Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 042 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-07-19 16:38 | |
![]() | avlivning av hund Min mamma sitter just nu hos veterinären med familjens hund som måste avlivas. Han har haft dåligt hjärta länge och sedan i går väll har han ramlat omkull flera gånger. Jag ringde dit nyss och fick beskrivet att han sitter där i sin lilla korg och tittar på dem, med stora blanka ögon som han alltid gör, det lilla lilla livet. Min dotter är på besök hos mormor just denna veckan och är med där, tårarna rinner bara. Hon vill bestämt vara med när de avlivar honom, jag undrar om detta är en så bra ide? Har någon varit med och sett hur de gör när de avlivar hundar? Vet inte om jag kan hindra henne ens om jag skulle vilja, för hon är väldigt bestämd av sig. Hon är 11 år ska tilläggas. Jag är mest rädd för att hon kommer uppfatta själva proceduren som otäck, att hon ser honom död känns ok däremot, det tror jag kan vara bra. | |
| Walter_t | 2011-07-19 16:44 | |
![]() | Det är nog likadant som med katter tror jag, jag var med för 7 år sen när min kära katt skulle avlivas. Det dom gjorde då var bara att ge honom en spruta så han somnade in, självklart rann ju tårarna men det är inte så otäckt. | |
| Gullgris | 2011-07-19 16:46 | |
![]() | Tror bara att vovven får en spruta och lugnt somnar in i famnen på din mamma. Så hände oss för ett par år sen när vi var tvungna att ta bort vår kompis. Hela stunden är lugn och stillsam och jag tor att din tjej endast kommer att märka att hunden somnar gott hos den han/hon är trygg med, tror inte att hon kommer att tycka att själva akten är obehaglig på nåt sätt så. Saknaden och sorgen kommer ju sen, hoppas då att hon kan relatera till att vovven inte längre behöver ha ont och att hon då såg honom/henne somna in på ett fint sätt. | |
| Gunilla _ | 2011-07-19 16:46 | |
![]() | Mina barn, då ungefär i din dotters ålder, var med när vi tog bort katten de växt upp med. Det var ett mycket obehagligt (och märkligt, har inte varit med om det tidigare) förfarande då de gav en dödlig dos sömnmedel direkt i hjärtat. Hade jag vetat det före så hade jag krävt att hon blev "vanligt" sövd först. Grabbarna tog det dock inte lika hårt som jag som tur är och för dem, tycker de själva, var det bra att få vara med. | |
| le-lou | 2011-07-19 16:49 | |
![]() | ger de sprutan rätt i hjärtat?? | |
| _nelliee - Ej medlem längre | 2011-07-19 16:52 | |
![]() | Nej de ger sömnmedel först, sen får de medlet de dör av, inte i hjärtat. | |
| Gunilla _ | 2011-07-19 16:54 | |
![]() | Så gjordes det iaf då. Mycket obehagligt som sagt... Hundar sätter de visst kanyl på. | |
| schlagertös - Ej medlem längre | 2011-07-19 17:05 | |
![]() | Vill hon själv så låt hon vara med. Det görs hur fint som helst. Först får den sömnmedel och därefter för ni frågan om ni ska vara med vidare. Då lämnade jag min hund eftersom den redan sov. Sen får hunden själva avlivningssprutan som sätts i halsvenen. Jobbigt, jag vet hur ni mår! | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-07-19 17:31 | |
![]() | Kanske hunden redan har somnat in nu. Jag ville bara uttrycka mitt deltagande för denna hemska stund som vi djurägare måste vara med om. Om dottern ska se hunden dö måste hon, ni och veterinären bestämma. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-07-19 18:37 | |
![]() | Jag tror att det är en bra idé att hon får (fick?) vara med. Det kommer att vara en stark känsla, men vill hon vara med så är detta något som väcker frågor hos henne. Det är nog bättre att reagera avslappnat kring det. Min familjehund när jag växte upp fick avlivas. Jag var inte personligen med, min mor smög iväg med honom utan att berätta det för någon. Jag fick inte säga hej då och det tyckte jag var mer upprörande nästan än det faktum att vi var tvugna att ta bort honom. Han var inte sjuk, men han var aggresiv mot främlingar och högg en jul efter farmors strupe. Fanns liksom inte så mycket att göra då. Kanske var mor rädd att vi skulle övertala henne att låta bli. Hon hade nog rätt i det. Men avliviningen som sådan var mycket rofylld och Dandy (som jycken hette) bara somnade in och såg helt rofylld ut. | |
| le-lou | 2011-07-19 19:25 | |
![]() | tack för alla svar, det är över nu. Han fick en kanyl i benet men var så illa däran att hjärtat stannade redan av sömnmedlet och han somnade lugnt in i min mors famn. Dottern var glad att hon ändå var med, det blev ett fint och stillsamt avsked. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-07-19 19:37 | |
![]() | Å, nej, man är ju så ledsen när djuren dör. Det här som Gunilla skriver tycker jag låter fruktansvärt och jag hade blivit rosenrasande och förmodligen anmält personalen. Av det Gunilla skriver framgår inte riktigt om katten led iofs, men "mycket otäckt" låter liksom inte bra. | |
| malman | 2011-07-19 19:47 | |
![]() | jag tror det är bra att barn får vara med. Det ger en trygghet att få se hur de gör och att djuret inte lider, även om det är jobbigt att ens älskade husdjur måste avlivas. men barn har en "livlig" fantasi och kan få för sig att det går till på ett mycket otäckare sätt än vad det faktiskt gör. men jag avråder starkt från att de får vara med när det gäller hästar för då skjuter man dom med spikpistol jag var med och avlivade en kompis häst och det är en otäck upplevelse när de skjuter. | |