Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 18 920 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jesper M | 2011-05-12 01:02 | |
![]() | engelska i sydamerika? Tja! jag planerar en längre resa i sydamerika (4-5 mån). jag kan inte ett enda ord spanska och jag är ganska dålig på att lära mig språk. länderna jag planerar besöka är: kuba, costa rica och colombia. dessa länder är spikade, sen får jag se vad mer det blir. är det nån som har koll på ifall engelska är någorlunda gångbart i dessa trakter? jag kommer att besöka både storstäderna och landsbygden. funderar på att hoppa på en spanskakurs i höst, men som sagt så är min språkförmåga undermålig så jag hoppas inte på några underverk :). jag planerar åka i januari, har nån grymma restips så är det också tacksamt. men framför allt vill jag ha svar på språkfrågan. | |
| nygiants | 2011-05-12 01:09 | |
![]() | Tror att du kan knaggla dig fram i större turiststråk, vet flera som hyrt tolk/guide för djungelsafarin och dylikt men ej närvarhur, tyvärr. | |
| slånbär | 2011-05-12 07:59 | |
![]() | Vad jag vet så är inte engelska ett språk som är särskilt gångbart förutom i storstäderna då möjligtvis och på turistställen och hotell förstås. Ungarnas kusiner som bor i Chile och är i övre tonåren kan absolut ingen Engelska trots att dom lever i it-åldern och ändå läser Engelska i skolan. Våra ungar som knappt kan någon Spanska har skitsvårt att kommunicera med dom när dom är på typ FB och pratar. Då är detta ändå Chile som är ett av dom modernaste länderna i sydamerika och i Valparaiso som är den näst största staden och en stor turiststad. Men Engelskan är urkass. | |
| ANDERStG | 2011-05-12 09:04 | |
![]() | På 4-5 månader lär du dig mycket. I början blir det lite viftande och blandspråk o så snappar du upp lite åt gången. Lär dig grunderna på förhand och ha med parlör och ordlista. | |
| kataka | 2011-05-12 09:16 | |
![]() | Jag bor i Colombia, har vistats en längre tid i Costa Rica, och nej, engelska är inte särskilt gångbart. Men som föregående talare mycket riktigt påpekar så lär du dig mkt spanska på en sådan resa. En spanskakurs innan för att få koll på lite basics är en bra idé. | |
| Jesper M | 2011-05-12 12:47 | |
![]() | tack för svaren. då blir det spanskakurs till hösten! vilket ändå inte är helt dumt, alltid bra att lära sig ett nytt språk. även om det lär bli lite knaggligt :). kataga, har du några trevliga tips på sevärdigheter eller görvärdigheter i colombia och costa rica? | |
| Fru_J | 2011-05-12 13:08 | |
![]() | Har varit på Kuba. Där pratar de inte engelska. Du får använda kroppspråk eller snappa upp vanliga ord. Ha en palör i fickan. Antar att du ska bo hemma hos folk, har du tur finns det en tonåring i huset som kan lite skolengelska. Vart på Kuba ska du? Jag var borta i två månader och kunde till slut nästan konversera på spanska till slut. Det kändes ganska lättintagligt. | |
| Jesper M | 2011-05-12 13:12 | |
![]() | ja, jag har förstått att på kuba så bor man hemma hos folk och framför allt äter hemma hos folk eftersom restaurangerna är riktigt dåliga. vet inte vart på kuba jag ska, förutom havanna, jag har precis börjat planera. jag vet bara att jag vill se kommunistregimen innan den faller. vad tyckte du om kuba? har hört väldigt många åsikter om hur det är att resa där. | |
| Fru_J | 2011-05-12 13:19 | |
![]() | Restaurangerna är inte dåliga när du väl får tag i en. Men tro mig, den första veckan innan vi förstod att man ska äta på de sk Casas så var det riktigt hemskt. Restauranger fanns endast i de turistigare områdena och låg ganska osynligt till. Vi åt oss således mätta på glass och dåliga panpizzor i sju dagar =) Man ska inte underskatta de kubanska kvinnornas matlagningskunskaper. Herre jesus det är den bästa maten jag fått! Havanna var intressant med sin historia som var så påtaglig. Vi betalade en kille för att köra oss till Santa Clara. Där besökte vi Che-monumentet. Staden var trevlig och Casat vi bodde på där var ett av de bästa. Sedan begav vi oss mot kusten till La Boca och där fick vi en hel takvåning med takterass. Tog salsakurs där på kvällen och hela huset var fantastiskt maffigt. En cykelväg därifrån låg fantastiska stränder med sköna serveringar. Innan vi begav oss tillbaka till Havanna stannade vi till i Scien Fuego som var lite mer modern med sina snabbmatrestauranger och discon. Riktigt bra uteliv där. | |
| Fru_J | 2011-05-12 13:32 | |
