Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 521

Forumkategorier

Användare Inlägg  
spelare10012011-10-11 03:28
Antal inlägg: 295

mygla som en toppolitiker
Det är helt ok att vara kommunal-, statspolitiker eller fackföreningspamp att utnyttja oss vanliga hårt arbetande människor som får betala boende och resor för våra hårt beskattade pengar och blir vi arbetslösa får vi inga pengar alls och blir bostadslösa inte har vi några pensioner vid 50 för att vi snackat skit, vi har producerat men vad hjälper det. Våran årsinkomst efter skatt är det vad de tjänar i månaden och då behöver de inte ens betala för boende och resor. det värsta är att de säger att de representerar oss arbetare, skitsnack. de skor sig på oss, dags att göra uppror, vafan vi har inte ens ordentliga vägar att åka på vare sig vi åker kommunalt eller i bil till jobbet fast vi betalar multum i väg- och bensinskatt, det är inte farten som dödar det är våra skitvägar med stora hål i. Pengarna går till annat som tex politikerlöner och resor och bostad för dem.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-10-11 06:42
Antal inlägg: 1019

Ja, håller helt med. Vi måste faktiskt göra något, samla oss till ett uppror. En politiker kan tjäna några tusen mer, det kan jag acceptera, det är ett tufft jobb (?) och annars hade vi kanske ingen som ville ställa upp, men inte f-n ska det röra sig om flera tiotusentals kronor!!!!!

taxam - Ej medlem längre2011-10-11 07:41
Antal inlägg: 427

Tycker det är synd om dem som tjänar 140 tusen i månaden och inte har koll på hur bidragsbiten fungerar, det måste kännas tungt. Om någon får full ersättning för sitt boende och sambon hänger med på en räkmacka måste ju en kompetent politiker förstå att det är fel någonstans. Riksdagsmän har våra skattepengar som sin arbetsplats och för varje krona dom snor åt sig för egen vinning skull ligger mycket slit o släp av oss vanliga knegare. Dom borde SKÄMMAS så det ryker om det. Själv röstar jag blått men det spelar ingen roll om bidragsfuskaren heter Reinfeldt eller Juholt...missbruk=omedelb ar avsättning och det borde inkludera fallskärmsavtal, pensioner och rubbet. Fy fan vad förbannad jag blir på sånt.

le-lou2011-10-11 08:09
Antal inlägg: 17500

Solidaritet maler gråsossen juholt om. bortsett från själva fifflet till nåt som gäller alla riksdagsledamöter: är det solidariskt att ansöka om bidrag som man egentligen inte alls behöver? med 144 000 kr i månadeslön som i Juholts fall, så känns det märkligt att man själv ser det som ideologiskt och hyvens att skattebetalarna ska betala ens hyra? En sån lön kan betala dubbla boenden utan problem. Girighet i all sin prakt och detta gäller alla- Juholt är inte ensam om att se det så.
Därför köper jag inte snacket om solidaritet och att "di rika skor sig" från den sidan av den svenska politiken (S och V främst) - för de talar om sig själva, hela högen där uppe. Människan är främst intresserad av sig själv och rår också om sig själv i första hand i grunden, och det känns bättre mer en politiker som erkänner det och som vinklar politiken dit, än en som står och snackar skit.

Jag bara undrar varför man inte har ifrågasatt hela grejen med politikers alla förmåner?

dinodog2011-10-11 09:37
Antal inlägg: 4973

Dom är lika goda kålsupare allihopa, dom som sitter i maktpositioner. Kan dom snylta och dra fördelar så gör dom det, utan några som helst skrupler.

Men om lilla jag skulle göra "fel", och be om ursäkt för att jag "inte kände till" vilka regler som gällde. Då skulle man få höra "det skulle du ha tagit reda på" innan.

Tycker de tär fel att dom får bidrag för en extra lägenhet. Dom har ju valt att arbeta med det dom gör.
Om jag skulle få ett arbete 32 mil bort, så skulle jag ju få flytta dit. Inte kan jag ha 2 bostäder på en vanlig arbetarlön.

