Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 945

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mirra512011-06-28 17:59
Antal inlägg: 72

Jag har ryggskott !
För första gången i mitt liv så har jag nu ryggskott och vill gärna veta erfarenheter från andra som haft det.Hur har det känts och hur länge innan det blivit bra ?

slånbär2011-06-28 18:10
Antal inlägg: 5539

Har haft två ryggskott dom senaste tre åren. Det första var inte så farligt och gick väl över på ca två veckor men jag blev liksom aldrig riktigt bra. Tjatade till mig en röntgen som visade att jag har scolios( snedvriden ryggrad) vilket gör att jag belastar fel. Inte så mycket att göra åt det egentligen utom möjligen att träna upp muskulaturen i buken och ryggen. Förra året fick jag tillbaka det i maj och det var något fruktansvärt. jag kunde i princip inte röra mig och låg och grinade och bad att någon skulle skjuta mig istället. Man måste ju ta sig upp ur sängen och röra sig för det är det bästa men fy fan innan jag kom upp!!! Jag gick till en naprapat jag har kontakt med direkt som hjälpte mig men det tog ett par tre fyra besök innan det blev bra och ungefär tv¨veckor innan jag var nästan normal igen. Var hemma från jobbet en vecka då det var som jävligast( jobbar i skolkök så det är många tunga lyft m.m) men sedan var jag igång igen fast jag hade jävligt ont.
det bästa är som sagt att röra på sig, ta nån sorts smärtlindring tex voltaren/gel och gå helst till en naprapat tex som kan ta bort ev låsningar direkt. Det gör asont men går över. Krya på dig.

mirra512011-06-28 22:17

Tackar tackar. Har sned ryggrad så kanske konstigt att jag inte fått ryggskott tidigare.

slånbär2011-06-28 22:21
Antal inlägg: 5539

Jag är 47 så det tog sin tid för mig också:-)

mrperfect2011-06-28 22:45
Antal inlägg: 11437

Man skall tänka på att röra sig försiktigt och försöka hitta de arbats/sov/viloställninga r /-en som funkar, sedan då man känner sig bättre så skall man extremvila och inte hitta på några dumheter så at tvärken kommer tillbaka, tänk på att böja dig på rätt sätt och lyfta även lätta saker som ex vis mjölkpaket ette strumpor som ligger på golvet med böjda knän och rak rygg då du väl känner dig bättre.
Det måste man tänka på hela livet efter att man har fått ryggskott för det kommer så lätt tillbaka annars. / / Amatörortopeden

morsans syrr2011-06-28 23:12
Antal inlägg: 2311

Bums till naprapat/ kiropraktor som löser låsningen.
Smärtlindring så du inte spänner dej.
Jag fick 600mg ipren o 2 panodil max 4 ggr/ dygn.
Räkna med en veckas helvete o en vecka till innan du känner dej ok.
Lider med dej :)

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-28 23:18
Antal inlägg: 4429

Har haft flera. Gjorde ett extremt dumt lyft med två fulla backar samtidigt som jag vred på överkroppen när jag var typ 21 år gammal. Jag jobbade på krogen och hade apbråttom. Jobbade i fem dagar till, sittandes i soffan och grät mig igenom nätterna. Till sist fick jag en lucka på 50 minuter då jag gick till en naprapat. Har aldrig blivit så idiotförklarad i hela mitt liv.

Men jag var ju ung och odödlig. Jag jobbade 50 minuter senare och har haft problem med ryggen sedan dess.

mirra512011-06-29 00:49

Jag fick det för två veckor sen då min rullstolsburne son och jag var nere och fiskade krabbor vid bryggan, han tycker inte om rullstolen och han skall absolut ur den för att sitta på bryggan, när jag skulle hjälpa han upp i stolen igen så ramlade både han och jag. Var lite bättre när han kom helgen som var, men första lyftet för att hjälpa han från rullstol till handikappstol så knäppte det till i ryggen och sen kunde jag knappt gå alls.Tråkigt och ledsamt var det att säga till han att någon promenad blir det inte och du får flytta dej först när det är dags för toabesök.Tack för era inlägg.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?