Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 743 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| AMF | 2011-11-21 12:41 | |
![]() | Barnhemsbarnen Barnhemsbarnen får upprättelse av staten. När "man" haft en förskräcklig barndom med kanske misshandlande eller missbrukande föräldrar så ska man lägga det bakom sej och gå vidare. När barn blivit omhändertagna för 50-60 år sedan i ett helt annat samhälle så ska staten be om ursäkt. För mej finns det ingen rim och reson i det hela. Vad tycker ni? | |
| diffdiff | 2011-11-21 12:46 | |
![]() | Ja du man kan ju undra vad dom tänker? Men säkert är ju att dom minst sagt förtjänar en ursäkt. Det tycker i alla fall jag. Kan ju inte va lätt att leva efter tuffa omständigheter. Minnena lever säkert kvar fastän livet gar vidare. | |
| marmeladov22 | 2011-11-21 12:52 | |
![]() | det kan de väl få göra tänk på krigsbarnen de hade ett helvete fanns en serie i DN | |
| dinodog | 2011-11-21 12:59 | |
![]() | Om man inte har upplevt vad en del av dessa "barnhemsbarn" upplevt, så ska man inte tycka något. Vissa hade ett rent helvete bokstavligt talat, jag vet vad jag pratar om, då min bror blev fosterhemsplacerad av olika anledningar jag inte vill gå in på här. Och detta var på 70-talet detta hände. Det spelar ingen roll att det "hände" för 50 eller 100 år sedan, det har hänt och de som drabbades har många hemska minnen och upplevelser dom lever med. I dag så ska man bearbeta traumatiska händelser, det gjordes inte förr. Ska vi säga samma sak om det som hände under andra världskriget? Äsch det var ju så länge sedan och du överlevde ju, sen att hela din släkt och familj utplånades so what livet går väl vidare?? Alla som drabbas av något personligt vill ju ha upprättelse, förståelse, empati osv. Oavsett om det t.ex. är barnhemsbarn olycksoffer eller krigsoffer. | |
| kockelikocke | 2011-11-21 13:04 | |
![]() | Klart dom ska ha upprättelse, och dom har haft en stark grupp bakom sig samt media som hjälpt till att trycka på regeringen, men de är helt klart överdrivet stor summa dom får.... | |
| diffdiff | 2011-11-21 13:09 | |
![]() | Upprättelse abslout | |
| AMF | 2011-11-21 13:18 | |
![]() | dinodog: även jag har erfarenhet - har varit gift med ett barnhemsbarn i 20 år. Det förändrar inte min syn på upprättelse. Hemska tanke om alla offer för olika slags övergrepp ska ha ersättningar. Var ska pengarna tas? Är det de äldre, barnen eller sjukvården som man drar in på då? Visst ska man bearbeta traumatiska händelser men det görs inte med ersättningar - det görs med terapier. | |
| slånbär | 2011-11-21 13:46 | |
![]() | Det viktiga nu är väl ändå att man ser till att inga fler barn drabbas av samma öde. För det får inte bli så att man avstår från att omhänderta barn som far illa. Lisbeth Pipping (författare, och föreläsare om bla mobbing och att leva med en utvecklingsstörd förälder) som levde hela sin barndom i ett fullständigt helvete säger ofta att om hon hade fötts i Oskarshamns kommun ( det uppmärksammade fallet med barnet till utevecklingsstörda föräldrar som blev omhändertaget av soc) så hade hennes liv förmodligen sett helt annorlunda ut. Hon arbetar aktivt för att lyfta familjehemsverksamheten och pekar på vikten av att de barn som far så illa måste synas och fkatiskt placeras i en trygg miljö. Så det viktiga nu är ju att familjehemmen faktiskt håller en riktigt hög nivå och kontrolleras noga så att det blir just en trygg miljö och inte ur askan i elden. | |
| dinodog | 2011-11-21 13:58 | |
![]() | Att det ska få en ekonomisk ersättning och hur mycket i så fall, har ju diskuterats. Många av de "drabbade" vill bara ha upprättelse. Dom har ju inte ens fått någon bearbetning av sina upplevelser genom terapi. Detta är något som samhället har gjort mot några individer. Det finns offer som drabbas på andra sätt genom övergrepp osv. De har ju möjlighet att få pengar från brottsofferfonden. | |
| numsan | 2011-11-21 15:29 | |
