Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bitteb2011-05-31 13:05
Antal inlägg: 433

Älskade Djur!
Hej, Jag har en katt, Nisse som är på sitt 18 år. En Norsk skogskatt, svart o vit. Han har verkligen följt mig i livets glädje o sorg. Många tårar har jag fällt i hans päls när livet varit jobbigt o jävligt, men även i skratt o glädje. Han har gett oss många spratt, genom sina upptåg o påhitt.
Jag ser nu att han snabbt tacklar av, jag kommer att bli helt knäkt när jag blir tvungen att ta ett beslut. Snälla, när tar man rätt beslut...Har haft katt i hela mitt liv, men aldrig en o samma så här länge. Andra "kattvänner" har dött tidigar i olyckor el annat...

momilux2011-05-31 13:26
Antal inlägg: 14

Det gör alltid ont att mista en kär vän.Du måste ta det beslutet den dag du märker att Nisse har det svårt eller lider.Kanske du kan be om en hälsokontroll hos veterinären innan något beslut tas.

Kristallklar2011-05-31 13:27
Antal inlägg: 278

Jag blir väldigt rörd av det du skriver då jag själv har haft samma underbara förhållande till vår katt (också svart och vit skogskatt) Från det att jag var ca sex år till för ungefär 1,5 år sedan var han en fantastisk familjemedlem. Mina föräldrar fick ta det tuffa beslutet om vår katt då han var gammal och sjuk och det var riktigt jobbigt.

Jag tror du kommer att komma till den insikten själv när du själv är redo. Oavsett kommer du ta rätt beslut.

Lill-IT2011-05-31 13:35
Antal inlägg: 31596

Du märker när hans liv inte är värdigt längre. Då är det dags. Han får inte lida. Det ska inte vara liv till varje pris, utan liv med kvalitet.
Åh, det är så svårt.. jag vet. Men det är en stor gest av kärlek att låta det ta slut när det inte är livskvalitet längre.. man får tänka så.
Ring gärna och prata med en veterinär, och fråga om råd.

bitteb2011-05-31 14:23

... tack snälla för goda råd. Jo man vet nog när man ska ta beslutet, men det känns ändå jobbigt.

Bitte - Administratör2011-05-31 14:23
Antal inlägg: 24200

Som människa har vi ett ansvar då vi skaffar djur , och det är att även kunna se till att de får somna in då det är dags för det

Bitte

bitteb2011-05-31 14:26

Håller med dig Bitte...men med Nisse känns det som jag sätter mig över naturens gång... som att bestämma att ta bort "far el mor, bästa kompisen"..

smulgubbe2011-05-31 14:29
Antal inlägg: 237

Jag kan bara instämma med övriga här. Men det är ju så svårt ändå. Vi har 2 katter som är 11 år snart. Förra året misstänkte vi att den ena katten hade diabetes, så jag ställde in mig på att det var dags att ta bort honom. Han har diabetes, fastslog veterinären. Men genom att byta ut torrmaten mot blötmat så blev han bättre. Men det är ju så att man hela tiden har det hängande över sig att nu går det inte längre. När han inte kan äta och behålla maten, när han inte orkar annat än sova. Och som sagt när hans liv inte är värdigt längre, då är det dags. Men det kvittar ju hur man försöker ställa in sig på det , det är så jobbigt, att bara tänka på det.

magnusito2011-05-31 14:50
Antal inlägg: 4985

Hemska tanke när vår katt eller hund måste avlivas. Det är oacceptabelt, hu. Jag lider med dig!

Bitte - Administratör2011-05-31 14:51
Antal inlägg: 24200

jag har varit där vid 2 tillfällen med våra katter och det är INTE kul men det är ett måste som man bara får klara av

Bitte =/

smulgubbe2011-05-31 15:02

Jag har varit där vid flera tillfällen och det är ju lika jobbigt varje gång. Men icke desto mindre, så måste man se till djuren bästa, och låta dom få somna in.

vigren2011-05-31 15:44
Antal inlägg: 1146

Jag tycker det svåraste med att ta beslutet är att JAG beslutar om någon annans liv... Även om man vet att man tar det enda rätta beslutet så känns det kymigt att "leka Gud"...

Lider med dig.

apbur2011-05-31 19:16
Antal inlägg: 9699

Hur ska man göra om man har dålig relation med sina katter och känner att det vore oansvarigt att lämna iväg dem då de troligtvis hade ställt till med bekymmer för den nya ägaren och dessutom skulle kosta en del i veterinärkostnader framöver.
Är jag ansvarsfull om jag känner att det är bäst att avliva dem eller anser ni att man är en stor skit som gör det?

smulgubbe2011-05-31 19:27

Jag tycker att du är mycket ansvarsfull om du avlivar dom istället för att de ska byta hem gång på gång kanske. Då vet du ju att de inte far illa.

apbur2011-05-31 19:50
Antal inlägg: 9699

Vill veterinärer ha rimliga skäl för att avliva djur eller kan vem som helst komma in och avliva vilket djur som helst?

petabet132011-05-31 21:29
Antal inlägg: 12

Älskar djur, de är verkligen underbara. vet inte vad ja ska göra om ja måste ta bort min hund eller mina katter.

Proserpina - Ej medlem längre2011-06-01 07:05
Antal inlägg: 285

Uff

TopBanana2011-06-01 08:15
Antal inlägg: 752

Massor med kramar Bitte! Ett sätt att se att djuret inte vill leva längre är att de slutar att äta. Vad jag gjorde att jag höll en dagbok med min gamla hund de sista månaderna, för att verkligen få en uppfattning om hur hon mådde.

le-lou2011-06-01 08:27
Antal inlägg: 17500

apbur, rimliga skäl till avlivning... jag vete tusan. min uppfatting är att veternäret avlivar djur av vilka skäl som helst egentligen, ju mindre djur desto mindre skäl verkar behövas..... Katter vet jag flera som avlivat pga av att de kissat inne, inte haft tid för osv, skrämmande lätt. Hundar känns som att de inte skulle avliva lika lätt, men det är mest en känsla jag har.

TopazCat2011-06-01 08:34
Antal inlägg: 117

När jag kände att det var dags att avliva gammelkatten, för att hon var sjuk, så ville inte veterinären det, utan de tyckte att jag skulle gå till en kattpsykolog, för att lära mig umgås med min katt. Hon hade en tumör i hjärnan visade det sig när jag besökte en annan veterinär, så det mest humana var att låta henne somna in, men jösses vad jag grät. Det är ju ändå en härlig kompanjon man har skaffat sig.
Två veckor senare kom min nya lilla kattskrutt hem och henne har jag haft i åtta år nu och fasar verkligen för den dag, då jag måste fatta det beslutet om henne. Men man känner när det är tid. Vill ju inte att de ska lida och inte ha ett värdigt avslut på livet.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?