Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Neaa2 | 2011-05-26 10:23 | |
![]() | Gå i sömnen... Jag satt i soffan och tittade på tv vid tolvtiden inatt, plötsligt kommer min åttaåriga flicka gående och kliver i sina foppatofflor och börjar öppna altandörren... Hallå, vart ska du frågar jag! Hon tittar länge på mig med tom och förvirrad blick, gråter till lite och svarar sen: ut och leka? :o Jag förklarar för henne att det inte är några barn ute nu och leder tillbaka henne till sängen... Hon gnällgråter lite och somnar sen! Hon har gjort några förvirrade toabesök på natten tidigare men aldrig tänkt gå ut... Det skrämde mig ordentligt, tänk om jag sovit och hon knatat iväg i bara trosor och foppatofflor? Lär jag skaffa haspar och grejer till dörrarna nu eller kan jag räkna med att det bara var en engångsföretelse? Någon som vet hur länge de kan vara i det tillståndet om de inte blir nerbäddade igen? Hon "vaknar" ju inte fast man pratar med henne ens! | |
| Labyrint | 2011-05-26 10:38 | |
![]() | Gå i sömnen är nästan alltid ofarligt, väldigt ovanligt att man skadar sig. Däremot skulle jag inte våga lita på att det var en engångsföreteelse. Jag brukade gå i sömnen i perioder, ungefär som att man drömmer extra mycket vissa perioder. Tycker du gör helt rätt i att bara lugnt leda henne tillbaka till sängen och bädda ner henne. | |
| Labyrint | 2011-05-26 10:46 | |
![]() | Jag har förresten aldrig lyckats gå ut i sömnen trots planer på det (precis som din dotter berättat det i sömnen för mamma och pappa). Också det jag var mest rädd för när jag gick runt i sömnen under en period i gymnasiet, bodde i korridor... Men det hände aldrig som sagt, tror inte det är så vanligt. | |
| Daggdroppe | 2011-05-26 10:48 | |
![]() | det sägs att när man går i sömnen så är det något som "bothers", kan inte ordet på svenska. | |
| Regal Bunter | 2011-05-26 10:48 | |
![]() | Skaffa hasp, ingen ide att chansa. Har för övrigt en kompis som vaknade mitt i ett steg utan för vår stads busstation i bara kalsonger och T-Shirt, ca 300 meter hemifrån. :-) | |
| slånbär | 2011-05-26 11:14 | |
![]() | Skulle nog också ta det på allvar och se till att hon inte kan lämna hemmet utan att ni märker det. Det är självklart inte farligt att gå i sömnen men tänkt dig själv att som åttaåring vakna långt hemifrån mitt i natten i trosor och foppatofflar!!Speciellt om det är -15 grader ute. | |
| Pocaloca | 2011-05-26 11:23 | |
![]() | en JÄTTEVIKTIG sak....försök att INTE väcka henne! det kan bli trauman av det.....varsamt följ henne bara =) | |
| Labyrint | 2011-05-26 11:26 | |
![]() | Det är INTE farligt att väcka någon som går i sömnen. Men ofta sover de så djupt att det kan vara obehagligt att bli väckt därför. | |
| Kirre | 2011-05-26 11:29 | |
![]() | Min yngsta dotter har gått i sömnen så länge jag kan minnas. Hon är snart 13. För det mesta kommer hon in och står brevid min säng och tomstirrar, brukar vakna av känslan och leder henne bara tillbaka utan ett ljud. En gång under de här åren har hon gjort nåt farligt och det var att gå ut på balkongen ( 3:dje vån ) där hon kröp ihop med armarna om knäna och stortjöt! Så glad jag var att jag var vaken den gången. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-05-26 11:57 | |
![]() | Jag gick ofta i sömnen när jag var liten. Höll på fram tills jag var 14-15. Kunde utan problem hämta nycklar och låsa upp för att gå ut. Morsan höll på att få bryt. Hon skaffade sjutillhållarlås och haspar överallt för att våga sova. Och jag instämmer med Labyrint. Det är inte farligt att väcka någon som går i sömnen men det är oftast lättare att bara leda tillbaka den eftersom uppvaknandet blir otrevligt och kan rendera i obehag. | |
| Tyllestar | 2011-05-26 12:02 | |
![]() | Altså, skaffa en grind innanför dörren istället, som du hänger på krokarna på kvällen, sådana man skaffar om man har hund, unna dig i alla fall en snygg lösning. Hade du sovit hade du inte märkt något. Oftast hittar man till ett ställe där man har det bra (mitt tips) www.naturligtomhalsa...id =805:365 Ja, den här hade ett bättre svar, " Man kan skydda en sömngångare genom att låsa dörrar, bomma igen fönster och ta bort föremål som kan ge skada." | |
