Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-05-28 21:01
Antal inlägg: 5539

Studenten
Min son tar studenten nu på onsdag. Vi har ingen släkt och bara ett fåtal nära vänner så studentmottagningen blir väldigt gles-kanske 20 personer totalt. Han själv bryr sig inte utan tycker att vi ojar oss för ingenting men jag själv känner att det blir liksom.....ynkligt. På själva utspringet blir det bara jag, hans pappa och lillebror-fler nära släktingar är vi inte. Folk på jobbet har haft partytält och lånat in en massa bord o stolar för att få plats så dom verkar ha hur mycket folk som helst.
Är det ett "onödigt" problem jag har eller är det vanligare än jag tror att man inte har nån familj eller många vänner. I vanliga fall tänker vi aldrig på det men just vid ett sånt här tillfälle så blir det så övertydligt att vi faktiskt inte har nåt direkt socialt nätverk. Men det viktiga är ju att han själv inte bryr sig utan är nöjd med sin dag.

Triss - Ej medlem längre2011-05-28 21:11
Antal inlägg: 417

Det är ett onödigt problem. Det räcker med familjen som står o trängs vid utspringet och 20 pers verkar alldeles lagom. Man hinner prata med alla vilket man inte gör om det blir fler. Att man är många betyder inte att man har fler nära vänner än om man är få.

Lill-IT2011-05-28 21:15
Antal inlägg: 31596

Tänk vad stort att ha en familj som bryr sig!
Det är det inte alla som har.
Var glada och nöjda med det ni har:)
Om en generation är ni fler.

Bitte - Administratör2011-05-28 21:18
Antal inlägg: 24200

Vi har nog inte varit fler vid sönernas student vi heller, det har bara varit de närmaste,

Bitte

frööet2011-05-28 21:29
Antal inlägg: 67

Det ska vara dom nära och kära med vid ett sånt tillfälle spelar ingen roll om det är många eller få så länge det är ens familj :) så njut ni och ha en trevlig studentkväll på onsdag

Kristallklar2011-05-28 21:31
Antal inlägg: 278

Tänk så fint att ha en mottagning med bara de allra närmaste, med personer som bryr sig. Så underbart att slippa ha dåligt samvete för att man inte hunnit prata med alla som är där för sin student. Det låter verkligen som att din son kommer få en toppendag! :)

slånbär2011-05-28 21:33

Tack för dom orden allihopa. Var lite halvdeppig över det när jag lyssnade på andra som hade haft värsta pådraget men visst har ni rätt- nära och kära är ju det viktigaste.

Lillstölla2011-05-28 21:36
Antal inlägg: 23831

Vi var nog inte fler på min student heller vad jag kan minnas, och mitt mål för dagen var ju verkligen inte att sitta och prata med fastrar, farbröder, morbor och moster och vänner till familjen, jag var glad att mina föräldrar och min bror var där.

Om han säger att han är nöjd så är han nog det. Sluta fundera och njut istället av dagen du med!

Hoppas ni får en underbar dag!

Nemesis_872011-05-28 21:37
Antal inlägg: 345

Ditt problem grundas förmodligen i om din son inte bryr sig, eller om han säger att han inte bryr sig.

slånbär2011-05-28 21:49

För övrigt så är ju han en av dom som verkligen har något att fira. Han har gått VVS utbildning och börjar jobba som lärling direkt när skolan slutar. Han har toppbetyg både i skolan och från praktiken och han lär aldrig riskera att bli arbetslös. Jag är självklart sjukt stolt över honom men framförallt glad över att han nu har möjligheten att gå ut i vuxenlivet utan oro med ett klart mål som han är på god väg att nå-ett jobb som rörmokare- ett jobb som han tycker är "skit" kul.....

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-28 21:50
Antal inlägg: 4429

Jag hade hela stan på studenfesten som gäster. "Ska vi riva hela huset? Såklart!" Det var öppet hus och vi kunde ha landat med 5 personer också. Just där och då var jag stolt över att det kom så många. Så här i efterhand så delade jag en viktig dag med massor av personer som inte brydde sig ett dyft om mig,

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-28 21:51
Antal inlägg: 4429

Man kan ha galna fester före och efter studenten. Jag tror på att dela det viktiga lite mer intimt.

nystan12011-05-28 22:06
Antal inlägg: 3414

Det handlar om kvalitét, inte kvantitet. Tänk på det :)

gummirumpa2011-05-28 22:25
Antal inlägg: 128

Jag känner lite som du slånbär, min man kommer från England och hela hans släkt bor där så, det blir bara vi svenska släktingar och vi är inte särskilt många. Jag skulle vara glad om vi blev 20 st. Men det är som det är och det är vad han och vi är vana vid! Vi brukar ha trevligt ändå!

Hoodman - Ej medlem längre2011-05-28 22:27
Antal inlägg: 2826

Sen när blev studenten en tävling i hur många släktingar man har? Är man mer lyckad om man har fler släktingar? Kommer man att lyckas bättre i livet om man har fler gäster på sin studentmottagning?

slånbär2011-05-28 22:54

Gummirumpa-för vår del har vi inga släktingar alls så vi har skaffat oss en egen släkt -en familj som vi har firat alla högtider tillsammans med i alla år. Men inga egna släktingar. Det är ju iof så det är för oss och inget som våra barn direkt har funderat över men vid ett sånt här tillfälle så märker man ju hur olika det är. En del har hur mycket folk som helst medan vi får tvinga in grannarna för att vi ska bli tillräckligt många för att fylla upp altanen :-)
Hoodman -du fattade inte alls poängen med min fråga så du kan ju fortsätta fundera.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-28 23:45
Antal inlägg: 37631

jag förstår inte hur du tänker?vi blir max 10 personer på sonens student,och vi har släkt men vi umgås inte med dom,slånbär vadå till räkligt många?jag fattar inte poängen med din fråga ,vad är tillräckligt många?

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-28 23:45
Antal inlägg: 37631

jag förstår inte hur du tänker?vi blir max 10 personer på sonens student,och vi har släkt men vi umgås inte med dom,slånbär vadå till räkligt många?jag fattar inte poängen med din fråga ,vad är tillräckligt många?

Frukostapan2011-05-29 00:31
Antal inlägg: 1

Jag tar studenten i år och har själv valt att bara bjuda de närmsta ca 10-20 personerna. I vanliga fall blir vi mot 40 personer på firanden pgav min stora släkt men tycker det är så stressigt och jobbigt faktiskt när alla kommer.

slånbär2011-05-29 10:36

ttiittii-förvånar mig inte alls att du inte förstår.

Anledningen till min fråga är just att då vi inte har släkt och vänner så har jag heller aldrig själv varit på något studentfirande och jag har ingenting att relatera till annat än folk på mitt jobb och dom verkade ha haft jättemånga hemma och ett helt pådrag vid utspringet. Jag bara undrade om det är det som är kutym eller om det är precis lika vanligt att man har som vi bara några stycken och ingen släkt.
Så ttiittii-poängen med min fråga är just -vad är tillräckligt många? Hur har andra gjort? Flyttar du tex utomlands och första gången ska ha en traditionell tillställning så vill du ju ta reda på ungefär vad som är brukligt. För mig är detta med studenten lika främmande ungefär. Jag vet helt enkelt inte för jag har ingen relation till just detta.
Vad det ok att ställa en fråga då?
Jag har fått flera jättefina svar på min fråga som har gett mig en bättre bild av detta så till er riktar jag mitt varmaste TACK.Ni är guld!!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?