Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-24 09:13 | |
![]() | Europeiska ord som hänger ihop. Jag funderar mycket över ordsyskon i våra europeiska språk. Så som Fönster, som heter fenetre (stavning osäker), window och vindue. Kul att se hur vi delar vissa ord. Har ni några roliga ord som vi delar med andra språk? Kan någon förklara för mig hur fatigue och fattig hänger ihop? | |
| wildman | 2011-05-24 09:15 | |
![]() | Fattig på sömn kanske :-) | |
| Palini | 2011-05-24 09:18 | |
![]() | Som jag har förstått det så ju äldre ordet är, desto större chans/risk att vi delar det med andra europeiska språk. Språkvetare brukar alltid dra upp besticken som ett typexempel. Kniv hade ju alla långt bak i tiden, medan sked och gaffel är klart nyare påhitt. Jämför t.ex. med engelskan. knife - kniv spoon - sked fork - gaffel | |
| TopBanana | 2011-05-24 09:31 | |
![]() | ÄLSKAR att hitta ord som låter lika; och undrar ofta över hur de är relaterade. Studerar t ex arabiska just nu, och tycker det är underbart att "stanna" betyder på arabiska "vänta"; lite relaterat till svenska "stanna" kanske? Ett annat ord är "grän", som betyder granne. Ett tredje, som är lite mer långsökt, är "Lahma" som betyder kött; och på finska heter ju kon "lehmä" - undrar ibland om det också är relaterat? | |
| slånbär | 2011-05-24 10:03 | |
![]() | Fatigue betyder trött på franska men kommer säkert från latinets fatigatio som betyder fattig. Vi har oerhört många ord i svenskan som har sitt ursprung i latinet, grekiskan och arabiskan. | |
| slånbär | 2011-05-24 10:05 | |
![]() | Förlåt skrev lite fel där :fatigatio är trött på latin också -inte fattig men fattig har säkert sitt ursprung i det ordet. | |
| slånbär | 2011-05-24 10:11 | |
![]() | Annars är det ju klassiker som paraply-para pluie -mot regn (fr) garderob-garde de robe- vakt för kläder.(fr) | |