Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade71
Mobilspel
Pågående22 094

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pilutta-dej2006-07-27 23:26
Antal inlägg: 1689

Jordkällare
Här finns ju folk som kan allting, tycks det mig. Finns det någon som kan det här med jordkällare? Jag är lycklig innehavare av en sådan, men den fungerar int riktigt som jag vill. Den största nackdelenmed denär att det är så fuktigt där nere, etiketterna ramlar av burkar och flaskor och metall rostar. Så ska det väl inte vara? Hur kan man få det lite torrare? Förr odlade vi potatis och försökte förvara där, men hade hård konkurrens av möss. De knaprade en liten bit på varje potatis, inte särskilt trevligt. Täta igen och musfällor kan jag tänka mig är botemedlet där, eller har någon ett bättre förslag? Men framför allt var det det här med fukten. Jag skulle gärna vilja göra iordning källaren för att kunna använda den till mer än drickaförvaring.
 
Snedvriden - Ej medlem längre2006-07-28 05:23
Antal inlägg: 1

saxat från nätet

"Jordkällare får fukt från tre skilda håll.

1. Från marken. Markfukt som sugs upp i golvet och avdunstar i källaren.
2. Från taket och väggarna, regn som faller ner och avdunstar/dryper genom väggarna.
3. Genom felaktigt dimensionerad luftgenomströmning i källaren, så fuktig varm luft kondenseras i källaren, och gör det för fuktigt.

Först om att den fryser på vintern.
Så jag kan inte tro annat än att din källare är för dåligt isolerad utåt, eftersom du får minusgrader i källaren under vintern. Det KAN betyda att mängden jord på källartaket är för litet, men det kan man ju inte säga något om, förrän man ser hela härligheten, men det är en möjlighet.

Lösningen KAN vara att lägga på mer jord, så att isoleringen blir bättre i källaren, MEN det är ju under förutsättning att källaren tål det ökade trycket? Om den inte gör det (vilket är ovanligt) så måste man isolera med markskivor uppåt och på sidorna, och sedan lägga på ett mindre jordskikt ovanpå. (En 30 cm eller så)

2.Fukt ovanifrån.
Då kan ju källaren bli torr för fukt ovanifrån också, för markskivorna kommer ju självklart gå en bra bit utanför taket/ner efter väggen.

3.Fukt nerifrån.
Om du har fukt nerifrån, så gäller det att göra en eller två saker.

Du börjar med att täcka delar av golvet med grov singel, och delar gjuter du igen, så att du får en lagom fukt i källaren.

Och vad är då lagom fukt? Tja, det beror på vad du ska förvara i källaren! Ena ytterligheten är potatis, andra är konservburkar med etiketter som du vill kunna läsa. Tyvärr måste du ju välja, eller göra din källare med två mindre rum.

Hur man gör och hur mycket man täcker med singel i procent, kommer jag inte ihåg, utan jag har en bok som beskriver detta. Måste ta den tillbaka från min bror. Men mitt minne säger mig att ungefär 1/3 ska vara singel i en normal källare. Men detta är lite olika, den som var min förra källare, där täckte jag HELA golvet med singel. De som bara förvarar konserver och vill läsa etiketter, ja de kanske täcker HELA golvet med betong istället.

Men om du har riktigt allvarliga fuktproblem, ja då är det bara dränering med dräneringsrör som hjälper, dvs gräva ur kring källaren, lägga ner singel och dräneringsrör, och hitta en lägre punkt och dränera bort till.

Men så allvarligt är det ju sällan om det är en gammal källare, för de gamle hade vett att lägga dem på ställen där det blev tämligen bra förutsättningar.

3. Fukt från luft som strömmar igenom.
Här gör ofta folk katastrofalt fel. De tror att de kan ventilera bort all fukt, men så är det inte. Om du tar in varm, fuktig luft, i en sval källare, ja då kondenserar fukten säkert som bara den. Ju mer luft du för in, desto mer fukt kondenserar du.

Detta har förstört mången husgrund och stört funktionen i mången matkällare.

Lösningen är alltså att ventilera MINDRE, genom att tex sätta en tallriksventil i dörrarna, dels den in till svalen, dels i den in till källaren, och justera dessa till minimalt drag."
 
pilutta-dej2006-07-28 08:53
Antal inlägg: 1689

Tack för ditt inlägg och alla dina tips, vilket jobb du lagt ner! Det ligger ett hus ovanpå källaren (det lär vara så att källaren var ursprunget och huset byggdes ovanpå, en liten källarstuga alltså, som sedan byggts på), så isoleringen ovanifrån kan det inte handla om. Nu har jag mycket att tänka på. Något litteraturtips?
 
Johnny_R - Ej medlem längre2006-07-28 11:44
Antal inlägg: 170

Läser du igen så ser du att det inte är Snedvriden som skrivit det, utan som han också påpekar, har tagit det från en Internetsida.

ctrl+v kanske du inte är familjär med, testa det vettja!
 
pilutta-dej2006-07-28 13:25
Antal inlägg: 1689

Jo jag såg det.Imponerad blev jag i alla fall, och han ansträngde sig för att ge mig information, även om han hämtade den på annat håll. Själv har jag hittat ytterst lite om jordkällare på Internet. Sen är det alldeles riktigt att min datakunskap är mycket begränsad, men det tar vi en annan gång.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?