Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade10
Mobilspel
Pågående18 980

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2011-07-12 07:37
Antal inlägg: 1942

sushifråga
Jag gillar sushi men har aldrig varit i japan och kan inget om hur sushi "borde" göras. Men detta lärda forum brukar ju ha svar på det mesta så jag testar att fråga. Tidigare gjordes alla sushi i Stockholm genom att man "limmade" fast fisken med wasabi på riset. Man fick också extra wasabi vid sidan om. Numera är det aldrig wasabi på själva sushin. Och jag som älskar wasabi tycker att det är trist att man själv ska kleta på den på sushin, svårt att få det lite lagom (jag vet att man kan blanda den i sojan men jag äter helst utan soja), det blir gärna en stor klump på ett ställa när man ska göra det själv. Min fråga är: är denna förändring (ingen wasabi på själva sushin) en (i mitt tycke trist i så fall) "försvenskning" av sushi? Eller är det så att suhi i japan severas utan wasabi på själva sushin?

Monkan_2011-07-12 07:47
Antal inlägg: 10

Här i Dalarna har jag alltid fått wasabi på sushi. Har jobbat ett tag på ett sushiställe och vi hade alltid på lite wasabi på riset innan man la på fisken. Plus extra wasabi bredvid också.

Sushi är nåt jag har lärt att tycka om. De första fem gångerna var det superäckligt men jag ville lära mig äta det ;)

Pluttisen2011-07-12 08:10
Antal inlägg: 592

EFtersom jag inte orkar söka efter någon annan sushitråd å det säkert skulle klagas om jag startar en ny skriver jag här. Jag har aldrig testat sushi av den anledningen att jag varken tål lax eller skaldjur. Har ni några tips på vilken sorts sushi jag ska testa?

Monkan_2011-07-12 08:16

Det finns sushibitar med ägg, avokado, tonfisk eller sockerärt på. Sen finns ju vegetariska rullen.
Så du kan testa sushi du med :)

promenad - Ej medlem längre2011-07-12 08:44
Antal inlägg: 3995

eller omelett, avocado

schmuppisch2011-07-12 08:56
Antal inlägg: 596

För ett år sedan så avskydde jag bara lukten av Sushi. Tills min sambo "tvingade" mig att smaka, gång på gång. Efter den dagen då jag lyckades äta en tio-bitars helt själv utan att känna kväljningar så har jag älskat det. Nu är sushi en del av min vecka. En dag i veckan unnar jag mig det och gud så gott det är!

Jag bor förresten i Kungsbacka, utanför Göteborg, och på alla våra tre Sushi-barer så serverar ingen av dem Wasabi på sushibitarna utan jämte. Jag gissar på att svenskar kan ha svårt för wasabin och för att göra det mer "enkelt" att äta så har Sushi-kockarna helt enkelt valt att ta bort det. :)

Monkan_2011-07-12 09:19

Okej... då ska jag be om wasabi på bitarna om jag äter sushi nån annanstans än här.

Ovovivipari - Ej medlem längre2011-07-12 09:41
Antal inlägg: 1484

Pluttisen: Vad då vilken sort du skall testa? Det är bara vira in vad som än behagar i riset. Jag brukar köra på morötter eller gurka.

Ovovivipari - Ej medlem längre2011-07-12 09:43

Om man gör egen, d.v.s. Vilket man bör göra eftersom det oftast smakar bättre.

schmuppisch2011-07-12 10:06

Jag har funderat på att testa på sushi hemma. Vilken butik/märke rekommenderas att inhandla från? Sjögräs, ris med mera..

gnill2011-07-12 10:10

okej, jag undrar fortfarande varför... kanske vi har någon i stockholm eller gbg-trakten som arbetar i sushibranschen som kan förklara varför det helt och hållet på alla ställen har försvunnit, trots att de hade det förut.

Ovovivipari - Ej medlem längre2011-07-12 10:14

schmuppisch: Det finns ett basutbud vid namn Blue Dragon som har allt man behöver (ris, sjörgräsplattor, vinäger), inkl. tillredningsförklaring. ICA har det, vet jag.

schmuppisch2011-07-12 10:24

Vet att vi har det på hemköp med, frågan är då om det är bra produkter? :)

Ovovivipari - Ej medlem längre2011-07-12 10:25

Vad menar du med bra? Om du undrar om det är lätt att tillaga och om det smakar bra så är svaret ja.

odin - Administratör2011-07-12 10:44
Antal inlägg: 7442

Jag har för mig att det var wasabi på sushin i Japan. Åt i och för sig inte sushi varje dag där men de gånger jag åt så...

Har varit med om att man fått wasabi direkt på sushin i Sverige också.

En bra sushi-restaurang i Sthlm är förövrigt Samba Sushi på Götgatan.

_kicki_2011-07-12 11:56
Antal inlägg: 149

Jag har fått wasabi direkt på sushin när jag ätit i Sverige. Har ätit i Stockholm, Sundsvall och Umeå.

numsan2011-07-12 12:26
Antal inlägg: 6327

Jag har nog aldrig varit med om att det inte är wasabi på sushin. Varken i Japan eller Sverige..

Pluttisen - det finns ju massor av andra sorters fisk på sushi om det bara är just lax och skaldjur du är allergisk mot. Jag älskar till exempel tonfisk! Hälleflundra och smörfisk är andra fiskar som är vanligt förekommande.

Att göra sushi hemma är grymt! Gott, roligt och en trevlig social aktivitet. Jag brukar bjuda hem folk på sushi och då förbereder jag riset, fisken osv (det tar ett tag) och sen får alla vara med och göra egen nigiri och maki.. Då kan man ju dessutom välja själv vad man helst vill ha i och hur mycket..

Miss_jk2011-07-12 12:29
Antal inlägg: 8941

Jag får alltid wasabi på sushin. Har inte vart med om att jag inte fått det. Var brukar du äta din sushi?

gnill2011-07-12 15:05

alltså - det är nytt att det inte är wasabi på. Ingen sushi som jag ätit på sistone (typ senaste 3 månaderna) har haft wasabi på sushin (centralens sushi, minns inte vad den heter f.ö. jättebra sushiställe, var det igår, men inte heller på Sachikos sushi, bra ställe i Kärrtorp, och på en 3-4 andra ställen i Stockholm). Men tidigare hade de alltid wasabi på sushin. Och samba sushi ska jag absolut kolla in, men annars är den på centralen (vid utgången Vasagatan) bäst just nu, fast det är ju ingen mysig miljö att sitta i så det är ta med som gäller)

promenad - Ej medlem längre2011-07-12 15:12
Antal inlägg: 3995

men alltså, hur svårt är det att lägga på wasabin själv?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?