Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 042 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-18 18:44 | |
![]() | HJÄLP med lärarubildning Hur fungerar detta? Kan man med 3 år humanistisk linje och x antal år inom jobb och jobb söka detta? Jag förstår knappt vad det står på sidorna inom högskolorna. Flubber; har du några tips? Vad krävs eg? Det står tex så här: skatta din egen kompetens. Jaha? Jag tycker jag är jättebra som lärare. Men alltså, kan man verkligen uttrycka det så? Jag har jobbat som lärare/lärarassistent/kur sledare inom bild/svenska/syslöjd. Har jag ens rätt att söka den här utbildningen? Och ska man läsa ämnen? Var väljer man detta? Är det verkligen 5 år? Jag trodde det var 3-4. Hjälp. Har mejlat nån studievägledning, men endast fått konstiga svar. | |
| annakvack | 2011-07-18 18:52 | |
![]() | Men har du ingen studie/yrkesvägledning du kan gå till? I vår kommun sitter de på bibblan. Det är väl lika svårt i detta forumet att få rätt svar. Här kan ju folk leka både det ena och det andra :) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-18 18:52 | |
![]() | Jag försökte ringa men det var väldigt upptaget. Får gå dit imorgon. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-18 18:53 | |
![]() | Jag vet detta är ett tokigt forum, men kanske kan man få veta nåt som kan vara bra att veta. | |
| annakvack | 2011-07-18 18:53 | |
![]() | Ja det är nog absolut att rekommendera för att allt ska bli så bra som möjligt! Lycka till! | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-18 18:57 | |
![]() | Tackar | |
| le-lou | 2011-07-18 19:09 | |
![]() | promenad, vilken utbildning har du tänkt att söka? Om du har grundbehörighet så är det bara att söka på? | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-07-18 19:12 | |
![]() | Åh, jag önskar att jag kunde hjälpa dig, ryskan. Är inte jätteinsatt tyvärr och därför inte till så stor hjälp är jag rädd. Jag är specialidrottslärare (i fotboll) på gymnasieskola och fick mitt jobb efter att ha blivit rekommenderad till skolledningen av en tränarkollega inför uppstarten 2007. Hade absolut inte rätt utbildning (inom skolvärlden / på papper) för jobbet, men visste att jag var kompetent nog att klara det efter många år som ungdomsledare / tränare. Jag har haft en hel del tur helt enkelt. Rätt kontakter och tajming. Tror också som "annakvack" ovan att en studievägledare är bästa vägen för dig att gå. Lycka till! :) | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-07-18 19:38 | |
![]() | Du kan alltid låta högskolan validera (göra en bedömning av) dina tidigare erfarenheter och utbildningar. Men det gäller att du får en kontakt med en studievägledare på högskolan. Fortsätt att ringa! Lycka till! | |
| thessa | 2011-07-18 20:53 | |
![]() | Om du har en godkänd gymnasieutbildning, som i ditt fall humanistisk linje, är det fritt fram att söka. Du utgår ifrån vilka åldrar/årskurser du vill arbeta med och därefter vilka ämnen du vill studera. Längden på utbildningen varierar, jag som är lärare i åk 4-9 har studerat i 4,5 år. För att bli lärare i de lägre åldrarna är utbildningen kortare och för att bli lärare på gymnasiet lite längre. Vanligast som högstadie- och gymnasielärare är att man är behörig och undervisar i två ämnen. Lycka till! | |
| Heba | 2011-07-18 20:59 | |
![]() | JAg tror absolut att det går. Jag pluggar på malmö högskola till lärare. Där finns det till exempel ett 90-poängsprogram om man har ämneskunskaper sen tidigare. För gymnasielärare ska man ha 90 poäng i 2 olika ämnen (förutom sam och svenska som kräver 120 poäng). Så har du kompetens i ett ämne så kan du läsa tre terminer av ett annat ämne och sedan läsa 90-poängsprogrammet. Men jag vet inte alls hur lätt det är att tillgodoräkna sig yrkeserfarenhet om man inte har högskole/universitetspoän g i ämnena man undervisar i. Att studievägledarna är så förvirrade kan ha att göra med att det är en ny lärarutbildning, from i höst tror jag, så många skolor har fått göra om en massa. Lärarutbildningen är mellan 3,5-5,5 år, beroende på vilka åldrar och vilka ämnen du vill undervisa. | |
| Axo Queen | 2011-07-18 21:06 | |
![]() | Jag kan bara verifiera de två ovanstående inläggen. Grundläggande behörighet (=fullständigt gymnasiebetyg) gör att du kan söka flera av inriktningarna på lärarprogrammet, men för vissa ämnen krävs dock vissa gymnasiekurser, t.ex. för att bli gymnasielärare i matematik räcker inte matematik A. Men om du är inriktad på praktisk/estetiska ämnen tror jag inte någon speciell extra behörighet krävs. Längst utbildning (åtminstone med den förra) blir det om du ska undervisa i svenska och samhällskunskap på gymnasienivå, då läser du 5 år. Men de flesta läser 3,5-4,5 år. Men det gäller att kolla med just det lärosäte man tänkt sig, för det kan vara olika behörighetskrav på olika ställen. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-19 09:14 | |
![]() | Ah okej tack, då r det som jag hade förstått det då.Men Clubber, är det inte ett "krav" numera att ha sk "lärarlicens" för att behålla jobbet? | |