Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 573

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sigrids mor2011-11-10 08:21
Antal inlägg: 858

Smörgås som i Grekland - högt kolesterol
Min svärmor har varit till tant doktorn och fått veta att nu är hennes kolesterol alldeles för högt. Förra gången var det på gränsen - nu för högt. (förra gången 5 och nu 7,5 - och fråga mig inget mer än så för svärmor vet knappt själv)

Nu ska hon ändra på kosten lite är det tänkt. Detta är då fikamonster som knappt vet vad grönsaker är för någonting. Och då menar jag fika kakor och bullar också sånt.
Grovt bröd och pasta äter dom inte för dom blir så dåliga i magen, säger dom. (Dom = svärföräldrarna)

Idag kommer dom hit och är här till på tisdag och jag tänkte då laga lite vettig mat så hon ser att det är okej att äta gott fast man tänker på vad man stoppar i sig.

Jag tänkte baka dinkel-fuccacia eftersom hon MÅSTE ha smörgåsar. Och jag har läst på att medelhavskosten passar dessa med högt kolesterol. Så jag tänkte.....dinkelbröd och så olivolja - så som i Grekland.
Men HUR gör man?
Tar man en skiva bröd och ringlar på olja och äter?
Eller doppar i olja?
Eller har man något mer ovanpå oljan?

Jag tänkte köpa rökt kalkon så hon har pålägg och hittat några fiskrecept och kycklingrecept att laga.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-10 08:51
Antal inlägg: 5801

Framför allt är det sockret hon måste dra ner på. Vetebullar och allt gott kaffebröd kan hon säga hejdå till. Men en macka med riktig smör och dinkelbröd är inte farligt. Jag rekommenderar dig att titta på följande länk för att förstå vad som orsakar hög kolesterol. Jag är ingen expert, men jag är rätt övertygad om att det finns en sanning i det.

www.youtube.com/watc...Se STq-N4U4

Det är 54 minuter och på engelska, men en bra sammanfattning och lätt att förstå hur det hänger ihop.

Lycka till!

Bitte - Administratör2011-11-10 08:53
Antal inlägg: 24200

Vad det gäller recept sök på dinkelbröd med olivolja skulle tro att det finns massor

Bitte

Sigrids mor2011-11-10 09:02

Jo jag vet Kafo - jag har läst på massor. Jag känner min svämor väl och ska hon ens genomföra detta måste det vara något hon vill göra och hon tycker är gott.
Därför frågade jag om hur man gör rent konkret när man äter bröd med olja.

Bitte: Skönt - vill jag baka det så vet jag att jag kan söka efter recept.

boffertomte2011-11-10 09:10
Antal inlägg: 1128

Rent konkret behöver man nog ha varsin liten skål med olja och doppa brödet i bit för bit ifall man inte vill söla ner sig och bordet och likn med oljan.

Bättre då att baka brödet med olja i men svärmor verkar inte så kompromissvillig så det kan bli svårt att få henne att inte smöra brödet ändå.

Måste man ha vitt bröd och smörgåsar, så får man väl även ha sitt höga kolesterolvärde. Förmodligen har hon inte förstått att hon riskerar att dö.

Sigrids mor2011-11-10 09:12

Okej boffer!

En liten skål med olja som man doppar brödskivan i. Got it!

ps. Hon har varit och köpt becel - rent jävla skräp i mina ögon.....men hon tillhör ju dessa som tror att man kan gena till sig hälsa och välbefinnande.

boffertomte2011-11-10 09:13
Antal inlägg: 1128

Nu lät jag väl dryg, men så länge svärmor inte förstår att man måste kompromissa med godsakerna så är det antagligen ett omöjligt projekt, som att försöka få en alkis att sluta dricka fast hn inte förstår att spriten tar död på hennom.

ninaaug2011-11-10 09:19
Antal inlägg: 67

Ringla lite olja över och ta på lite flingsalt. Jättegott.

