Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lubsan | 2011-08-26 18:22 | |
![]() | Bok som sak få 4-åringar att banta vet inte om någon redan tagit upp detta, sorry isåfall. Men jag är nära på att trilla av stolen när jag läser detta. www.aftonbladet.se/w...35 17800.ab En bok som handlar om en överviktig tjej som blir mobbad som sedan går ner i vikt och då blir accepterad och populär. vad i helvete sänder det ut för budskap? Sjukaste jag hört på länge. | |
| le-lou | 2011-08-26 18:24 | |
![]() | iden är bra men till fel målgrupp. | |
| lubsan | 2011-08-26 18:26 | |
![]() | idén är idiotisk, du kan ju inte mena att du tycker det är ok med en bok som säger att om du är överviktig så är det ok att du blir mobbad? en bok som säger att du måste gå ner i vikt för att bli accepterad och populär. | |
| le-lou | 2011-08-26 18:28 | |
![]() | tydligen riktar sig inte boken till 4 åringar heller.. det är sånt som aftonbladet gillar att skriva. Den riktar sig till för 10 år och uppåt. I USA framförallt och västvärlden är fetma bland barn rätt utbrett, jag förstår inte varför det ska vara fel att "prata" med överviktiga barn via en bok. Nu har ingen läst boken än heller, man kanske ska vänta med att fördömandet innan den kommit ut? | |
| le-lou | 2011-08-26 18:28 | |
![]() | säger boken det ? Att det är ok att mobba nån som är tjock? | |
| Mindymoo | 2011-08-26 18:28 | |
![]() | De flesta fyraåringar läser nog inte själva, eller väljer i alla händelser inte böcker själva. Detta är nåt som föräldrar ska skrämma barn med tydligen - såna dumheter! | |
| le-lou | 2011-08-26 18:47 | |
![]() | helt ärligt - detta är hyckleri av den värsta sorten. Att folk blir så upprörda över en bok som handlar om en gravt överviktig 14-åring som börjar med dietmat och börjar motionera istället för att gå upp och tröstäta godis och bakelser mitt i natten .....när vi vuxna är de som gör den här världen så uteseendefixerad är helt knas. Jag ser inte problemet med boken alls. Tvärtom, jag tror att såna böcker kan vara bra, för det ÄR ju verkligheten ser ut för många överviktiga barn. Tippar på att det kommer finnas de som känner igen sig i boken, och som säkert kan bli påverkade och kanske tom gör något för egen maskin. Som att sluta äta godis och börja motionera. Är det så fel tycker ni? Kolla tonårstidningarna Frida och allt vad de heter, de har motion och träning på varenda sida, behandla dina celluliter si och så och så vänder man blad: vips en bild på en lycklig smal tjej som gör det man själv vill göra. Budskapet är ju tydligt, motionera så blir du smal och har kul. Är det sanningen? Kanske inte men nog mår man bättre av motion. Vi vuxna älskar våra barn oavsett men pressen barn har på från andra barn är enorm. Och nej det är inte gulligt med sexåringar som väger som en vuxen person, och inte är det särskilt hälsosamt heller. Här ; abcnews.go.com/GMA/v...r- 14362276 (häng kvar tills efter barnen, klippet fortsätter med en intervju med författaren). | |
| lubsan | 2011-08-26 18:51 | |
![]() | boken handlar om en tjejn som blir mobbad för att hon är tjock. När hon sen går ner i vikt blir hon populär, så ja, jag tycker boken säger att man måste passa in i idealet för att bli accepterad. Om du nu säger att boken riktar in sig till 10åringar vet jag inte om det är så mycket bättre med tanke på att det är i den åldern ätstörningar startar nu för tiden så. | |
| le-lou | 2011-08-26 18:52 | |
![]() | titta på klippet så framkommer det lite mer än det som står på aftonbladet. | |
| pinklady90 | 2011-08-26 18:53 | |
![]() | Visst men det kan utveckla ätstörningar, För att en överviktig tjej är mobbad och sedan blir hon populär när hon går ner i vikt och blir smal för hon kan ha den populära klänningen på bästa sätt på balen. Den är riktigt till 12år och början av tonåren. Dp man som tjej går igenom massor kroppsligt. ännu känsligare att utveckla ätstörningar. Boken är skriven på ett sådant "dåligt" sätt att den lätt triggar. Det kan vara bra att skriva dessa sorts böcker för att uppmuntra folk äta nyttigare, Men då ska de tvara skrivet på ett bra och igenomtänkt sätt också. | |
