Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2011-05-21 15:56
Antal inlägg: 23831

Vilka förmaningar får du?
Föräldrar vill ju alltid ens eget bäst, något som i alla fall min mamma ofta påpekar!
I denna strävan att barnen ska må bra så kommer de ofta med förmaningar, halvsanningar och ibland rena lögner!

Hur ofta fick man inte höra som barn att man var tvungen att vänta 1 timma efter maten innan man fick bada?

Jag hade som barn en egenhet att tugga lite på ett tuggummi för att sedan svälja det, något min mamma inte tyckte om. Så hon sa till mig att om man sväljer tuggummi så lägger det sig kring hjärtat :O Allt för att skrämma mig från ett beteende hon inte gillade.

Pappa varnade mig och min bror alltid för getingar när man hade nån söt dryck, man skulle noga titta efter så man inte riskerade att bli stucken.
Nu är jag 30 och min bror 28, och han varnar oss fortfarande för dessa hemska getingar!

Nu har det gått så långt att förmaningarna har blivit skämt inom familjen, om vi är samlade allihop och man har nån dryck, så är brorsan och jag snabba med att förmana varandra.
Akta dig för getingar! även om det är mitt i vintern.

Vilka förmaningar får du av dina föräldrar?

Dersu2011-05-21 16:00
Antal inlägg: 461

Farsan brukar hålla mindre tal om hur viktigt det är att använda tandtråd. Viktigt, visst, men jag tror jag hört det typ 6237ggr, det räcker nu :P

Behringer2011-05-21 16:07
Antal inlägg: 3575

Det är över 25 år sen jag blev föräldralös och på något mirakulöst sätt har jag tagit mig fram genom livet utan deras förmaningar :)

Minta2011-05-21 16:36
Antal inlägg: 20042

Vi fick inte mycket förmaningar, man skulle borsta tänderna, äta upp maten och lägga sig i tid.

Min far varnade aldrig för getingar trots att ett syskon till honom dog som spädbarn av ett getingstick i fontanellen.

slånbär2011-05-21 17:59
Antal inlägg: 5539

Inga alls -dom är döda sedan väldigt länge. Långt innan jag egentligen startade mitt vuxna liv med familj och allt annat.

Spira - Ej medlem längre2011-05-21 18:05
Antal inlägg: 310

Jag och mina syskon skulle fortfarande aldrig kunna äta Mariekex. Vi fick höra tusentals gånger hur de kletar sig fast på tänderna och det är ett familjeskämt men också en djupt rotad motvilja mot just Mariekex...

ektis - Ej medlem längre2011-05-21 18:07
Antal inlägg: 4505

mamma säger alltid att jag ska äta ordentligt och inte oroa mig:)

Jobbar2011-05-21 18:09
Antal inlägg: 503

Min mamma förmanar mig alltid att köra försiktigt. Jag har många gånger sagt att jag tycker det vore trevligare om hon skulle önska mig en trevlig resa, eller något, men icke då. Jag kör försiktigt: jag har 34 års körning utan allvarligare incidenter

Little_Lily2011-05-21 18:11
Antal inlägg: 32

Haha, känner igen både getingar i söt dryck, att vänta en timme innan man badade och att inte svälja tuggummit. Fast istället för att det skulle lägga sig runt hjärtat fick vi höra att det skulle fastna i blindtarmen.. :)

Mia W2011-05-21 18:25
Antal inlägg: 180

Allt som har med bilkörning och utlandsresor att göra.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-21 18:39
Antal inlägg: 37631

mina föräldrar hade inte tid att vara föräldrar,mycket karriär där som var viktigare en barn,men allt som hade med bordskick att göra var det noga med så att dom inte blev ut ut skämda,att vara smutsig var katastrof,hela tiden skulle jag uppföra mig när vi hade gäster,hade vi inte gäster spelade det ingen roll vad vi gjorde bara vi höll oss undan

kaffethekask2011-05-21 18:54
Antal inlägg: 87

mina föräldrar gick efter principen av att man ska skada sig som barn för då lär man sig att inte göra det igen (plus typ att man för veta vad smärta är). Jag har blivit påkörd, opererad utan bedövning, krockat med buss och slaget upp huvudet och brutit flertal ben i kroppen, men jag är psykiskt hel idag och vet att jag inte ska krypa bakom en backande bil och att jag ska använda säkerhetsbälte i bussen. så deras föraningar var vaga, men man kan summera ihop det till "Det som inte dödar, härdar"

nystan12011-05-22 11:28
Antal inlägg: 3414

Min mammas lösning på allt, från huvudvärk till nageltrång, är "drick vatten!".
Har t o m fått detta råd då jag som liten kom upp livrädd mitt i natten efter en mardröm..

dinodog2011-05-22 11:38
Antal inlägg: 4973

Hm har fått många goda råd och tips från mina förä'ldrar. Kan inte komma på några så här direkt, dessutom har dom vart döda i många år nu.

Men det där med getingar Lillstölla skrev om, blev faktiskt verklighet för min granne.
Han hade en burk öl ståendes på bordet ute på altanen. Han såg aldrig getingen som kröp ner i burken. När han skulle ta sig en slurk öl fick han ett getisngstick i munnen.
Sedan gick allting väldigt fort han svullnade upp något helt otroligt, som tur var kom ambulansen på ett kick. Numera drickar inte ur burk utan häller upp ölen i ett glas.
Han var superallergisk mot getingstick visade det sig, trots sina 64 år hade han aldrig fått något getingstck.

ramsay - Ej medlem längre2011-05-22 11:54
Antal inlägg: 9204

blanda aldrig in myndigheter, polis etc. tja, det var nog det hela.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-22 12:12
Antal inlägg: 4429

Konstigt, jag kan inte komma ihåg så mycket förmaningar. Antingen så var det benhårda regler, eller diskussion där man helt enkelt fick kämpa för sin ståndpunkt.

De få förmaningar som dök upp var dom klassiska att städa rummet, akta dig för fula gubbar etc. Den enda grejen som är udda som verkligen har gått i arv är min mors orationella respekt för knivar. Inga knivar ställs med spetsen upp i detta hus heller.

Liltif_Nomad2011-05-22 14:38
Antal inlägg: 369

Min far har fobi mot bildäck. Varje gång vi bytt däck så har han ringt och frågat om vi verkligen skruvat fast de nya däcken ordentligt. Han måste ha en extrem rädsla för att hjulen ska lossna. Att vi bytt däck massor med gånger spelar ingen roll.

Får mer förmaningar av min far nu som vuxen än vad jag fick som barn.

Ketchupeffek2011-05-22 17:48
Antal inlägg: 3

Jag "dödade" mina föräldrar redan som liten...Så deras ord har aldrig betytt något

Ketchupeffek2011-05-22 17:50
Antal inlägg: 3

Men det där med tuggummit hörde jag ofta av en kompis föräldrar. Och så det där med att inte slicka på järnstänger för då kunde någon annan bli tvungen att klippa av den (bultsax?). Jag har tungan kvar men visst gjorde det ont att ändå slicka.

le-lou2011-05-22 18:12
Antal inlägg: 17500

min mamma tjatar fortfarande om att jag inte ska svära.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?