Sigrids mor2011-11-10 09:19

Buffer:
Jag förstår precis vad du menar och du har alldeles rätt.
Dessutom fattar hon inte ett skit.

Högt blodtryck har hela hennes gren av familjen - tror du någon gör något åt det???
Sköta kosten en dag eller två max.

Detta är då smala, snygga personer som inte behöver tänka på kost och motion för att ändra på sitt utseende. Så dom fortsätter ju med sockerkaka till frukost och bullar och kakor två gånger om dagen.

Jag tänkte då (när dom ändå är här och jag kan styra mycket - dom bor måååånga mil ifrån oss så det är sällan vi ses) att jag ska servera frukost och mat som går hem hos henne så hon märker att det inte är världens uppoffring. Det går att äta god kost fast man tänker på sitt kolesterol. Därför måste jag också servera sånt jag vet att hon gillar.

Sigrids mor2011-11-10 09:20

Okej - följdfråga:

Salt??

Är det bu eller bä vad gäller kolesterol och blodtryck??
Jag läser och läser och förstår inte.

-Delika-tess2011-11-10 09:28
Antal inlägg: 1968

När det gäller blodtryck så finns det en teori på en kost som kan sänka (eller åtminstone hjälpa till att sänka) det. Tyvärr är det nog ingenting för svärpäronen.
Minska på salt om du (i detta fall dom) har högt blodtryck...

Sigrids mor2011-11-10 09:35

Tess:
Menar du teorin om LCHF?

Tror dom hellre skulle äta brocooli varenda dag än börja med det - och då är det illa. ;-D

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-10 12:50
Antal inlägg: 5801

Frågan är ju om du ska engagera dig så mycket överhuvud taget. Förstår din svärmor inte själv att hon måste ändra på sina livsvanor så kan du inte göra något. Hon är ju vuxen och tar egna beslut och du lägger energi på något som du inte får tillbaka kanske.

Ge henne lite råd och erbjud henne hjälp, OM hon vill ha den.

Emellertid2011-11-11 14:30
Antal inlägg: 154

Skiva brödet, häll på lite olivolja och lägg dit några goda oliver och så in med det i ugnen en minut eller två. Pressad vitlök är super, om nu tanten står ut med det.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-11 15:05
Antal inlägg: 37631

risken finns att dom inte kommer tilbaka,skulle jag komma till mina barn och fick mat jag inte gillade så skulle jag förmodligen bjuda ut dom att äta,eller fixa mat själv.snacket efteråt kan bli att dit kan vi inte åka fär där får man bara .....

kaffedryck2011-11-12 13:25
Antal inlägg: 57

Eftersom det handlar om så kort tid skulle jag inte lägga så mycket krut på att leta recept m.m. utan helt enkelt taga den mat hon gillar så besöket flyter på så smidigt som möjligt

pion ekrot2011-11-12 15:06
Antal inlägg: 3340

Man har en skål med olivolja på bordet som man doppar i. Vanligtvis brukar man ha flingsalt också, men det går ju bort i det här fallet. Annars kanske man kan ha nån schysst örtblandning till. Pesto? Smörgåsar i övrigt om hon vill köpa så funkar väl fullkorn och surdegsbröd?

Att folk inte gillar nyttig mat är ju för att hela systemet blivit uppfu**at av allt socker genom åren. Baka kan man göra med t.ex agave-nektar, sukrin, stevia eller oraffinerat kokossocker. Det är en informationsdjungel därute men kan vara kul att testa om man är intresserad av naturliga alternativ. Har du nån erfarenhet av det?

Hoodman - Ej medlem längre2011-11-12 15:23
Antal inlägg: 2826

Måste man hänga ut släkten för att man vill ha recept?`

Hoodman - Ej medlem längre2011-11-12 15:57
Antal inlägg: 2826

Nja, men det är rätt konstigt att man måste hänga ut sjuka människor (eller människor överhuvudtaget) när man egentligen bara kan be om ett recept.

Delicious - Ej medlem längre2011-11-12 15:58
Antal inlägg: 11661

True.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?