Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CrazyQ2011-11-13 23:02
Antal inlägg: 602

Vem är du att döma min värk?
Hej!
Blir ett långt inlägg.
Känner mig ytterst irriterad och tänkte att jag skulle få höra eran åsikt i detta.

Hade en diskussion igår med en person.
Jag har varit sjukskriven nu i 1½ år.
Problemen började i min ena axel som efter många kortisonbehandlingar och medicineringar nu är opererad för 10 veckor sedan.
Jag har samma problem med min andra axel och den ska opereras inom 3 mån.
Jag har en bakomliggande whiplaschskada i nacken och fick fibromyalgidiagnos -92.
Under den här tiden jag varit sjuskriven så har jag utvecklat reumatism, vad läkarna tror, i fötter och händer.
Detta gör att jag knappt kan gå vissa perioder och mina fingrar sväller och blir enormt ömma.
Mina axlar och nacke värker så mycket att jag måste ta starka värkmediciner varje dag.
Om medicinerna börjar gå ur kroppen, får jag enorma stötar liknande om man håller i ett elstängsel, men 3 ggr så starkt. Detta strålar ut från nacken axlarna och fram i ansiktet.

Till saken hör att medicinerna tillsammans med fibromyalgin, gör att jag blir extremt trött och kan sova 12-14 timmar i sträck när jag väl somnar efter rätt dos medicin.
Om jag skulle ta min medicin på dagen, skulle jag somna 18-19 tiden. Det är ju inte vidare roligt. Jag skulle ju knappt träffa min man eller kunna se ett program på TV.
Så jag börjar ta medicin den tiden och tar 3 doser fram till kl. 03. Vid 4 tiden är jag smärtfri och kan gå och sova. Har jag tur vaknar jag vid 16 tiden, men kan bli längre också.

Nu till diskussionen. Personen i fråga tyckte det var fördjävligt att jag sov bort hela dagarna och var vaken på nätterna. Sedan så var väl inte "lite värk" någonting!
H*n hade minsann också värk, men det var bara att bita ihop och jobba ändå eller utföra arbeten i hemmet.
H*n tyckte också att hemarbetet var kvinnans lott, oavsett sjukdom eller annat.
Jag blev helvetiskt förbannad och sa att om man bor ihop, så har båda samma skyldighet att hjälpa till i hemmet och att man inte kan jämnföra vad den eller den gör. Särskilt om man bor tillsammans med någon som har mycket värk eller andra fysiska problem.

Helt uppenbart är ju att människor verkligen ser olika på det här med värk!
Men vem är "du" att döma mig eller avgöra hur ont eller inte ont jag har?
Jag är ju inte sjukskriven för att jag har valt det eller valt att få dessa problem med min kropp!
Jag är ju sjukskriven för att det finns anledning till det och det är en LÄKARE som gjort den bedömningen.
Tyvärr har jag också fått veta att jag inte kan återvända till mitt jobb igen, ett jobb jag älskar!

Inte nog med att man ska gå här hemma, utan jag ska också bli dömd från folk runt omkring!
Det finns en anledning till mig sjukskrivning och om mitt dygn och mitt liv ser ut så här nu, då är det ju inte andra som ska döma om det är rätt eller fel.
Det är min uppfattning och det är jag som ska leva med värken!

Vad tycker du?

Lillstölla2011-11-13 23:09
Antal inlägg: 23831

Tycker att du inte ska bry dig om vad den personen tycker och tänker, vissa fattar bara inte. Lägg inte din tid och ork på en sån energitjuv och trög människa!

Har själv stött på den sorten under alla mina år som sjukskriven, nu senast en som jag trodde skulle förstå, som sett mig när jag varit som värst, men som tydligen inte fattar ändå. Tyckte inte jag skulle ge upp så lätt och sluta gnälla, jag kunde väl ta nåt jobb som inte är så ansträngande, typ psykolog......

Lägg du din tid på de som förstår och bryr sig om dig och försök att släppa detta nu.
Jag lider med dig! Hoppas du mår så bra som du bara kan göra trots omständigheterna!
<3

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-11-13 23:09
Antal inlägg: 5801

Det finns ju inte så mycket att säga. Klart att din smärta är din smärta. Finns nog ingen som skulle bestrida det. Men sen kan man ju alltid diskutera om det finns något annat att göra än att prova det läkarna säger för att få en förändring.

kverulanten - Ej medlem längre2011-11-13 23:13
Antal inlägg: 1130

Jag tror att det finns få människor som är så narrow minded och klenbegåvade som den du beskriver, om det är någon tröst. Det tror och hoppas jag att du förstår också. I övrigt hoppas jag att allt ordnar sig till det bästa för dig!

BSKV - Ej medlem längre2011-11-13 23:16
Antal inlägg: 512

Har man skitont, så har man! End of story för min del i alla fall.

frukantarell2011-11-13 23:19
Antal inlägg: 251

Som Lillstölla säger: Lägg den energin du har på dem som bryr sig.

