Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade56
Mobilspel
Pågående18 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sejmårr2011-06-09 00:05
Antal inlägg: 843

De målade grottornas land
Den sjätte bokem i Jean M Auels svit om Cro Magnonflickan som växer upp hos neandertalare har rätt nyligen kommit ut. Jag har läst de andra fem böckerna med varierande intresse; glad över hur mycket författaren lyckats fånga en tid vi inte vet mycket om och road över den "Messias-figur" hon skapat i huvudpersonen Ayla. Med spänning köpte jag denna sista del för att få alla lösa ändar hopknutna och äntligen få ett avslut....
Djävlar Vilken Skitbok! Jag ropade detta högt flera gånger under läsningen. Och jag skämdes över att ha tyckt att författaren haft något att säga tidigare! Har hon blivit dement, eller har jag kommit vidare i MIN utveckling? Har någon av er Betapet-människor samma erfarenhet? Om ni inte läst böckerna behöver ni inte besvära er om att svara...

LadySol - Ej medlem längre2011-06-09 00:11
Antal inlägg: 33199

Jag har läst alla böckerna. Det är förklädd kärringporr. Visst finns det intressanta vinklar och visst har hon ett bra koncept, men de otaliga sexscener som beskrivs i detalj gör att det blir löjligt. Till slut hoppade man över flera sidor åt gången för att slippa läsa skildringar på vilken fantastisk älskare Jondalar var eller hur åtråvärd Ayla var.

Den enda riktigt bra boken i serien är Grottbjörnens folk.

sejmårr2011-06-09 00:20

Sexscenerna hade sin funktion i böckerna och storyn. De fyller sin funktion i beskrivningen av hur de olika människoslagen kan ha sett sexualiteten och jag såg dessa inte som överdrivna på något sätt. Att Jondalar var "Den ultimata mannen" och Ayla i lika mån var "Modern" trodde jag var en röd tråd i berättelsen... Pytt på mig! Jag står lurad... och du LadySol hade nog rätt hela tiden. Det jag trodde var en väl genomtänkt historia var bara en dålig ursäkt för att få skriva porr åt medelålders tanter....

sejmårr2011-06-09 00:56

Jag har en sak till att gnälla över: Den som översatte denna sjätte bok kan INTE ha läst de tidigare böckerna -och dessutom är människan antagligen ordblind. (Ett jobbigt handikapp för en översättare). Bl.a sägs i en återblick till "Mammutjägarna" att Talut fått ett Mammutrep i gåva av Ayla under adoptionsceremonin. Förundrad gick jag illbaka till händelsen och fann att Talut fått en Mamutmantel.... På engelska - ROBE i jämförelsé med ROPE. Kan tyckas vara en småsak, men OM det hade betydelse för handlingen så....

le-lou2011-06-09 01:40
Antal inlägg: 17500

tycker böckerna är SKITBRA rent ut sagt och bryr mig inte det minsta om det gått en trend i att dissa böckerna som förklätt kärringporr eller inte. Sexskildringarna är inte värre än i andra romaner tycker jag, läste en trilogi om Julius Ceasar för inte så länge sedan, Grottfolket har mycket att lära vill jag meddela.
Böckerna om Ayla är otroligt underhållande.....snacka om böcker som verkligen drar in läsaren in i sin värld. Håller de högt, trots att de måhända inte nödvändigtvis är litterära mästerverk.
Blir lite bekymrad nu när jag läser att sista boken är så usel. Måste läsa den.

le-lou2011-06-09 01:49
Antal inlägg: 17500

märkligt nog är de flesta positiva till boken, översättaren vill de flesta prygla dock.. Detta tyckte jag lät som en rätt spännande tolkning av bokens handling:

"I den sjätte boken, ”De målade grottornas land”, som nu avslutar serien, har Ayla och Jondalar blivit föräldrar till Jonayla. Ayla har blivit utvald av Stora Modern att bli en Zelandonii, alltså en medicinkvinna, och försöker, enligt baksidestexten ”finna en balans mellan sina uppgifter som nybliven mamma och sin utbildning till andlig ledare och helare”. Ayla har alltså förvandlats från modig och stark flicka till livspusslande småbarnsmamma.

Tja. Vi kanske alla måste den vägen vandra, tänker jag, men tycker nog att förlaget ger en orättvis bild av Auels avslutande bok om Ayla. Det är nämligen mycket mer spännande än så. Auel formulerar i själva verket en massiv civilisationskritik med udden riktad mot monogami och heteronormativitet. Den nyvunna kunskapen om reproduktionens mysterier slår ned som en bomb under Moderfestivalen. Insikten att också männen har en avgörande roll i barnavlandet väcker svartsjuka och ägandebegär hos männen. Matriarkatet och den fria, lustfyllda sexualiteten hotas och mannens förtryck av kvinnan och hennes kropp tar sin början."

från www.dn.se/dnbok/bokr...or nas-land

Bitte - Administratör2011-06-09 07:46
Antal inlägg: 24200

Jag har läst all böckerna och tycker att alla har varit bra så även den sista boken, och det var en bok som jag väntat och längtat efter kändes nästan lite vemodigt att läsa sista sidorna och veta att nu är det slut .

Bitte

apajävel2011-06-09 07:50
Antal inlägg: 572

De första två tycker jag bäst om, jag ska försöka lägga vantarna på den sista och läsa den också :)

TopazCat2011-06-09 08:49
Antal inlägg: 117

Jo jag blev också glad när den kom ut, men nu när jag läst den är jag BESVIKEN. Väldigt hoppig fram och tillbaka och rätt som det är har det gått flera år, men inte fattade jag det förrän jag kommit en bra bit. Kändes bara konstigt och slutet sen då??? Jag trodde där skulle vara mer avslutat, så att säga, men kanske lämnade hon det så ifall, hon skulle få lust att skriva en till bok??

ullis1164 - Ej medlem längre2011-06-09 09:58
Antal inlägg: 1019

Sejmårr: Man är inte en TANT när man är medleålders tack!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-06-09 09:59
Antal inlägg: 1019

Möjligen när man är 65...

strella702011-06-09 10:18
Antal inlägg: 1542

läste böckerna när de blev poppis på 80-talet.. men efter halva andra boken (tror jag) tyckte jag det mest bara handlade om sex och tappade intresset. Men många av mina vänner tyckte de va sååå bra! :) Blev dock än mer besviken när jag sen såg filmen... varför skulle just huvudpersonen vara en holywood-vacker blond utan hår under armarna eller på benen... :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?