Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 521 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sigrids mor | 2011-10-13 22:41 | |
![]() | Blir AAAAARG!!!! Ska det finnas lurendrejerier i alla de former?? Grrrrr....... Jag har en annons ute på blocket och nu får jag ett mess där det står: "What is the price for your on car blocket.se , email back to me on ( karenadele101231@gmail.co m )" Det kändes väldigt märkligt och jag vågade inte svara. Efter en del efterforskningar visar det att det är någon jädrans skit som folk tydligen vet om - men jag missat. :-( Några utanför landet messar säljaren (inte från något mobilnummer) och ber säljaren maila tillbaka. Då får dom direkt mailkontakt med säljaren och kan då göra affär med denne. Eftersom det används fejkade sidor och mail så upplever säljaren det som att allt går via paypal. En bulvan kommer och hämtar bilen, papper skrivs, bil och pengar försvinner. Eftersom inga äkta papper finns och de konton och de mail som finns är falska går det inte att få tillbaka pengar eller fordon. Eftersom dom inte går via blockets mailsystem så kommer det inte registreras något där och då kan dom inte stängas av där heller. Tydligen förekommer detta bland alla fordonsannonser, små som stora samt husvagnar. Och naturligtvis - inget händer om du inte gör affärer med skojarna.....men var uppmärksam! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-10-13 23:05 | |
![]() | Det har förekommit i flera år. Med lite sunt förnuft borde man inse att någon som mailar från utlandet och vill köpa ens bil utan att pruta och utan ens ha sett den, knappast kan vara en seriös köpare. | |
| Sigrids mor | 2011-10-13 23:10 | |
![]() | Ja man kan tycka det..... Men jag förstår inte varför dom vill åt min mailadress?? Det här är alltså någon som messa för att få min mailadress. Eller så är det bara så enkelt att dom lurar dom som låter sig luras. | |
| Yamma | 2011-10-13 23:17 | |
![]() | Fick massor av sånt när jag skulle sälja min bil. Säkert tio-elva såna mail och sms. Även när jag sålde mitt Playstation 3. Det är vanligt att bedragarna håller koll på svenska försäljningssiter. | |
| Yamma | 2011-10-13 23:18 | |
![]() | ...det de gör är att erbjuda dig ett bra pris och därefter be dig betala för tullkostnaderna via PayPal. | |
| le-lou | 2011-10-13 23:38 | |
![]() | passa dig för såna som bara vill sälja vidare din bil. big no no. | |
| JustMe1 | 2011-10-14 00:01 | |
![]() | Jag råkade ut för nåt liknande när jag hade min bil ute på blocket. Jag fick mail från en kille som sa att han ville köpa min bil. Jag skulle då lämna ut mitt kontonr o så skulle han sätta in pengarna där. Sen skulle en kompis till honom hämta bilen. Jag mailade då tillbaka o undrade om han inte skulle se bilen innan han bestämde sig. Fick då till svar att han skulle köpa bilen åt en kompis. Jag kollade IP-adr o den var från Afrika. Jag markerade mailet som nätfiske. Inte tusan lämnar jag ut mitt kontonr. Så man bör nog se upp med vad man får för intressenter på en annons... | |
| Sigrids mor | 2011-10-14 11:43 | |
![]() | Haha - fick precis reda på att en tjej annonserat ut sin kajak och fick ett mail med frågan om när hon senast servade motorn på den. :-D Finns mycket märkligt där ute. | |
| strömavbrott | 2011-10-14 12:14 | |
![]() | Såna mejl får jag då och då. Jag ska lämna ut kontouppgifter för kontot ska uppgraderas t.ex. Jag ska betala in pengar i förskott för något jag beställt osv. Man känner ofta igen dessa mejl på att de är så taffliga språkligt. Jag brukar kolla upp avsändaradressen och den visar sig alltid komma från något väldigt avlägset land. Men ibland lyckas de säkert lura en och annan. Jag brukar anmäla dem till den de uppger sig för att vara. Kanske kan det hjälpa till att få stopp på bedragarna. | |
| Zupmyas | 2011-10-14 15:24 | |
![]() | Vad hände med sunt förnuft? | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-10-14 22:00 | |
![]() | Hm, jag har inte hört talas om detta med falsk paypal heller och haft en del annonser. Hemskt, hade kanske gått på det. | |