Lill-IT2011-11-13 23:23
Antal inlägg: 31596

Smärta är ett tungt ok att leva med.
Du har hittat ett sätt som fungerar för dig.. och då tycker jag inte någon ska lägga sig i det.
Vem som gör vad i din och din mans hem har ingen annan något att göra med. Du skulle ju kunna kolla med någon handläggare på kommunen om du har någon möjlighet att få viss hjälp med tunga hushållssysslor.

Jag hoppas att du får det bättre när båda dina operationer är gjorda och du återhämtat dig från dem.

Kram<3

henrik_l2011-11-13 23:31
Antal inlägg: 918

jag tror säkert att smärtan kommer att ge med sig. hoppas det!

CrazyQ2011-11-13 23:31

Tack till alla som skrivit! :)

Lill-IT: Då jag själv jobbar inom just hemtjänsten, så vet jag att hjälp aldrig beviljas så länge man bor ihop med en frisk person.
Den personen får bära det tunga lasset, tyvärr.

Det som är ett himla krux, är att jag inte litar på honom då det gäller tvätten, hur knäppt det än kan låta. Så nu är tvättstugan översvämmad minst sagt! :-/
Men jag har också insett att han är en djäkel på att städa! :) Nogrann och effektiv! :)
Han kan också laga mat, vilket han inte visat tidigare. Visseligen med lite stöd från mig då. :)
Så nu kommer han inte undan längre! ;) Efter 4 år snart, så fick jag se att han också kan. :)

henrik_l2011-11-13 23:38

kolla dina pm :)

-Delika-tess2011-11-13 23:45
Antal inlägg: 1968

Jag tror det är lätt hänt att andra tror sig veta utan att alltid mena det så negativt. Iofs finns det säkert de som menar att "lite värk" är precis vad du lider av och att du säkert kan jobba trots den, men man kan inte alltid tänka på dessa. Osmarta människor kan man inte lägga en massa energi på!
Och nej, "jag" har inte rätten att döma dig och dina smärtor! Smärta är ett relativt begrepp och jag gissar att du och din(a) läkare har en plan för hur du på bästa sätt ska stå ut och förhoppningsvis bli bättre i framtiden.

Delicious - Ej medlem längre2011-11-13 23:45
Antal inlägg: 11661

Tycker att personen du pratade med är en gammal fossil.

CrazyQ2011-11-13 23:51

Har svarat på PM:n! :)

le-lou2011-11-14 00:15
Antal inlägg: 17500

Hej C. Jag vill inte svara på frågan vad jag tycker för det här är för personligt. Din värk är din värk och det är ditt liv det handlar om, såna här intima diskussioner som den du har haft med någon...... tycker jag man ska ha inom familjen och endast med de det berör. Jag hade bett en utomstående dra åt helvete om jag var i dina skor. Däremot så får man både lyssna och förklara för sina närmaste, de det berör. Fungerar det att vara uppe på natten - fortsätt med det? Om inte, skaffa väckarklocka så du inte sover till 16.00 :)? Vet inte om det skulle funka men men.
Hoppas du kryar på dig hur som haver.

CrazyQ2011-11-14 00:26

Tack le-lou!
Ja jag var också heligt förbannad och höll då inte käften om vad jag tyckte heller. Men då personen i fråga är av den kaxiga typen och tycks alltid ha rätt, så gav jag till slut upp.
Men inombords kokade jag av ilska!

apbur2011-11-14 00:31
Antal inlägg: 9699

Jag förstår inte syftet med tråden. Du håller ett försvarstal till okända, icke involverade människor samtidigt som du skvallrar på någon som är helt okänd för oss.

Känns som det vore mer lämpligt att du höll det där försvarstalet till den där personen du pratar om.

Jag blir faktiskt lite beklämd när jag läser såna här svallerbytta-trådar.
"Han sa och hon sa och visst var det dumt!"

CrazyQ2011-11-14 00:45

Apbur: Jag ville bara lyfta frågan, är det verkligen andra som ska bedöma hur ont jag eller någon annan har?
Och när man blir bemött på det sätt som jag själv blev, så blir man knappast upplyft av det, eller vad tror du?

Det är alldeles för vanligt att folk dömer sina grannar, bekanta osv. utan att ha en susning om hur det faktiskt är att leva med värk!
Och av ditt inlägg att döma, så verkar du vara en sån person som lätt dömer eller har åsikter, eller har jag fel?

henrik_l2011-11-14 00:51

beklämd? dvs nedstämd och olyckling? för att hon skrev så? kanske var så att hon var ledsen och ville ha ett tröstens ord av nån? kom igen!

CrazyQ2011-11-14 00:57

Tack henrik för att du förstår!
För det värsta som finns är att bli slagen på då man redan ligger ner!
Och självklart är jag ledsen av personens uttalande. Kunde knappt somna igår och vaknade efter 1½ timme, steg upp och satt uppe i 5 timmar innan jag kunde komma till ro igen.
Så att det gjorde ont i hjärtat, det vill jag lova.

henrik_l2011-11-14 00:58

Det finns alltid såna personer som får sin kraft och energi genom att göra andra ledsna. Så där lyckades han. Låt det aldrig hända igen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?