Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mats201 | 2011-08-26 16:59 | |
![]() | Människan, ett djur bland alla andra? I en nu raderad tråd om vargar ställdes frågan om människan är ett djur eller inte, om människan på nåt sätt har rätt att bestämma över djuren. Vad anser ni, är människan överordnad djuren eller bara en av jordens alla djurarter? Om människan är överordnad djuren, med vilken rätt anser ni att vi är det? | |
| le-lou | 2011-08-26 17:05 | |
![]() | överordnad. case closed. | |
| BenDavis | 2011-08-26 17:08 | |
![]() | Har rätt och har rätt. Så länge vi kan bestämma över djuren så kommer vissa av oss att göra det, sen om det är rätt eller inte är väl upp till vissa andra av oss att avgöra. Egentligen så har vi ju rätt att göra vad vi vill men det kommer alltid konsekvenser. Jag vet inte om vi är överordnad djuren eftersom jag inte riktigt förstår innebörden bakom det ordet, men våra hjärnor är ju avsevärt mer utvecklade med tanke på att vi har ett ego, vi förstår att vi existerar, vi pratar med varandra etc. | |
| BenDavis | 2011-08-26 17:08 | |
![]() | Är det rätt för katter att plåga småfåglar och möss i timmar? | |
| lsaw | 2011-08-26 17:19 | |
![]() | Förstår inte heller vad som menas med "överordnad"? Bestämma över vad? Predatorer som söker näring??? | |
| mats201 | 2011-08-26 17:19 | |
![]() | le-lou. Med vilken rätt stänger du ett case då? Du anser således att människan INTE är ett djur? Eller ett djur som är överordnat de andra djuren? | |
| Bomboloni | 2011-08-26 17:20 | |
![]() | Varje människas ansvar är stort, med sin makt har hon som individ oändliga möjligheter att göra ont eller gott. Rätt eller fel - så är det. Och på det sättet är hon ju överordnad djuren. Gör hon ont är hon ovärdig och gör hon gott... | |
| mats201 | 2011-08-26 17:23 | |
![]() | lsaw, en del personer uttrycker att människan är överordnad djuren (och antyder därmed att människan inte är ett djur utan "högre stående" än alla djuren). Vad det innebär för rättigheter är mer oklart, äta vissa men inte alla? Hålla i fångenskap men inte plåga? Huruvida dessa personer (jag är inte en av dom, jag anser att människan är ett djur bland andra, dock avsevärt mer utvecklad inom det område vi själva anser vara intelligens) anser att djuren är olika högt stående har jag ingen aning om, men många anser ju uppenbarligen att får och framförallt hundar är högre stående än vargar. Eller är det bara för att fåren och hundarna är i fångenskap hos människor? | |
| le-lou | 2011-08-26 18:22 | |
![]() | mats - denna diskussion har vi fört i tråden om vegetarianer fram och tillbaka om du gillar att läsa :) vi har olika åsikter här helt klart. Men min åsikt är att människan är överordnad djuren på alla sätt och ja, vi är "högre stående" om du vill kalla det så. Jag är en av de som tycker att det är rätt att likställa människa med djur är ett rent människoförakt och ur ett annat håll kanske- en skymf mot djuren. Människan är ett däggdjur ja - men beteendet (hjärnan) skiljer sig enormt från djurs. Kan man säga att våra kroppar är djuriska men huvuden är mänskliga kanske? | |
| Ovovivipari - Ej medlem längre | 2011-08-26 18:38 | |
![]() | www.youtube.com/watc...4j Z_BV4MQ4 | |
| LovisaLovisa | 2011-08-26 19:05 | |
![]() | Människan är det äckligaste och otäckaste djuret av alla. trodde alla visste det? Undrar varför det aldrig blir skyddsjakt på människor som inkräktar på vargarnas revir... Jo! för vi blir fler och fler och anser oss ha rätt att ta över deras! | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-26 19:11 | |
![]() | Jag är inne på samma tankebanor som redan någon här innan: Handlar alltså inte så mycket om att "ha rätt" (att bestämma), utan mer om att mänskan har ansvaret. - Och skyldigheten att ta det också. | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-08-26 19:55 | |
![]() | Jepp vi är däggdjur men beteendet skiljer sig inte alls mycket från övriga djur. Våra tummar och vår stora hjärna har gett oss möjligheter som inga andra djur har. Beteendet blir därför mer sofistikerat men följer ändå samma mönster som även andra djur har. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:05 | |
![]() | Sitation 1: Jag är ute och simmar. I skymningen. En haj misstar mig för något som den vanligen brukar smaska på. Fakta: Jag är underordnad hajen. Situation 2: Jag står på ICA och plockar ett paket köttfärs som kommer av årtusenden av hushållanden av djur. Fakta: Djuret är underordnat mig. Det är väl alltid så att vi är uderordnade det som är starkare, smartare, rikare än vi? Men det är för bekvämt att luta sig tillbaka på det. Med överlägsenhet följer ett ansvar. Ett ansvar att värna om allt liv, underordnat som överordnat. Ett ansvar för moraliska gränser. Ett ansvar för drägligt liv. Jag äter gärna kött, men skulle helst alltid betala 20 kronor mer per kilo för att få det ekologiskt. Vi speglas av de rättigheter vi ger andra. Jag tycker att människan, som ändå är upphovet till hushållna djur, äger en rätt baserat på det fakta att vi till stor del är beroende av den animaliska kosten (det var ju liksom därför vi valde att hushålla dom). Men att utöva den rätten utan djurets bästa för ögat är barbariskt och helt utan någon form av värdighet. | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:12 | |
![]() | Hehe Tvålis, det var ju exakt det där jag sa. Fast på bara 4 rader ;p | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:16 | |
![]() | Jag är lite slö:) | |
| mikenomad - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:18 | |
![]() | ;) | |
| clinton | 2011-08-26 20:26 | |
![]() | We´re on top of the foodchain......bara att tacka och ta emot denna ödets lott | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:31 | |
![]() | TS, kan inte du dela med dig av din syn? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:47 | |
![]() | Bestämma över djuren på vilket sätt? Är det här en vego-debatt? | |