Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pialina2011-08-10 23:17
Antal inlägg: 665

Scrabble-SM 2011
Årets största scrabbleturnering och -händelse går i år av stapeln 28-30/10 i Göteborg.

Vi börjar på fredag eftermiddag och håller på till söndag, då prisutdelningen är klar senast kl. 17. Alla spelar 16 ronder, förutom om det är udda antal deltagare, då en deltagare per rond står över.

SM har de senaste åren samlat ungefär 80 deltagare. Bland dem finns mycket aktiva spelare som satsar hårt, gamla rävar som nuförtiden spelar bara SM, folk som inte spelar så mycket men vill vara med just på SM för att träffa folk och ha roligt, många som spelar sin första turnering någonsin och allt däremellan. Också t ex åldern varierar mycket.

På lördag kväll ordnas en gemensam middag/fest i spellokalen.

Plats? Skola nära Korsvägen i Göteborg.

Pris? Inte klart, men högst 200 resp 150 kr plus eventuell medlemsavgift. Fika ingår i priset, samt lättlunch på söndag.

Mer info? Allt finns på www.scrabbleforbunde...av ling=389

Frågor och funderingar? På ovannämnda sida finns kontaktuppgifter.

Facebook? Jo, det finns en grupp som heter Scrabble-SM 2011. Be gärna om medlemskap!

Aldrig spelat förut? Man måste inte ha spelat scrabble utanför nätet förut. Fredagen börjar med en rejäl genomgång för alla nya om hur man spelar med brickor, klocka och protokoll. Man kan dessutom alltid fråga med- och motspelare om det är något man undrar.

Om det känns mastigt att börja med med en jätteturnering, finns det gott om tid att prova på IRL-spel och t o m turnering innan. På flera orter i Sverige och Finland spelas det IRL mer eller mindre regelbundet. Dessutom ordnas i Göteborg och Stockholm varsin ABC-tävling, dvs turnering som är öppen enbart för debutanter och spelare med högst 1000 i förbundsrating (inte att förväxla med Betas ratingsystem). Perfekt att börja med. Även andra turneringar ordnas.

Vi hoppas få träffa alla gamla scrabblare sista helgen i oktober, men också många nya!

Välkomna!

odin - Administratör2011-08-14 12:21
Antal inlägg: 7442

Som alltid kommer Betapet sponsra Scrabble-SM med finfina priser. Förra året gick vinnaren och många andra hem med bland annat ett par rejäla sällskapsspel och Betapet-nyckelband :-)

Så nu har ni ingen ursäkt att inte delta!

Bilder på förra årets priser:
www.betapet.se/info/...pr iser.jpg
www.betapet.se/info/...el band.jpg

Banjo-Herren - Ej medlem längre2011-08-19 19:55
Antal inlägg: 27

Scrabble-SM:s forumtråd har varit uppe i nio dagar! INGEN, förutom trådskaparen och odin, har skrivit nånting!

Scrabble-SM är det roligaste spektaklet på året! Kom igen nu! Prata! Fråga! Fatta att det här är hur ni vill fira den helgen!!!

Quicka2011-08-19 20:21
Antal inlägg: 644

TYPISKT! Är på semester i Turkiet just den veckan...

blytyngd - Ej medlem längre2011-08-20 00:12
Antal inlägg: 86

Hur anmäler man sig?

blytyngd - Ej medlem längre2011-08-20 00:15
Antal inlägg: 86

banjoherren, du är visst men tjovisst på uppåtgående!

asvanteson2011-08-20 10:47
Antal inlägg: 249

Man anmäler sig på Scrabbleförbundets hemsida.
Här är länken igen:
www.scrabbleforbunde...av ling=389

chader2011-08-22 09:56
Antal inlägg: 74

jag ska vara med

blackrat2011-08-22 20:41
Antal inlägg: 919

Japp. Som ni ser är det mycket olika åldrar. De äldsta brukar vara ca 65 år, men rekordet för deltagande i turnering är 84 år. Bara att modigt komma med!

Sing Star2011-08-24 10:38
Antal inlägg: 225

Så nu har jag anmält mig till Scrabble-SM! Har länge velat testa spela turnering irl, men inte tagit mig mod att åka eftersom jag inte har några kompisar som vill hänga på. Det står på hemsidan att man måste ha spelat minst en match irl innan SM, stämmer det? Funderar isåfall på ABC-cup i Stockholm 1 oktober men hittar inte var man anmäler sig till den cupen. Bor i Norrköping så det är ju en bit att ta sig åt båda håll.

-FaMo- - Ej medlem längre2011-08-24 11:04
Antal inlägg: 2999

www.scrabbleforbunde...av ling=394 Fast den är tillfälligt full, kanske blir avhopp? Kontakta den som arrangerar.

www.scrabbleforbunde...av ling=398

Om du kan tänka dig åka till Göteborg så finns det massor av plats.

-FaMo- - Ej medlem längre2011-08-24 11:08
Antal inlägg: 2999

Fast iofs hittar jag inte att man måste ha spelat innan, ser bara detta:

Deltagaravgift:
200kr, sänkt avgift 150kr (skolelever, studerande, arbetslösa och pensionärer). Även debutanter betalar deltagaravgift, i motsats till övriga turneringar under året.
För den som inte deltagit i en ratinggrundande turnering under 2011 tillkommer Svenska Scrabbleförbundets medlemsavgift på 60kr. För personer födda 1993 eller senare är avgiften 30kr.
I avgiften ingår fika under hela helgen samt enklare lunch på söndag.

