Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 18 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 65days | 2011-06-10 20:11 | |
![]() | Varför gillar folk saker? En sak som jag ofta tänker på är om det är teoretiskt möjligt att en majoritet av alla människor skulle kunna gilla saker som ses som mycket smala idag (men som ändå inte kräver förkunskaper för att uppskatta), typ filmer som Eraserhead (istället för de som brukar vara på biotoppen). Eller är människor genetiskt "programmerade" att gilla saker som uppvisar vissa specifika drag? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-06-10 20:18 | |
![]() | jag tror att man ofta gillar saker som man identifierar sig med eller VILL identifiera sig med. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-06-10 20:19 | |
![]() | medel och arbetarklassens golfare är ett bra ex. en sådan hysteri för en så tråkig sysselsättning. det handlar om något man vill känna, vill vara. | |
| Jesper M | 2011-06-10 20:22 | |
![]() | det är säljarens marknad, inte köparens. det som säljs och promotas kommer alltid att bli populärt, sen ju fler som gillar det och köper det desto populärare tycks det bli. se iphone 4 som ett bra exempel, den har egentligen inget som sticker ut märbart jämfört med sina konkurrenter men ändå är den omåttligt poppis. tack vare ett enormt medialt tryck och inte minst när man når nån slags break och tillräckligt många skaffar produkten så blir den mer och mer populär utan vidare marknadsföring. typ -om alla gillar det så måste det vara bra. så fortsätter det och det som redan är populärt rusar snabbt i höjden. | |
| 65days | 2011-06-10 20:31 | |
![]() | Så frågan är: skulle smal poesi, konstinstallationer etc. teoretiskt sett kunna marknadsföras till att bli lika populärt som Let's dance eller Göta Kanal? | |
| annakarineli | 2011-06-10 20:58 | |
![]() | Jag har svårt att tro det. Henrik Fexaeus bok När du gör som jag vill är intressant och rolig läsning om vad som fångar vårt intresse. | |
| annakarineli | 2011-06-10 21:00 | |
![]() | Förlåt, nu svarade jag lite väl snabbt! Mitt svar är att det kanske inte är omöjligt -men instämmer i ramsays inlägg med att man gärna tar till sig saker man identifierar sig eller vill identifiera sig med. Smala saker kanske kräver hårdare marknadsföring för att slå stort och kanske framför allt för att sedan uppehålla det intresset. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-10 21:57 | |
![]() | Om vi pratar utseende så finns det en förprogarmmering enligt en studie av mycket små barn där man studerade hur hjärnan stimulerades av olika bilder av ansikten. Alla barn föredrog de "klassiskt" vackra mer än de mindre "klassiskt" vackra. Nyckelordet var symmetri. | |
| BenDavis | 2011-06-11 12:28 | |
![]() | Jag tycker ofta att "fula" människor är vackra medan "vackra" människor är fula. Jag är förvisso inget barn. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-12 09:19 | |
![]() | 65days, ang smal poesi, konst, film etc.... och om denna skulle kunna göras omtyckt och populär via marknadsföring och exploation. svaret är NEJ, eftersom den oftast är svår, tråkig, krånglig, obegriplig, inte underhållande och bara överarbetat djup eller bara meningsfull för skaparen själv och en liten krets. (att detta är sant bevisas av det faktum att folk pga minst ett av ovan nämnda skäl faktiskt inte ser skiten) resultatet av att försöka genomföra din fråga som ett experiment skulle direkt bli precis som de "floppar" och misslyckade dagssländor bio och musikvärlden sett exempel på. | |
| mishizaki | 2011-06-12 10:16 | |
![]() | tvålis, jag uppfattade studien om upplevt skönhet på så sätt att de ansikten som låg nära "genomsnittsansiktet" var de som folk tyckte var vackrast. Det är med andra ord inte något "magiskt" över extrem skönhet, utan snarare något så trivialt som "medelsvenssons genomsnittsfejs". Och visst är det fascinerande att upptäcka fulsnygghetens alternativa skönhet även om man får anstränga sig lite. | |
| ANDERStG | 2011-06-12 10:36 | |
![]() | 65days: Rent evolutionärt lönar det sig att hitta en sexualpartner. Säkrast är det att söka i huvudfåran där folk inte på heltid bearbetar sina mardrömmar och trauman. | |
| mishizaki | 2011-06-12 10:57 | |
![]() | ... för att man är född ful | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-06-12 11:14 | |
![]() | jag gillar antingen sådant jag kan identifiera mig med; människor eller något annat. eller så gillar jag sånt jag är nyfiken på, som inte är likt mig. ALLTSÅ kan det vara lite vad som helst man tycker om : ) kan såklart gilla fula saker. också. haha. | |