![]() | Sedan har jag bara varit i Venezuela i Sydamerika men jag antar skillnaden inte är så stor i Colombia. Faktum är att du tar dig fram på kroppspråk, palör och enskilda ord. Människorna där har snappat upp nödvändig engelska som passar för situationen så jag tror att en kurs är rätt onödig. Du lär dig där med tiden. Det var aldrig ett problem för oss. | |
| Mr_Fungus | 2011-05-12 13:39 | |
![]() | Ännu en kommentar av liknande stil. Spanska är väldigt dominant. Engelska lärs ut främst till den yngre generationen men inte ens det är en självklarhet i alla länder. Jag har endast erfarenheter från Honduras och jag får säga att för mig var det bara att kämpa på och lära sig. Spanskan sedan gymnasietiden hade verkligen inte hållt sig kvar något värst :P | |
| Gautama | 2011-05-12 13:43 | |
![]() | Har du iphone så har du en skitbra app att ladda ner där du lär dig grundläggande spanska. Jag kör hårt med den för mitt möjliga äventyr längre fram där vi ska bo i Spanien under ett år. | |
| mentirosa | 2011-05-12 14:06 | |
![]() | I Chile tex är det få människor som kan engelska. Sen hur det är i Costa Rica, Cuba o Colombia vet jag inte. Men vilken härlig resa. Jag blir avundsjuk.. Ha det så jävla nice!! | |
| Jesper M | 2011-05-12 14:19 | |
![]() | det låter trevligt fru-j :)! en app till telefonen är ju perfekt, skall nog köpa en ipad att ha med mig så det skall jag kolla in. tack så mkt, mentirosa! med kroppspråp, lite språkkunskaper och rätt inställning kommer man som sagt långt. på denna resan så åker jag sannolikt själv då känns det viktigare att ha koll på språket så att man har nån att snacka med längs vägen. för om jag känner mig själv rätt så kommer jag att hamna på ställen där inga andra turister sätter sina fötter :). det är iaf riktigt nice att de pratar spanska i alla länderna där, det underlättar något enormt egentligen. | |
| Mr Mabini | 2011-05-12 15:09 | |
![]() | Det finns små translators, billiga att köpa, ta med en sådan, 99 % talar ingen engelska alls | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-12 18:24 | |
![]() | Spanska är lätt, du fixar det. | |
| Dersu | 2011-05-12 19:46 | |
![]() | Kolla in ifall du kan ta en kurs på komvux så slipper du betala för lektioner, mer att resa för istället :) Gjorde det innan jag hojade genom nord/central -amerika och det funkade bra. Man fick grundläggande koll och sen byggdes det på ganska snabbt på plats. För övrigt så är inte ett gemensamt språk jätteviktigt, man kan komma väldigt långt ändå. | |
| slånbär | 2011-05-12 20:44 | |
![]() | Det är rätt stor skillnad på spanskan dom talar i dom olika länderna. Jag tycker att Cubaner är rätt svåra att förstå jämfört med Chilenare, dom har liksom orden långt bak i munnen på nåt sätt. Sedan är ju skolspanskan helt annorlunda än den som talas på "gatan". | |
| kataka | 2011-05-13 06:24 | |
![]() | Ja, klart jag har tips! =) Framförallt för Colombia, det är tio år sen jag var i CR. Men Bogotá såklart, har en särskild charm. Känner du till couchsurfing? I Bogotá finns det många couchsurfare som alltid är pigga på att visa stan, lära känna nya mäniskor, gå ut och dansa eller ta en öl etc. Också bra för boende såklart. Tyvärr är det mesta jag rest i colombia genom jobbet, och då tenderar jag att hamna på små obskyra ställen, eller där konfliktnivån är rätt hög. Men Cartagena är nice. Överhuvudtaget karibiska kusten. Och att resa med buss är faktiskt sjukt bekvämt, även om det tar en ohygglig tid. Prisvärt, även om inrikesflygen är såpass konkurrensutsatta att det går att hitta billigare flygbiljetter. Men då förlorar man mången fin utsikt. Det man måste tänka på är ju såklart konflikten. Kolla hur läget är dit man tänker åka, det varierar otroligt mkt. Sen har den senaste "vinterns" överjävliga regnande gjort att många vägar rasat, och en hel del olyckor till följd. Nu är det ju ett tag kvar till du ska åka, men vädret är definitivt en faktor man bör hålla koll på. Ah, kanske inte blev så värst konkret. Men jag kommer kanske på nåt mer. | |
| peter | 2011-05-13 08:44 | |
![]() | kataka...spännande att du bor så exotiskt.....själv tyckte jag att det var stort när jag flyttade från Bromma till Hässelby..:-).... Får jag fråga hur det kom sig att du bor där och vad du arbetar med? Undrar om det är vanligt med utlandslångtidsboende.... jag vet att en del andra svenskar som finns här på beta bor i utlandet...en dam på Malta som bott i Costa Rica hade jag lite kontakt med förut.. Skulle vara lite kul att veta hur vanligt det är att man bott/bor utomlands..Beror det på släktskap?kärleken?jobb?. .Själv kommer jag aldrig..hur mycket jag än skulle önska....få energi till mer äventyr än charterresor nån vecka till nåt - på pappret - säkert ställe med en skön solstol och säng :-) Det gör mig nöjd :-) | |