Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 08:31 | |
![]() | Ekologiskt eller genmodifierat? Såg på drygt halva filmen "Food, Inc" igår och den triggade igång tankar hos mig. Hur är det med dig? Bryr du dig om varifrån maten kommer som står på ditt bord? Varför? Hur ställer du dig till pris och kvalitet kontra ekologiskt? Hur gör du ditt urval i affären? | |
| Minta | 2011-05-23 08:40 | |
![]() | Jag köper alltid ekologiskt så mycket det är möjligt. Jag köper aldrig utländskt kött och överhuvudtaget så lite kött som möjligt, och alltid ekologiskt. Aldrig genmodifierade livsmedel om jag vet om det. Priset spelar ingen roll i det fallet. Köper kvalitet framför billgt. | |
| Minta | 2011-05-23 08:40 | |
![]() | Och helst närproducerat. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 08:51 | |
![]() | Får jag lov att fråga varför Minta? | |
| Minta | 2011-05-23 09:06 | |
![]() | När det gäller kött, vill jag bara köpa kött från djur som haft det något så när bra medan de levde och som inte utsatts för långa plågsamma transporter. Nötdjur från andra länder än Sverige bedövas inte ens före slakt väldigt ofta. Jag skulle vilja kunna leva helt utan kött, men det lyckas inte riktigt. När det gäller andra livsmedel, vill jag ha så lite gifter och bekämpningsmedel som möjligt i dem av hälsoskäl. Det känns bättre att gynna närproducerade livsmedel. Det var skrämmande läsning om Kina häromdagen. En journalist fick rådet att fördela gifterna, att äta av så många olika livsmedel som möjligt för att undvika stora gifter i ett visst livsmedel. Att äta lite ankomna äpplen istället för perfekta röda. Där sker många livsmedelsskandaler med meloner som sprutats med tillväxtmedel så att de ibland exploderar. Det förefaller vara ett skräckscenario för mig. Jag har vissa ansatser till hypokondri dock och vill göra vad jag kan för att undvika onödiga gifter. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-23 09:07 | |
![]() | Ät inte kött. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 09:08 | |
![]() | Tack Minta! Varför Promenad? | |
| Minta | 2011-05-23 09:10 | |
![]() | Vad sa de i tv-programmet? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-23 09:13 | |
![]() | lol tvålis: varför? Jag kan ge dig en uppsats om varför. Men lättare för dig att läsa bokeN: Veganerna, en bok om dom som stör | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-23 09:14 | |
![]() | www.adlibris.com/se/...91 89044797 | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 09:18 | |
![]() | Dom sa många intressanta saker. Det är ju ett väldigt amerikanskt vinklat program och handlar mycket om det starka ekonomiska intreset i frågan. Om hur ett företag i stort sätt monopoliserar hela marknaden. Och hur dess allierade sitter i styrelsen för FDA etc. Jag rekommenderar varmt dokumentären även om den är extremt vinklad. Den väcker tankar. Det som jag tycker är intressantast är att det finns så begränsat med forskning på vad som händer med oss människor och om det är så att det finns fog för rädsla eller inte. Jag tror personligen på mångfald inom livsmedel. Jag tror att utvecklingen av människor går hand i hand med ett naturligare urval. Sen är jag rädd för bekämpningsrester om än lite orationellt. Främst är jag rädd om djuren, jag älskar kött och kommer alltid att vara köttätare. Men jag äter inte gärna det vakumpackade köttet ur kvalitetssynpunkt utan handlar hos slaktaren som handlar från närliggande gårdar. Mat är heligt för mig. Jag tror på att konsumenter måste börja förstå att deras val styr marknaden. Och det håller ju på att hända. Om 10 år tror jag ekologiskt är här som standard. | |
| Lill-IT | 2011-05-23 09:23 | |
![]() | Vi är vad vi äter.. jag vill inte äta genmanipulerad mat, varken växter eller djur. Undviker det så långt jag kan. | |
| Björn K-hamn | 2011-05-23 09:44 | |
![]() | Jag är för ekologiska produkter, tycker egentligen inte att det är dyrare om man betalar 15-20% mer för ekologiska än för andra varor då man antagligen för 15-20% mer i näringsvärde av maten och 15-20% mindre onödigt/potentiellt skadligt innehåll i produkterna. Problemet är att hitta tiden till att laga mat utan att använda så mycket halvfabrikat. Jag kluven till genmanipulerat. Om evolutionen sedan 1500-talet hittat en potatis- eller äppelsort som passar vårt svenska klimat perfekt, kan någon fixa motsvarande evolution genom forskning istället för ”naturlig” mutation så att vi kan odla bananer och ris i Sverige utan att det krävs oceaner av elektricitet, kanske det inte är så dumt. Andra ”genetiska” defekter som känslighet mot vissa skadedjur som gör att man knappt kan odla en del saker utan att använda andra gifter är ju inte heller så dumt att få bort. Problemet är väl att fokusen på genmanipulationen är att öka storlek, hållbarhetstid, okänslighet för stötar och ett beroende på en viss leverantör mer än att bevara näringsvärdet, därav kluvenheten. Vågar mig inte på mer än att säga att jag gärna äter fisk och kött, tycker Linton är vettig och kommer tids nog att läsa också veganboken. | |
| slånbär | 2011-05-23 09:46 | |
![]() | För egen del så är det ekonomin som styr. Jag har helt enkelt inte råd att lägga dom extra pengarna som den ekologiska maten kostar eller det där riktigt bra köttet/kycklingen m.m. Jag skulle önska att jag kunde men eftersom jag så långt det går använder rena råvaror och väldigt sällan halvfabrikat och "snabbmat" och lagar maten från grunden så försöker jag på så sätt undvika konstiga tillsatser osv. Men hur råvarorna har producerats blir inte det avgörande utan priset på dom. Jag röker och dricker inte och äter aldrig godis och snacks och sånt så det finns liksom inte så mycket annat som jag kan plocka bort för att få mer pengar till den "bbra" maten-det är trångt i ekonomin som det är helt enkelt. | |
| magnusito | 2011-05-23 10:09 | |
![]() | Veg mat! Om inte: Närproducerat, eklogiskt, helst fair tarde. Avstå lita annan skit du konsumerar så kan du köpa dyrare mat! Även veg ska naturligtvis vara ekologiskt så långt som möjligt. | |
| slånbär | 2011-05-23 11:04 | |
![]() | Magnusito-var inlägget riktat till mig så nej tack!!Jag har inte för avsikt att bli vegetarian igen. Alldeles för tråkigt och krångligt. Var det i ca 15 år och skulle aldrig drömma om att gå tillbaka igen. | |