Spelrum
Giraffen48
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade68
Mobilspel
Pågående18 924

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 21:01
Antal inlägg: 4429

Hundra Svenska År
SVT kör en dokumentärserie som heter "Hundra svenska år". svt.se/2.150567/hund...sv enska_ar

Det är en fantastisk dokumentärserie som både belyser skillnaderna och visar på likeheterna mellan år 1900 och år 2000. Jag har inte sett alla avsnitt ännu, men dom finns på SVT play.

Idag belyste dom barnen och hur deras miljö har förändrats genom de senaste 100 åren.

För 100 år sedan tvingades barn in i vuxenvärlden av arbete. Idag av sociala faktorer. Jag faschineras av detta. Är det så att vi som vuxna av idag helt har missuppfattat när barn har ett naturligt inträde till vuxenvärlden?

ANDERStG2011-06-20 21:06
Antal inlägg: 7560

Vi får väl ta en titt på naturfolkens mognadsriter och återgå till det "naturliga".

slånbär2011-06-20 21:41
Antal inlägg: 5539

Tvålis-när är det då? barnens naturliga inträde till vuxenvärlden alltså.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 21:48

Slånbär- Jag vet inte. Jag kommer på mig själv med att göra saker för mina barn som dom skulle klara av utmärkt själva. Jag tror kanske att ett naturligt inträde är att succesivt öka privilegier och ansvar allt efter förmåga? Som att jag nu ger veckopeng efter ålder, men inte låter barnen vara delansvariga i hushållet till en speciellt större grad. Att man ber sina barn om en tjänst när dom tömmer diskmaskinen istället för att se det som en rationell arbetsfördelning.

Minta2011-06-20 21:50
Antal inlägg: 20042

Börjar det inte bli så igen, inträde i vuxenlivet går genom arbete. Utan arbete, utanförskap och inga pengar. Utan arbete, fas 3 av moraliska skäl. Alla ska gå upp på morgonen och inte lata sig. (Gäller inte politiker som slutat).

Minta2011-06-20 21:59
Antal inlägg: 20042

Fantastiskt program. Kunde inte låta bli att bli nostalgisk över 70-talet. Annars var det en faslig ofrihet. Arbeta, lyfta på mössan för överheten, vara rädd för stryk, lära sig lyda och veta hut.

slånbär2011-06-20 22:14

Men menar du att det är fel att "tvinga" barnen att jobba hemma för att tex få veckopeng? Jag har curlat mina barn och gör det fortfarande men i min värld är det att ställa upp för dom och finnas där , något som jag aldrig själv hade, men dom får å andra sidan ta ett ganska stort ansvar här hemma och det har absolut ökat med åldern. Det har å andra sidan gjort dom väldigt ansvarsfulla och förstående för tex pengars värde och att det faktiskt krävs arbete för att få saker och ting att funka i en familj. Dom är killar dessutom och jag vill inte att dom ska träffa tjejer och vara helt handikappade när det gäller sånt som har med hemmet att göra så jag drillar dom rätt bra. Men jag kanske har tvingat in dom i vuxenvärlden för tidigt och skadat dom för livet då........Fast det tror jag ju inte.

Tess 082011-06-20 22:42
Antal inlägg: 18003

Hörde på radion idag (kort sekvens) där de pratade om hur och vad barnen bör/ska hjälpa till med hemma. Vilken ålder kan de tex börja plocka ur diskmaskinen, gå ut med sopor, stoppa tvätten i tvättkorgen osv...
När de talade sa den ena att det första man måste göra är att ta bort ordet "hjälpa". De är en del av familjen och alltså så bör det vara med självklart att de ska utföra sysslor efter förmåga/ålder och inte "hjälpa till". Intressant program, synd att jag inte hade tid att lyssna mer.

Kanske lite OT, men å andra sidan har det med saken att göra...

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 23:07

Slånbär, jag tycker definitvt inte att det är fel att kräva en prestation för att få en vecko/månadspeng. Men jag är lite inne på Tess linje. Det ska inte vara extraordinärt att vara en del av lösningen i ett hem. Men det känns som att vi måste tvinga oss själva för att få barnen att förstå deras del i helheten. Innan så tvingade omvärlden oss alla.

Det är som Tess skriver. Barnen "hjälper" inte oss. Dom är en del av helhet och lösning.

Hoodman - Ej medlem längre2011-06-20 23:09
Antal inlägg: 2826

Samtidigt är det ju föräldrarna som uppfostrar barnen och kanske är för slappa i bestämmandet av sysslor hemma.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 23:16

Helt rätt hood. Men man har också ett ansvar att försöka få en någorlunda jämnförbar värld med den deras vänner har.

Hoodman - Ej medlem längre2011-06-20 23:17
Antal inlägg: 2826

Man ska alltså lära sina barn att jämnföra sig mer andra?

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-20 23:35

Nej, att jämnföra sig med andra, det har alla från födseln.

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-20 23:49
Antal inlägg: 37631

just nu är vi 9 personer i familkjen,att jag skulle vara hembiträde här är helt absurt,barnen måste hjälpa till varje dag det skulle inte gå runt,om jag skulle göra allt,dom turas alltid om att plocka ut diskmaskinen,tömma tvättkorgarna i tvättstugan,dammsuga, och övrig städning,meningen är att dom ska bli självständiga,när en av mina söner gick i 2:an på gymnasiet kom han hem och höll på att skratta ihjäl sig,för det var en kille som inte kunde vara med på gympan för hans mamma hade inte packat gympa påsen,när min jänta som senast började på 6:års verksamheten brukade jag säga att det är gympa i morgon hon kanske missade det någon gång,nu har hon 8 år och har full koll på när hon har gympa,man behöver inte leda in ungarna i ett handikapp

slånbär2011-06-21 07:49

Tvålis-då tänker vi nog lite lika ändå. Mina barn har aldrig "hjälpt till"- dom saker som måste göras gör vi allihop lite beroende på när man kommer hem och vilka sysslor det är. Däremot har jag aldrig jämfört med hur andra gör för det är upp till dom. Skulle mina ungar gnälla om att andra minsann inte behöver göra så mycket hemma så skulle jag föreslå att dom flyttade dit istället. Dom har nog tagit betydligt större ansvar än kompisarna hur som helst. Nu när det bara är min sjuttonåring som är hemma och är ledig då är det han som får se till att saker är gjorda när vi andra kommer hem. Han dammsugar varje dag, plockar ut disken, torkar golven går ut med hundarna och lite annat. Men han får ju då även under sommaren pengar när inte det kommer något studiebidrag så han klagar inte (så mycket)

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-21 08:44

Mina tjejer tar definitivt större ansvar än vad deras vänner gör. Mycket känns som att det är naturligt. Däremot så har jag mycket att jobba på med att faktiskt överlämna ansvar helt och hållet. Så länge jag går omkring och tycker att jag får "hjälp" av tjejerna, så kommer dom aldrig att äga ansvaret.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?