Juholt är med största sannolikhet inte den enda som har fifflat. Tror med största sannolikhet att fler kommer att dyka upp så småning om.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-10-11 10:53
Antal inlägg: 915

Jag håller med dig, spelare1001. Samhället ruttnar och politikerna blir bara fetare. Det är åt helvete med hela systemet som riksdagen har jobbat fram + brysselsittarna.
Förr skulle politikerna tjäna folket, nu handlar det bara om att själv få det så bra som möjligt. Efter Persson, Lundby-Vedin, Sahlin och nu Juholt behöver man inte ens fråga längre var socialdemokratin finns - den ligger på soptippen.

Maradona19862011-10-11 11:09
Antal inlägg: 1801

Självklart ska man som riksdagsman ha bostaden i Stockholm betald. Vi har ju en riksdag som representerar hela landet och vill givetvis att dessa ska ha kvar sina kopplingar till hemorten. Annars får vi en riksdag som är helt Stockholmsbaserad. Att Juholt bor i Oskarshamn har en poäng för demokratin.

Sedan är det bara trams att säga att politikerna har för bra betalt. Däremot är de lite för många. Skulle kunna tänka mig en riksdag med 249 eller 229 ledamöter istället, för att vitalisera demokratin. Men de som tar ett sådant viktigt uppdrag utan anställningstrygghet och med de uppoffringar som krävs ska givetvis ha bra betalt för det.

Att sedan Juholt gjort fel i just detta fallet är en helt annan sak

Tvålis - Ej medlem längre2011-10-11 11:29
Antal inlägg: 4429

Att mygla som topppolitiker är ju självklart oacceptabelt. Att däremot följa ett regelverk kan inte vara fel. Därmed inte sagt att det inte är fel på regelverket.

Lönen upplever jag som hög. Kanske inte orimlig givet det otroliga ansvaret dom bär. Men är man rimlig som en av de med så hög ansvarsnivå, så bör man kunna ställa krav på dessa män och kvinnor har tagit ansvar nog att sätta sig in i de regelverk de nyttjar.

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-10-11 11:31
Antal inlägg: 226

Jag gillar dig dinodog! Den här formuleringen är klockren!

"Men om lilla jag skulle göra "fel", och be om ursäkt för att jag "inte kände till" vilka regler som gällde. Då skulle man få höra "det skulle du ha tagit reda på" innan".

Tyck till och skriv mer!

Jag vet inte om man få ge folk kramar här på forumet, men de får väl kasta ut mig då om det är olämpligt beteende, men du får en ändå! kram!

_kalina2011-10-11 14:19
Antal inlägg: 108

Om kramar är ett olämpligt beteende på forumet borde du ha tagit reda på det innan Ålandspojken. ;)

wildman2011-10-11 14:22
Antal inlägg: 3860

Tycker att Maradona har rätt ovan... *gilla*

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-10-11 14:26
Antal inlägg: 226

Är inte regler till för att brytas, kalina?

fidelia2011-10-11 14:30
Antal inlägg: 16

att nån som gör anspråk på att "leda landet" inte känner till vilket regelverk som gäller är väl det en skandal bara det. Sen måste personen i fråga leva långt ifrån verkligheten om man inte fattar med sitt vanliga förnuft och grundläggande kunskaper om samhället att du inte har rätt till fullt bidrag om det är två som delar på hyran ......eller.
skickar en instämmande kram till dinodog jag med......för inte får vi vanliga människor fallskärmar och avgångsvederlag och nya toppjpbb när vi gör bort oss !!!!

fidelia2011-10-11 14:45
Antal inlägg: 16

Maradona: du har en poäng i att vi ska kunna ha politiker från hela landet men att dom inte skulle ha nån anställningstrygghet ????? Känner du till någon politiker som har hamnat i jobb och utvecklingsgarantin ??
Och vad är det för uppoffringar du tänker på ? När man ser till närvarostatistiken i riksdagen, skrivande av motioner och dyl. verkar dom inte jobba ihjäl sig direkt

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?