Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| F_Errari | 2011-05-21 21:01 | |
![]() | Barn och matlagning Ni som har barn: Tycker era barn om att laga mat? Vad lagar de i sådana fall? Hur har de fått sitt intresse? | |
| Margareta62 | 2011-05-21 21:11 | |
![]() | Har tre numera vuxna barn och ett barnbarn som är 2 år. Mina barn har alla fått vara med så fort de kunde stå själva vid vasken. När de blev så pass att de kunde få en "slö" kniv så fick de ansvar för sallad mm. En är kock och den andra går sista året på kockskola:) Det är bara mittentösen som kockar till husbehov. Mitt barnbarn har idag gjort chili con carne med farmor:) Tror helt klart att man ska låta sina barn vara med mycket mera..så vaddå om köket ser ut som f-n..det går att städa:) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-21 21:12 | |
![]() | Det är lika olika på barnen. Tydligast är Maya 7 år med sitt intresse. Hon gillar att laga köttbullar (dvs hon rullar dom stora som ärtor) och skryter stolt för alla som vill höraom att hon är bäst på att göra köttbullar. Sen älskar hon att laga brunsås. Jag tar fram grejerna och hon häller i, smakar av, tar lite mer av något etc. Alla tjejerna älskar allt som ska hackas eller röras. Dom panerar spättafileér och gör spenatstuvning... Ja dom hjälper till med i stort sätt vad som helst när dom är på rätt humör. Deras intresse har dom fått av mig som i min tur har fått det av min far. Jag är tokglad i att laga mat, lagar allt från grunden och anstränger mig att laga mat som alla kan hitta något gott i (så långt det går i en familj på 7 personer). Bullar bakar dom med mannen däremot, där är jag usel. | |
| Gunilla _ | 2011-05-21 21:14 | |
![]() | 18-åringen, ja. 21-åringen, nej. Han som gillar det hade en favoritsyssla som barn - att leka med sin leksaksspis, kastruller, att duka och servera och sånt. Det verkar sitta i. Dock har han inga som helst ambitioner att bli kock eller liknande. | |
| F_Errari | 2011-05-21 21:19 | |
![]() | Kul att höra! Jag har precis avnjutit min 11-åriga dotters kyckling (marinerad i ingefära, soja, apelsinjuice, vitlök m.m.) med grönsker, ris och en yoghurtsås med en massa basilika och vitlök. Jag själv är intresserad av matlaning och lagar liksom Tvålis allt från grunden. Jag är bara så fascinerad av hur tidigt en känsla för matlagning - smaker, balans etc. kan visa sig! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-05-21 21:27 | |
![]() | Jag är nog det enda barn som inte fått hjälpa till i köket. Därför har jag utvecklat en otrolig improvisationsförmåga samt känsla för vad som kan vara gott och inte ihop. Detta tack vare alla olika matprogram genom åren. | |
| Daggdroppe | 2011-05-21 21:29 | |
![]() | jag har en 10-åring som redan behärskar att steka entrecote, 3 olika stekningsgrader. | |
| Daggdroppe | 2011-05-21 21:36 | |
![]() | 4* | |
| Tess 08 | 2011-05-21 22:51 | |
![]() | Det är olika på dag, humör och ork. Min syster satte en liten, vass kniv i handen på min ena dotter när hon var ca 3 år och hon var då bossen över gurka osv :) (själv var jag nervös under tiden hon skar- det var ju en VASS kniv) Sonen går Hotell och restaurang-utbildning nu och intresserar sig mer över matlagning annars lagar han mat ibland.... Döttrarna hjälper mig sporadiskt i köket och som andra skrivit så är jag dålig på halvfabrikat utan gör det mesta från grunden. Därför äter vi otrooooligt sällan köttbullar :) (svårt med att steka dem runda, vi kör små biffar istället) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-05-21 22:58 | |
![]() | Jag är dessvärre för otålig, efter ett liv på krogen har jag inte tålamodet att låta barnen laga mat. Som tur är så älskar ungarna god mat så kanske i framtiden kan vi laga tillsammans. | |