Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 521

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2011-10-10 07:08
Antal inlägg: 335

Hur gör man för att hinna?
Någon som har några bra tips på hur man ska få tiden att räcka till?

Det känns som om allt går i ett, men ändå hinner jag inte med allt som jag tycker att jag borde. Och då är mitt "borde" ganska lågt satt. Städningsnivån är på det precis nödvändiga, egentiden är starkt begränsad, försöker laga mat från grunden, men fuskar vid behov, trädgården har jag gett upp, osv...

Tycker inte att jag gör något utöver det vanliga som tar mycket tid och jag har barn som är duktiga på att ta ansvar och hjälpa till efter förmåga. Andra verkar hinna med hur mycket som helst. Försöker ändå att ta mig tid till små egna stunder - som nu.

Eller är det bara att inse att man inte kan jobba heltid med tre barn? Helgerna handlar mer om att hinna allt det man inte hann i veckorna än om att ta det lugnt och vila upp sig.

Som sagt - hur gör ni?

paddel - Ej medlem längre2011-10-10 07:30
Antal inlägg: 101

Fick tre barn väldigt tätt, arbetade och mannen gjorde karriär och var inte så mycket hemma. Jag fick skaka av mig alla måsten, borden och dåliga samvete. Jag gjorde mina veckodagar med schema. Typ måndag och tordag var tvätt, inget annat. Sen lördag var helig. inte ens mat utan då var det hämtmat :) Lördagen var min om så hela huset var i kaos.
Lycka till!

Maja G2011-10-10 07:41
Antal inlägg: 10730

Prioritera bort saker som inte är jätteviktiga. Skit i vad andra gör och inte gör. Gör lite roliga saker och det gör inget om det ligger lite skit i hörnen...på att livet är nu.Imorgon vet du inte vad som händer!

Slutade stressa för flera år sedan. Två barn,heltidsarbete och föreningsengagemang har tagit min tid. Resten får man ta när man hinner och känner för..

Vi valde bort hus o trädgård eftersom vi egentligen inte är intresserade av sådant och att vi insåg att det måste skötas till varje pris.
Som sagt var..Det gäller att prioritera och välja!

annelille2011-10-10 08:04
Antal inlägg: 500

"Andra verkar hinna med hur mycket som helst."

tror att de flesta upplever det - men att det inte stämmer så bra. Jag tycker att Paddel har ett bra koncept - fasta rutiner för varje dag och unna sig en dag i veckan då man faktiskt skiter i alla måsten och bara är med varandra=)

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-10 09:10
Antal inlägg: 1019

1. Du skriver jag och jag. Är du ensamstående? Annars måste man ju dela på inne- och utesysslor, samt även ge barnen uppgifter. (Fast det där med att ge barnen uppgifter kan ibland ta längre tid än att göra det själv, men viktigt för barnen att känna sig nyttiga).
2. Nej det måste vara svårt att hinna, jag beundrar de som har flera barn och jobbar heltid båda. Anser att det är fel, vi borde försöka ändra på systemet. Prioritera bort resor, nya möbler och bil så ofta, leva lite enklare. Min åsikt är att ALLA borde jobba halvtid, så att det fanns TID. Tid för barnen, tid för sig själva och varandra. Förstår att det är svårt för arbetsgivare att anställa på halvtid, men där kanske staten kunde gå in, då det måste bli en massa pengar över när man skrotat hälften av alla dagis. Tänk att slippa stressa iväg kl 6-7 på morgonen med små barn, förvara dem på en institution hela dagen, sen stressa hem, handla laga mat osv.

Men det viktiga är då att det blir halvtid för alla, och för det krävs det lika lön för kvinnor och män. annars är vi tillbaka där kvinnan stod vid spisen, och var i underläge ekonomiskt. Dit ska vi aldrig igen! Har förvisso själv varit hemma med barn rätt många år, men det bara blev så då det var jag som blev utan jobb. Har sen jobbat halvtid en del år, och då blev det automatiskt jag som skötte både städning, matlagning och trädgård för det mesta. Så deltid för kvinnan tycker jag inte är att rekommendera, i allafall inte 75%, för dessa blir då gärna 175%.

