Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 344

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CherryPie62011-07-29 10:09
Antal inlägg: 27

Måla på vävtapet
Hej!

Någon som har målat över vävtapeter?? Vill måla vitt, o räknar med ca 10 liter till 2 strykningar, men vilken vit färg ska man ha, dvs märke o kulör som e snyggast o täcker bäst??

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-07-29 10:13
Antal inlägg: 5791

Jag har målat på vävtapet. Men beroende på hur länge den har suttit på väggen och hur torr den har blivit så suger den massor med färg.

Fråga i färgaffären, de kan det där ju bäst. Lycka till!

Bitte - Administratör2011-07-29 10:13
Antal inlägg: 24154

Ojj finns många att välja på , och vad jag lärt mig så är det bästa
man gör att fråga på en färgbutik för de vet,, Ibland kan detta med att köpa billig färg bli dyrt då den inte täcker bra

Bitte

bokmärke2011-07-29 10:14
Antal inlägg: 147

Hej!
Har målat om mitt sovrum och jag hade en tätvävd vävtapet. Det gick åt mer färg än jag hade räknat med eftersom vävtapet suger åt sig mer än pappertapet. Valde svagt grön och det blev bra. Var bara noga med att kolla att inte din tapet har börjat släppa. Jag fick bättre på med tapetklister på vissa ställe.

dinodog2011-07-29 10:14
Antal inlägg: 4973

En bra sida att kolla in www.malaovertapeten....om farg.php

schmuppisch2011-07-29 10:22
Antal inlägg: 596

I mitt barndomsrum hade jag vävtapet som min far efter många år av tjat målade. Vad jag minns så behövdes det dubbla strykningar just för att, som bokmärke säger, vävtapeten suger åt sig mer färg än vad vanlig tapet gör.

Gör man ett bra jobb så tycker jag att effekten av att ha väven under färgen ger rummet en cool effekt! Kör i vind!

CherryPie62011-07-30 13:13

Oj! Tack för alla tips =)) Tapeterna har suttit många år, så jag får nog gå runt o kolla hur dom sitter. Att fråga i färgaffären låter som ett bra förslag som jag också tänkte på, men sen vet jag att många här på Beta är kunniga på än det ena, än det andra, så jag ville pröva era erfarenheter först =)

Färgaffären nästa!

Mindymoo2011-07-30 13:49
Antal inlägg: 1743

Jag hade rivit ner tapeten och satt upp väv avsedd att måla på. Tar ungefär lika lång tid skulle jag tro.

Din överman - Ej medlem längre2011-07-30 13:57
Antal inlägg: 42

Det finns även en vävtapet (av glasfiber skulle jag tro). Den är slät och fin i ytan och lätt att måla. Den är betydligt tjockare än en vanlig tapet, vilket gör att det enkelt täcker väv eller andra ojämnheter.
Fix-it har jag för mig att den heter. Bra skit :)

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-30 14:41
Antal inlägg: 37631

fråga på affärendomhar koll

Tess 082011-07-30 16:40
Antal inlägg: 18003

Den "tapet" man sätter upp över för att täcka ojämnheter och sånt är bara skit! Min syster försökte med sånt och det blev så jäkla mycket merjobb och så jäkla mycket extra pengar som gick åt för att få till att det är sanslöst.
Ska man släta till en vägg med väv bör man testa bredspackling (behövs skicklighet iofs till det) eller tex rep.gips för att få släta väggar.
Att försöka ta ner glasfiberväv är som att be om bekymmer....

Det funkar himla bra att måla på de flesta tapeter om man undantar våtrumstapet som kan vara rätt oövermålningsbar.

maran92011-07-30 17:07
Antal inlägg: 49

Jag har gjort det... Innan jag visste bättre! Tapeten var grön och jag ville måla den vit, det gick MASSOR av färg. Fick lära mig efteråt att man kan måla över med tapetklister så får man en yta att måla på som inte suger färg. Alternativt hyr du en ångapparat och tar bort tapeten. Det är mitt tips :)

Tess 082011-07-30 17:27

Beror iofs på vad du menar med väv-tapet... kom jag på.

CherryPie62011-08-02 11:16

/0-tals vävtapet. Brunbeige..trådig..Hmm, många bud här..Jag får nog testa på en del av väggen o se hur det täcker...Har oxå hört om tapetklister innan..Tack för alla kommentarer. Visste väl att det fanns erfarenhet här ;))

CherryPie62011-08-02 11:16

* 70-tal* skulle d va

Tess 082011-08-02 11:58

Jag har hört att såna där tapeter med trådar ska vara extra jobbiga att ta ner. Jag hjälpte dock min mor med att ta ner sådana i ett rum och det gick jättebra!! Det var bara att dra och var lättare att få ner än vissa vanliga papperstapeter.

Glasfiberväv var det första jag tänkte på och därför är mitt första svar mer inriktat på såna...

guggee2011-08-02 12:05
Antal inlägg: 45

Jag har en gång målat över en 70-tals jutetapet (brunrandig) med vit färg. Jag har för mig att jag fick måla 5 gånger, och det gick åt MYYYYYYCKET färg. Efteråt fick jag höra att när man målar på vävtapet, så kan man blanda i tapetklister i färgen för första strykningen, så suger det inte så mycket sedan. Jag har inte prövat detta, men det borde funka tycker jag.

TompaK2011-08-15 22:36
Antal inlägg: 64

Tonad vit (S0502-Y) täcker bättre än vanlig vit. Den är som vanliga människor kallar äggskalsvit :)

Ahnad - Ej medlem längre2011-08-15 22:47
Antal inlägg: 411

"Jag hade rivit ner tapeten och satt upp väv avsedd att måla på. Tar ungefär lika lång tid skulle jag tro"

Följ detta mycket kloka råd!

Vi skulle göra just som du, måla vitt på gammal vävtapet i vårt nya hus. När tapeten blev blöt började den släppa och där den inte släppte blev det ändå inte snyggt. Så det slutade med att vi fick göra just så att vi tog ned den gamla tapeten och satte upp väv. (Här kan man också välja på plastväv och juteväv. Jutväven är mycket dyrare men resultatet blir mycket snyggare!)

Att ta bort tapet är inte svårt. Av en kille som var målare lärde jag mig hur man gör: smeta rikligt med tapetklister på den tapet som ska bort och låt sitta i flera timmar. När det blött igenom är det bara att dra bort den gamla tapeten. Går på nolltid! Ofta kan man smeta på tapetklistret på kvällen och sedan riva på morgonen. Skulle det ha torkat till igen får ma väl smeta på lite mer tapetklister.

spelare10012011-08-16 00:54
Antal inlägg: 295

jag har målat en mörk 70-tals tapet vit, jag köpte en specialfärg för ändamålet hos färghandlarn, blev mycket bra

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?