Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 514 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magre_memed | 2011-10-15 20:12 | |
![]() | banklån Jag ska köpa bostad och undrar om det finn ngn bank som går med på 5% kontantinsats? | |
| Lyckobaronen | 2011-10-15 20:19 | |
![]() | Bolånetaket ligger på 85% | |
| Rooty | 2011-10-15 20:20 | |
![]() | Rätta mig om jag har fel (någon), men det är väl snarare lag på att lånet inte får överstiga 85% av värdet på bostaden. Alltså måste du lägga 15% själv i insats. | |
| Lyckobaronen | 2011-10-15 20:20 | |
![]() | mera detaljer om du är intresserad: www.fi.se/Press/Pres...1- oktober/ | |
| Rooty | 2011-10-15 20:22 | |
![]() | Ja, se där. Lite fel hade jag faktiskt. :P | |
| Minta | 2011-10-15 21:05 | |
![]() | Många lånar numera endast upp till 75 % av köpesumman. | |
| christinas85 | 2011-10-15 21:06 | |
![]() | Du får ta ett till lån på en annan bank för att täcka upp resten om du inte har.. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2011-10-15 22:05 | |
![]() | Eller spara ett tag till. | |
| Mouche - Administratör | 2011-10-15 22:07 | |
![]() | Tråden flyttas till Snack eftersom det inte finns mycket man kan bygga en diskussion på. Mouche | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-16 06:45 | |
![]() | det finns banker som gör det,men räntan blir helt sjukt hög,spara lite till | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-16 06:49 | |
![]() | det gåralltid och låna dom 10 % som saknas i en bank,och sen had dom pengarna till kontantinsattsen,sen när du lånar till bostaden lånar du mer och löser det lånet, en mäklare har bra koll på det som du lånat | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-10-16 06:50 | |
![]() | bra koll på lån ,ska det stå | |
| sirugo - Ej medlem längre | 2011-10-16 09:55 | |
![]() | Det finns en anledning till varför man ska betala en större andel kontant. Jag tycker det är oansvarligt både gentemot den egna ekonomin och andras att göra stora investeringar för pengar som inte finns. Är övertygad om att det är just därför ekonomierna håller på att rasa ihop nu. Man tar lån och köper exempelvis fastigheter för priser som inte har ett dugg att göra med värdet på det man kommer att äga. Det går att spara ihop till ett ägt boende om man vill och har tålamod att vänta. Allt behöver inte hända direkt i livet. Det finns faktiskt en tjusning med att drömma, vänta och "stå ut" också. | |
| PowerYoga | 2011-10-16 10:03 | |
![]() | Väl skrivet sirugo, håller fullkomligt med! Kontantinsatsen brukar ligga mellan 10-20% av summan (beroende på prislappen) och det är väl en god idé att spara till sig kontantinsatsen innan man köper en bostad. | |
| blue_moon | 2011-10-16 10:03 | |
![]() | Word, sirugo! Det var överbelåning som orsakade bankkraschen 2008 och det ekonomiska läget är fortfarande kritiskt. | |
| PowerYoga | 2011-10-16 10:04 | |
![]() | ...eller gör någon annan större investering för den delen också! | |
| slånbär | 2011-10-16 11:30 | |
![]() | Fast för en del av oss så handlar det ju inte om att investera utan om att köpa ett ställe där vi faktiskt tänker bo. Jag betalade förut 8500 för mitt hus när det var bostadsrätt. Hade inga lån på bostaden då jag köpte under den perioden då ingen ville köpa och ägarna hade byggt hus och bara ville bli av med den så den kostade inte många tusenlappar. Vi fick chans att friköpa för några år sedan och i princip alla i föreningen kunde vara med då banken gjorde en sån stor affär med många hus involverade så dom lät folk som inte hade säkerheter eller ens fast jobb ändå vara med då dom ju redan bevisligen kunde betala sin hyra och således borde klara av lånet. Hade det inte varit för det så skulle jag aldrig kunnat köpa min bostad för jag har ingen säkerhet, visserligen fast jobb men rätt låg inkomst, inga sparpengar heller. Nu fick jag ändå chansen och min månadskostnad sjönk från dåvarande 8500 till att aldrig ha överstigit 5000 i månaden. Så jag fick bättre ekonomi efter husköpet än innan men skulle inte kunnat gjort den affären om jag kommit "utifrån" utan det var enbart tack vare att jag redan bodde i föreningen som det gick. jag är ju väldigt glad för det idag och dessutom så köpte vi huset för en summa som idag fem år senare har mer än fördubblats så även om bostadsmarknaden blir sämre och priserna sjunker så är det långt ner till vad jag har i lån. | |