Nej tjejer ta inte på er ansvaret för att det är städat och fint, utan se till att fördela!!!!

janne1212122011-10-10 09:12
Antal inlägg: 4722

Gå ner i tjänst båda två och få lite kvalitet på livet. Dom flesta skulle klara sig med mindre än de tror om man bara prioriterar rätt.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-10 09:14

Tilläggas kan att vi med vars 2 barn, boende hos oss, bara var utomlands en gång på alla åren, annars blev det mest kortare turer till Öland med husvagn och liknande. Gammal bil och ingen lyxtillvaro. Jag har känt ångest ibland för att vi hade det så, och frågat barnen, men de tycker att vi gjorde rätt, de slapp dagis till större delen, kunde gå hem efter skolan istället för till fritids osv.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-10 09:15

Jamen Janne då är vi där igen. Om HON går ned i tjänst tar hon med all säkerhet på sig största ansvaret för hemmet skulle jag gissa, om man ser hur de flesta tyvärr än idag, 2011, tänker och resonerar!!

promenad - Ej medlem längre2011-10-10 09:19
Antal inlägg: 3995

skaffa 5-2 schema

Träsmak2011-10-10 10:28
Antal inlägg: 882

spela mindre betapet

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-10 10:30
Antal inlägg: 4429

Jag tror det är så här för jättemånga. Och när det är som mest stressigt i livet så fokuserar man inte på jämnlikhetsfrågor utan mer på att sätta ena foten framför den andra. För tillfället är jag föräldraledig med en semi sladdis i en andra livsrelation. Mellan mina relationer var jag ensamstående, jobbade heltid och hade eget hus. Det var en utmaning ekonomiskt och mentalt, endå så minns jag den tiden med värme.

På sikt så kommer jämnvikten, då kommer vi nog att sakna kaoset lite.

zezzo - Ej medlem längre2011-10-10 11:43
Antal inlägg: 256

Slänger ut datorn till och börja med...
(och gör det samma med TV:n)

Zaskia - Ej medlem längre2011-10-10 11:54
Antal inlägg: 576

Gå ner i arbetstid. Är man två så kanske en förälder kan arbeta halvtid. Avstå från sådant som inte är absolut nödvändigt. Felet idag är väl att många människor vill ha så mycket.

Cassano2011-10-10 18:08
Antal inlägg: 335

Tack för många bra svar!

Maken jobbar skift. Det har gjort att vi inte behövt lämna så mycket till barnomsorg. Det har varit guld värt. Å andra sidan har jag kvällar själv med alla tre barnen. Han drar sitt strå till stacken och är mycket bättre än jag på att strunta i dammråttor.

Jag har tidigare arbetat 75%, men det fungerar inte så bra som lärare för det innebär i praktiken att man har lika mycket ansvar för lika många elever, men det ska göras på kortare tid. Ev har man någon lektion mindre i veckan.

Spela mindre betapet skulle jag kunna göra, men något kul tycker jag att man ska få unna sig och det är inte så mycket jag spelar nuförtiden. TV blir det inte så mycket alls, för sätter jag mig där så somnar jag :)

Utlandssemester har vi inte varit på sedan 1996....

Tror att det ligger en del i det du skriver Tvålis, Man har inte kraft att ta de fighterna.

Det jag inte fattar är hur folk hinner gå studiecirklar, yogakurser eller spela golf.

Men det är väl kanske bara att gilla läget. :)

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-12 16:23

Man måste dra ned på städningen, alla verkar vilja ha finare än den andra (andre). Jag jobbar bara halvtid, ledig på sommaren (datahandledare) har inga barn hemma mer, men ändå putsar jag numera fönsterna max 2 gånger per år, ibland en gång utvändigt.( Har 15 fönster och alla utom uterummet är gamla sortens som måste delas). DET minns jag inte när jag gjorde sist. Har lärt mej prioritera andra saker än städning, håller lagom rent. Men har ändå fullt upp, för eftersom jag har den här halvtiden faller det mesta av trädgårdsarbetet på mej, då min man har fullt upp med renovering av huset.
Bättre lite skit i hörnen......

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?