Debutanter ser ut att kunna delta direkt... men jag kanske har missat ngt?

xax2011-08-24 12:27
Antal inlägg: 70

Hej Sing Star och -FaMo-!

Man måste INTE ha spelat en match IRL innan man spelar SM. Var står det? Om det står så, är det felaktigt. Det finns många debutanter anmälda på årets SM.

Däremot är det verkligen rekommenderbart att ha spelat IRL innan man spelar ett SM, av den enkla anledningen att det är en rätt så stor skillnad mot att spela på betapet. Bara en sån sak som att föra protokoll och kanske spela uppochner kan få en annars lugn spelare att hetsa upp sig i onödan.

Men jag repeterar: det är absolut inget tvång att ha spelat IRL före SM, men det rekommenderas.

Lycka till och välkomna till Göteborg!

/B

Sing Star2011-08-24 14:11

XAX och FaMo: Jag har blandat ihop det med kraven för att skapa ett spelarkonto på Scrabbleförbundet, sorry! Synd att ABC i Stockholm är fullt, men jag får hoppas på avhopp helt enkelt. Jag är i Göteborg på släktträff när ABC spelas där så kanske, kanske att jag kan vara med (min morbror bor i Partille).

Pialina2011-08-24 15:23

Sing Star, anmäl dig genast till ABC Stockholm, så att du blir första på reservlistan. Ofta blir det avhopp och ibland kan arrangören också få in några bord till och utöka deltagarantalet.

Så du är i Göteborg då Göteborgs ABC spelas. Vad har ni för tider på släktträffen? Är det bara på kvällen eller också dagsprogram? Och om det senare, är det något du kan tänka att hoppa över för en turnering? Om programmet inte tillåter deltagande i turneringen, kom ändå dit och titta. Två av oss tre arrangörer deltar själva inte i turneringen, så vi tar gärna och spelar då, så får du prova på. Söndag går också om torsdag inte passar.

Som xax sade, är det absolut inget krav att ha spelat IRL förut. Det är varje år en handfull debutanter (ett år var det faktiskt ca 15). Fredagen börjar med en rejäl genomgång av hur man spelar IRL och man kan på förhand bekanta sig med hur det går till här :www.scrabbleforbunde...; Itemid=39 .

Det finns flera faktorer som påverkar hur man upplever SM som debutant. Här är de kanske viktigaste:
- hur snabbt man spelar vanligtvis: Den som brukar spela panik eller hets är van att lägga snabbt och har tid för protokoll, räkning etc också i början då det är ovant. Brukar man spela normal kan det bli jobbigare.
- hur lätt man har att ta till sig nya saker
- hur bra man orkar med och gillar intensivt program
- hur utåtriktad man är: På en liten turnering är det lätt att lära känna folk och andra tar också kontakt med en. Är deltagarantalet däremot kring 65-85 är situationen en helt annan. Man märks inte på samma sätt och man råkar inte heller på samma personer så ofta. Det krävs alltså lite mer av en själv och om man är lite försiktig av sig socialt är SM inte så bra som första turnering.

Tänk också på att om man tänkt debutera på SM, spelar man en turnering före gratis. Debutanter betalar nämligen ingen deltagaravgift för sin första turnering, förutom om det är SM. Medlemsavgiften måste man betala, men den betalar man ju annars i samband med SM.

Vanligt IRL-spel utan tävlande spelas varje tisdag i STockholm och varje torsdag i Göteborg. På flera andra orter spelas det också men inte lika regelbundet (Uppsala, Åbo, Helsingfors) och på flera orter finns det spelare som gärna vill spela. Från Norrköping är det nära till Linköping och Nyköping där det finns enskilda IRL-spelare. Jag kan förmedla kontakten.

Oj, blev långt det här. Hur som helst: välkommen till SM allihopa!

Sing Star2011-08-24 16:08

Jag är van att spela hets och har spelat många turneringar på Betapet, har även laddat hem Manfred och ska leda min första turnering i kväll. Hur lång är en match i SM i minuter?

Köp en korv2011-08-24 16:26
Antal inlägg: 32

Det är 30 minuter per person plus upp till fem övertidsminuter var.

Pialina2011-08-24 17:07

Söndag går också om lördag inte passar, ska det naturligtvis stå i andra stycket..

Labyrint2011-08-25 14:19
Antal inlägg: 513

Jag tror det går jättefint för de allra flesta att debutera på SM. Vill man prova på att spela turnering innan (det är ju gratis som Pialena påpekar!) måste man ju inte välja ABC just ifall det inte passar, det går ju utmärkt att debutera på vilken turnering som helst. ABC är kanske lite lugnare och så, men debutanter får självklart genomgångar på allt det praktiskt och möjlighet att ställa frågor under spelets gång vilken turnering man än spelar.

Pialina2011-08-25 14:49

Ja, absolut. Förutom de två ABC-turneringarna i Göteborg respektive Stockholm, är det utlyst turneringar i Stockholm, Åbo och i Vänge utanför Uppsala. På www.scrabbleforbundet.se finns all info.

Och många har debuterat på SM och tyckt det gått hur bra som helst. Alla är vi ju olika.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?