| bobcat69 | 2011-05-26 12:12 | |
![]() | Har också en åttaåring som går i sömnen varje natt/kväll. Han gick också ut, tack och lov vaknade jag av att jag hörde dörren öppnas. Jag frågar om han kommer ihåg nått men det gör han inte. Han tror inte att han går i sömnen. En gång kom han ut vid 22 tiden när jag satt och kolla på tv, han kom ut med ett leende och tittade på mej och svarade...gick på toa, sa godnatt och gick och lade sig. Han kommer inte ihåg det. Jag låser dörren nu!!! | |
| Neaa2 | 2011-05-26 12:16 | |
![]() | Tack för alla svar, känns lite lugnare nu när jag hör att det är fler som varit med om detta! Jag köper en hasp idag och sätter så högt upp att hon inte når den så det slipper bli något tok! | |
| Smegge | 2011-05-26 12:19 | |
![]() | Jag gick själv i sömnen som 12-13åring. Gjorde det mesta - var ute och gick, brottades med min äldre bror när han försökte hindra mig, samt stod t.o.m. och ropade på mig själv i hallen! Svarade på tilltal ibland och då med enstaka ord, ibland svarade jag inte alls. Ibland kom jag ihåg vad som hade hänt, ibland inte. När jag kom ihåg det så var det som att komma ihåg en verklig dröm. | |
| Gautama | 2011-05-26 12:38 | |
![]() | Min bror gick i sömnen när han var liten. Min mamma och pappa vaknade av att de ringde på dörren mitt i natten och min bror ropade in genom brevlådan "släpp in mig":-) Vi bodde i hyreshus och han hade gått ut på gården. En annan som bodde i huset jobbade på krog och kom hem vid fyratiden på morgon och då satt min bror i pyjamas på en bänk. Mamma hade alltid en stor stol framför dörren efter det. Min dotter har gjort samma sak som du beskriver Neaa2. Hon var på väg ut med täcket runtomkring sig bara. Hennes pappa var vaken som tur var och frågade var hon skulle, ut och leka var hennes svar också. Efter det har han alltid sjutillhållarlåset låst varje natt. Mina barn har över huvud taget gått i sömnen mycket och pratat i sömnen. En gång för att testa min son om han var vaken eller inte för det var svårt att få grepp på eftersom han svarade på saker. Jag frågade vem jag var? Trodde förstårs han skulle svara mamma men han sa "den där dumma":-) Det växer oftast bort som tur är. Jag går inte i sömnen men jag pratar något oerhört mycket i sömnen enligt min familj. De har mycket roligt åt saker som jag säger:-) | |
| momilux | 2011-05-26 12:51 | |
![]() | Min morfar gick ofta i sömnen.Mormor lade då en kall våt handduk på golvet vid morfars säng.Det hjälpte,var morfar i sömnen drog han sig tillbaka till sängen,var han vaken steg han upp bredvid handduken. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-26 13:51 | |
![]() | barn som går i sömnen är oftast kissnödiga,led barnet till toa och sätt barnet där och be barnet kissa,led till baka till sängen,sen sover ungen resten av natten | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-26 13:55 | |
![]() | Min bror sprang igenom hela samhället till en kompis i sömnen en gång och gastade och skrek något om att maffian var hemma hos oss. Polaren gav honom ett par stövlar och sa till honom att gå hem igen:) | |
| DIF | 2011-05-26 13:55 | |
![]() | Gick tydligen i sömnen sist jag var på Mallorca.. Var påväg i endast boxershorts till bargatan i Magaluf.. Som tur var så var grindarna stängda.. Tur att man inte fick för sig att gå ner och bada i poolen.. ganska otäckt sånt där när man tänker efter :s | |
| bitteb | 2011-05-26 14:57 | |
![]() | Fick ett medelande på FB från min 29 årige son för nån vecka sedan. (Han bor o jobbar långt upp i norge på en "öde"ö, långt till sjukhus.) Då hade han vaknat av att han stog framför toaspegeln och halsande ur en Ajax golvrengörnings flaska.... han hadde spytt som en gris o var dålig i både strupe o mage fler dagar. Som liten gick han oftast i sömnen just när ha va törstg eller kissnödig. | |