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2011-10-16 13:10 | |
![]() | Jag håller i princip med om att man aldrig ska låna pengar. Boendet är det enda undantaget från den regeln eftersom det förmodligen tar minst ett helt arbetsliv att spara ihop till ett hus eller en lägenhet. Då gäller istället principen "låna så lite som möjligt". Tycker det är sunt att bankerna begränsar bottenlånet till 85%. Se det som en rekommendation för i praktiken finns det alltid sätt att ta sig runt regeln exvis som beskrivits här tidigare. Precis som Slånbär har vi konstaterat att det är en god affär att äga sin bostad. När vi köpte vårt hus 1997 för 2,5 miljoner i 2011 års penningvärde tyckte vi det var en absurt stor summa. men när vi jämförde räntan med hyran vi haft tidigare och amorteringen med sparandet vi haft tidigare så rådde inga tvivel om att vi gick plus varje månad jämfört med tidigare hyreslägenhet. Under de 14 år som gått har husets marknadsvärde fördubblats samtidigt som vi amorterat ner lånet till hälften. Trots att vi tagit nya lån till köks- och badrumsrenovering, fasadmålning och mycket mer. Allt räknat i 2011 års penningvärde. Nu har vi ett belåningsutrymme på flera miljoner som kan utnyttjas i ett nödläge. I annat fall blir det kanske en pensionsförsäkring som kan sätta guldkant på tillvaron på ålderns höst. Det är alltså inte alltid av ondo att låna pengar (man kan, btw, inte låna pengar som inte finns, någons arbete har alltid genererat de pengar du lånar). Rätt skött kan lånade pengar bidra till en högre levnadsstandard, samtidigt som utlånaren tjänar en slant, även han. Räntan är det pris man betalar. I början tog det flera timmar varje dag att jobba ihop till räntan men det är ju arbete som faktiskt är det enda som genererar mer riktiga pengar i slutänden. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-10-16 13:59 | |
![]() | Spara ett tag till är mitt råd, det är saker på gång, åtminstone i våra tre storstäderna. Är säker på att priserna kommer att sjunka. Nu vet jag inte var du bor, men en god vän köpte en 2:a i utkanten av Stockholm för ett tag sen, gav 1,4 mille, helt sjukt. Vi gav 500 000 för ett helt hus och har det i en miljon knappt efter renovering! | |
| slånbär | 2011-10-16 14:23 | |
![]() | Ullis-du kan ju inte jämföra en bostad i stockholm med en i nån småstad. Visst är det galet att det är såna skillnader men nu är det ju så och man bor där man har jobb eller studerar och då får man ju gilla läget. I Stockholm är det ju i princip omöjligt att få en hyreslägenhet så man är ju så illa piskad att köpa.Priserna kanske sjunker men inte så att det blir nån bubbla som brister direkt för det kommer alltid finnas en marknad i överkant i dom största städerna för det är där många vill bo helt enkelt. Jag köpte loss mitt parhus för 1.2 mille i utkanten av stockholm för sex år sedan och idag ligger värdet på kring 3 mille så även omdet sjunker något så förlorarman inte pengar på att köpa bostad i Stockholm. Bor man i Sävsjö eller Ulricehamn så lär det ju inte direkt vara någon rusning när ett hus är till salu. Säljer jag mitt så står köparna i kö just för att det ligger i ett attraktivt område. Så här är bostaden inte bara bostad utan en investering även om det inte var därför jag köpte min. | |