| LovisaLovisa | 2011-08-26 19:01 | |
![]() | Övervikt är ett enormt mycket större problem än ätstörningar. Det är ju föräldrar som bär skulden till sina barns ohälsa till 100%. En bok till föräldrar för att undvika att övergöda sina ungar vore ju en lämplig ide. Diskriminerar själv mot överviktiga samt föräldrar till överviktiga barn. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-26 19:04 | |
![]() | le-lou; Vad exakt var intressant med klippet? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-26 19:22 | |
![]() | Paul Kramer skriver en idiotisk bok om projicering hade varit en bättre titel. I intervjun säger han i slutet att han fått lära sig att "never judge a book by its cover" Haha, facepalm. | |
| Perra92 | 2011-08-26 19:42 | |
![]() | Övergödda föräldrar överför ofta sina dåliga matvanor till ungarna. Förstår inte varför man inte orkar ta hand om sin kropp utan tillåter den att bli dunderfet. Det behövs nog många fler sådana här böcker för olika åldersgrupper. Tyvärr hjälper nog det inte utan enda hjälpmedlet är att införa skatt på mat med snabba kolhyderater. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-26 19:46 | |
![]() | På vilket sätt är det sunt att rikta sig till ett barn angående övervikt och skuldelägga detta och dessutom överlämpa ansvaret? Som jag ser det så är föräldrar ansvariga för sina barn och dom borde ju självklart också vara en målgrupp för en bok som handlar om hur du får ett barn att minska i vikt. Sen är det för illa att barn måste dras med detta. Men är inte det en fråga för vården att lära barn och föräldrar om kosthållning omdet brister där? | |
| lubsan | 2011-08-26 19:51 | |
![]() | perra92, tack för din lysande kommentar. jag kan tala ur min egen erfarenhet, jag var normalbyggd fram tills att jag fick i nian, men efter många års depression, mediciner och en del tröstätande så gick jag upp i vikt. Jag mådde så dålit pyskiskt att jag inte orkade bry mig om någonting, jag brydde mig inte om hur många ärr jag hade på handleden och ajg brydde mig framförallt inte om hur jag såg inte, inte ett piss för jag var övertygad om att jag skulle dö inom kort i allafall. idag mår jag väl lite bättre, jag väger mer än vad som anses "normalt" men lever ändå ett normalt liv för det med många vänner osv. Så jag förstår varför människor blir överviktiga, jag förstår varför människor sen vlir sjukligt överviktiga, man tappar hoppet, orken, viljan, allt. Och om jag sedan skulle läst en bok med det budskapet som denna har, det skulle nog ha fått mig att ge upp totalt när det var sm värst. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:17 | |
![]() | Alla trådar som rör Wendela-artiklar bör låsas. Så även denna. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:28 | |
![]() | Grundtanken, om den nu var att barn skulle äta nyttigare och röra på sig mer, är bra. Utförandet och mannen bakom är däremot kass. Varför inte göra det lätt för sig och skriva en a-ö/a-z bok med nyttiga saker och lite info som gör att barnen fattar varför det är bra att äta? Typ A - Apelsin: Innehåller C-vitaminer som är bra för blabla och man behöver si och så mycket om dagen för att må bra. God att äta som den är eller pressa till juice eller blabla. cr; Spela roll vad länken är. Ämnet är samma. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-26 20:29 | |
![]() | Det roliga är att han skriver om en flicka också. | |
| lubsan | 2011-08-26 20:33 | |
![]() | precis delicious! och crooked rain, du behöver ju faktiskt inte vara delaktig i denna tråden om du känner så. =) | |