Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sigrids mor2011-05-29 19:25
Antal inlägg: 858

Rasistiskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen?
På olika forum så regnar det nu inlägg med olika versioner av "det är sjukt att man inte får sjunga nationalsången på skolavslutningen i skolan för det är rasistiskt".

Min fråga är:
Vet du någon som går på en skola där man inte FÅR sjunga nationalsången på skolavslutningen pga rasism?

Jag tycker det är en helt annan femma om man väljer ett annat program och väljer sommarsånger istället, men finns det någon skola där man verkligen inte FÅR sjunga den?

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-29 19:27
Antal inlägg: 4429

Tror jag inte att det finns. TYcker att det är galet om man inte får sjunga nationalsången, men sen tycker ag å andra sidan att det är så många andra mycket finare sommarsånger.

Bitte - Administratör2011-05-29 19:30
Antal inlägg: 24200

Detta är bara ett snack ett påhitt och jag blir så trött och less på att det popparupp varje försommar, det finns inget som säger att man INTE får eller INTE skall, sedan har kanske enskilda skolor valt att avstå.

Bitte

Sigrids mor2011-05-29 19:31

Jag har aldrig sjungit nationalsången på skolavslutningen när jag växtre upp eller under de snart 17 år jag befunnit mig i skolans värld i form av personal.
Så jag tycker inte det är särskilt laddat att hoppa över den på skolavslutningen - jag tycker det finns många andra fina sånger man kan sjunga.
Jag har dock full förståelse för de som vuxit upp med att man sjunger den varje avslutning tycker att det hör till.

JAG skulle reagera på om man tog bort Den blomstertid nu kommer, medan andra reagerar på andra sånger.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-29 19:32
Antal inlägg: 1232

Sunkigare nationalsång får man leta efter. Kidsen ska vara glada att de slipper "sjunga" den.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-29 19:34

Idas sommarvisa is da shit!

Bitte - Administratör2011-05-29 19:34

Samma med mig vi har aldrig sjungit nationalsången varken på mina eller på sönernas avslutningar medan däremot alltid sjungit ,,Den blomster tid nu.

Snacket om att den INTE skulle få sjungas kommer ofta från rasister och liknande

Bitte

Skugga2011-05-29 19:38
Antal inlägg: 6559

Grejen är väl inte att de inte FÅR, utan att de inte törs för att de är rädda att pekas ut som rasister bara för att det råkar vara personer med utländsk härkomst närvarande. Tror mer det är media och andra som reagerar än just de där personerna med utländsk härkomst...

Bitte - Administratör2011-05-29 19:41

Letar och inser att ämnet varit upp här varje år vid denna tid , det har handlat om Nationalsången , Den blomstertid och skolavslutning i kyrkan .

Jag har en bestämd åsikt om allt detta med orkar INTE gå genom debatten ett år till

Bitte

Pandina2011-05-29 19:42
Antal inlägg: 727

Av respekt för invandringen anser jag att Sverige bör konvertera till en annan religion.
Och vi borde byta namn också. "Sverige" är så rasistiskt.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-29 19:50
Antal inlägg: 236

Pandina: Du får hemskt gärna utveckla hur du menar nu. Jag tolkar dig som att du tycker att Sverige och svenskar anpassat och anpassar sig alltför mycket till nytillkomna grupper i landet? Har jag fel?

Bim19642011-05-29 19:50
Antal inlägg: 1854

Nej jag har inte vart med om att man inte får sjunga nationalsången.

Men däremot att man inte bör ha den i kyrkan, vilket ha vart fallet på mina söners skolavslutningar. Vi har hållt till på skolgården och i idrottshallen.

JiZzMaSTeR892011-05-29 19:53
Antal inlägg: 330

När jag gick i skolan för cirka 10-15 årsedan var det tradition att sjunga den på varenda skolavslutning. Men under mina skolår efter det har vi inte fått sjunga den. När någon konfronterat rektorerna om saken har de sagt att de utlandsfödda eleverna kanske skulle ta illa vid sig.

cisplatin2011-05-29 19:54
Antal inlägg: 161

Håller helt med om att det är olämpligt att sjunga nationalsången i kyrkan. Kyrkan är en sakral plats, ett helgat rum ägnad andlighet och inte världsliga saker som nationen.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-29 19:57

Invandrarna vill inte leva och dö i norden, helt enkelt. Det kan man kanske förstå.

JiZzMaSTeR892011-05-29 19:59

Varför flyttar de då hit?

Sigrids mor2011-05-29 20:04

Snälla!!!!

Spåra inte ur nu!!!!

Jag vill gärna ha kvar tråden och min frågeställning - vill ni diskutera integrationspolitik vänligen starta en egen tråd.

Pandina2011-05-29 20:06
Antal inlägg: 727

Dumblondin: I fallet att skolorna avstår från att sjunga nationalsången på skolavslutningarna på grund av risken att rasistförklaras - ja, det är lite väl mycket anpassning.
Precis som Jizzmaster upplevt sina yngre år, så har jag också varit med om att sjunga nationalsången på varje skolavslutning. Det har varit tradition och alla har varit med på noterna. Jag är född och uppvuxen i Malmö.

Nu är jag inte sådär jätteinsatt i världskultur och andra länders nationalsångsvanor, men jag är liiitelite blygsamt säker på att en svensk hade fått ta och lära sig nationalsången i det land han eller hon kom till, av respekt som invandrare. Men jag kan ju också ha fel.

Bitte - Administratör2011-05-29 20:11

Som sagt detta med att INTE sjunga är enskilda skoledares beslut och får väl stå för dom, sedan som någon skriver hör INTE nationalsången hemma i kyrkan . Och ingen invandrare har något emot att den sjungs , men vissa rasistiska organisationer vill få oss att tro det.

Bitte

JiZzMaSTeR892011-05-29 20:14

Hahaha Bitte hur kan du tala om vad 2milj invandrare i sverige har för åsikter? Snacka om att dra alla över samma kant...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?