![]() | Anledningen till att man delar ut ersättning och kommer med en offentlig ursäkt är ju att det i dessa fallen är statens fel att det blivit som det blivit. Självklart måste den sittande regeringen ta ansvar för det tidigare regeringar orsakat. Vem ska annars göra det? Det är såklart alltid oerhört sorgligt när människor råkar illa ut och av olika anledningar har en otrygg uppväxtmiljö, men om det är orsakat av statliga myndigheter är det katastrofalt och måste definitivt åtgärdas på något vis. | |
| Minta | 2011-11-21 16:00 | |
![]() | Pengar talar. Om det kostar att vanvårda barn tänker man kanske efter före och tar fram bättre system för att garantera att detta inte sker i framtiden. Bara en ursäkt med ord kostar inget. Terapi har ofta varit nödvändig för dessa personer, en terapi kostar mycket pengar. Dåligt av Reinfeldt att inte delta i ceremoni. Han vill bara förknippas med samhällets vinnare. | |
| cockerspanie | 2011-11-21 16:12 | |
![]() | Ja ! inte hjälper pengar mina minnen. Dom finns kvar i ryggsäcken ändå. | |
| AMF | 2011-11-21 16:28 | |
![]() | numsan: Det är just det jag reagerar på - att nuvarande regering ska ta ansvar för något som hände för 40-50-60 år sedan. En paralell är Hitlertyskland. Hur länge ska tyskarna stämplas för det som en galen diktator åsamkade för 60 år sedan? Det hemska kan inte göras ogjort med varken ersättningar eller upprättelse. | |
| Minta | 2011-11-21 16:33 | |
![]() | Tyskland kan inte ersätta alla de miljoner eller miljarder människor som drabbades av Hitlerregimen. Då skulle de gå i konkurs. I detta fall är antalet greppbart och om det kan förhindra övergrepp i framtiden eller dålig uppföljning är det bra. Dessutom är väl summan ungefär vad en terapi kostar och det kan de vara värda. | |
| fidojan | 2011-11-21 16:54 | |
![]() | tiden som ja va omhändertagen,så gott som hela min barndom(snyft)har nog gjort mej rätt känsolös mot situationer som andra skulle se som ett redigt trauma,det är väl en liten del av det hela,men ja lever,enligt statestiken så borde jag nog varit avliden eller suttit på kåken ,SÅÅ jag eller hjuholt eller nån annan?pengar?jGRÅTER HELLRE I EN CADDILAC,EN PÅ EN BUSS!!! | |
| Gautama | 2011-11-21 23:53 | |
![]() | En väninna till mig var fosterbarn och hon har idag varit i Stockholm och fått mottaga en ursäkt från regeringen. Att se henns glädje över upprättelsen säger allt. Jag vet vilket helvete hon hade som barn, jag såg det med egna ögon. Men jag förstod inte på den tiden vad jag skulle göra, hur jag skulle hjälpa henne. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-22 00:09 | |
![]() | Haha, herregud. Jag har minsann gnällt mycket i mina dagar, men att det finns människor i Sverige som är så småsinta att de gnäller över detta är ändå häpnadsväckande. Finns ni på riktigt? | |
| marmeladov22 | 2011-11-22 00:23 | |
![]() | De har väl lidit mycket cr. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-11-22 06:05 | |
![]() | Som jag ser det är statens främsta ansvar att rätta till missförhållandena. Vilket jag hoppas är gjort för länge sedan. Att ge en grupp en viss upprättelse genom att erkänna fel och be om ursäkt är också fint, förhoppningsvis hjälper det många att finna en smula tröst. Ser inget som helst problem i att nuvarande regering framför en ursäkt för dåligheter som skett långt innan de tillträdde. När det gäller den ekonomiska ersättningen anser jag att det bör prövas individuellt, om det nu måste utgå en sådan. Risken med att dela ut ett så här stort "skadestånd" kollektivt är tyvärr att det öppnar upp för lycksökare och att andra grupper börjar driva liknande krav med utgångspunkten "ska dom ha så ska vi ha". | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-11-22 07:20 | |
![]() | Ja jag vill också ha ersättning för mitt lidande då. Var på barnhem mitt första levnadsår och fick ingen kärlek detta första år som är så avgörande! Säkert därför jag är som jag är. Växte upp på ett ödsligt ställe utan syskon och med ytterst gammalmodiga föräldrar, när jag var 10 fick min adotivfar svår förföljelsemani. Därefter blev livet ett helvete. VARFÖR splittrades vi 4 syskon utan att få veta om varandras existens? Varför kunde inte mina adoptivföräldrar erbjudas adoptera ett av mina syskon så vi kunde få växa upp tillsammans? Osv... | |