Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nina82 | 2011-12-03 00:37 | |
![]() | jul? Från ett ärligt hjärta, hur högt/inte högt håller ni julen? jag håller julen väldigt högt. men har på senaste åren faktiskt ömkat mycket för de som är ensamma. Det är ju sällan självvalt att vara ensam över just denna helgen. Många gånger är det ju tragiska livsöden. Men hur kunna hjälpa till?? skänker inte pengar, litar inte på det. Men man/ vi måste väl ändå kunna finnas på något vis? eller? | |
| SkySpy_ | 2011-12-03 00:42 | |
![]() | Ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig. Jag kommit på att julen för mig enbart har varit förväntan och tradition, minnen av något spännande. Nu är det inte så spännande längre. Tomten finns ju inte. Maten är god, drickat är gott. Men känns som om man lever om varje jul i repris hela tiden. Man har firat jul för många gånger för att uppskatta den. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-03 00:46 | |
![]() | yule goes my heart varje år | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2011-12-03 01:12 | |
![]() | Jag avskyr julen, har gjort det sen jag var två-tre år och insåg att min far var halvalkoholist och förstörde alla veckohelger, alla större helger som midsommar,påsk etc, julen var en mardröm hela min barndom.Mycket gråt,skrik,sorg.Min stackars mamma som slet med bakning o mat för att det skulle vara så..Idag är jag vuxen, önskar jag hade pengar att resa bort till nåt ställe på jorden där jul inte existerar.ger julklappar till närstående,för deras skull, men jag skulle lika gärna avstå både givandet och och att få.. Julen är ensuperkommersiell helg då alla blir så vansinningt stressade,hagalna ungar,...Julaftonen ska man fira instängd med sin familj,alla barn med nån form av missbrukande föräldrar,kvinnomisshande ln ökar under julhelgen,liksom självmord . En ickereligös midvinterfest, utomhus,där man går ut och möter alla vid en stor eld,och äter nåt gott och utan krav på julklappar skulle jag föredra. Trist att de flesta restauranger,biografer,te atrar har stängt på julafton,..vi som inte vill fira jul borde få nåt annat alternativ. Åtminstonde nån butik,cafe etc som inte spelar julsånger och pyntar med fula tomtar överall. Jag vill slippa julen,fly...sova ett par veckor och vakna upp i januari.Jag hatar Julen intensivt. | |
| jadey - Ej medlem längre | 2011-12-03 01:23 | |
![]() | oj.. stackars dig blåhund som har behövt gå igenom det där.. och att när du var barn inte kunna längta till julen.. och att du ska behöva känna julen som är en glad tid som en dålig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-12-03 01:30 | |
![]() | blåhund vad stark du är som skriver om din barndom,det värsta är att det är precis så som det var för dig,för många barn denna jul,det hemskaste med julen är att det är så många som har det som blåhund har haft det,det är så mycket kring julen ,jag gillar påsken mer,jag hjälper så många jag hinner innan jul,jag tycker om Julen för att Jesus föddes då | |
| numsan | 2011-12-03 02:17 | |
![]() | Hahaha, Res du är bäst! <3 Jag har en del människor runt mig som lider av julen av olika anledningar. Visst är det en tid när många har det kämpigt. Jag är dock lyckligt förskonad. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-03 02:24 | |
![]() | ;) | |
| nina82 | 2011-12-03 02:26 | |
![]() | men det är ju det jag menar. Jag är med en som har dt bra över julen, men kan inte ändå sluta tänka på dom( som är fler än vi anar) som inte har någon att fira jul med. | |
| gnill | 2011-12-03 06:59 | |
![]() | Men jag förstår inte varför man ska tycka synd om folk just på julen. Folk som har det för jävligt har det oftast det året om. När jag hade det för jävligt (många år sen) ville jag bara kräkas på folk som just skulle tycka synd om mig för att jag var ensam på jul (typ "min mormor skulle äälska om du kom till oss på julen"). Gör en insats året om istället. Vill man inte skänka pengar kan man engagera sig ideellt, finns massor att göra. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-03 07:00 | |
![]() | Håller med Blåhund till viss del. Julen är ett /har blivit ett kommersiellt jippo där alla/många verkar försöka överglänsa varandra. Men hos oss har det blivit bra ändå, har ingen ångest längre över att vi inte har råd till så dyra julklappar, ungarna är nöjda (de är vuxna nu) med det lilla enkla, och vi har det mysigt. Har alltid varit hemma med barnen/jobbat deltid, och de har accepterat att man inte har råd till så dyr jul/resor då. Det borde finnas en öppen restaurang i varje byhåla för alla ensamma, där man kunde samlas. | |
| lsaw | 2011-12-03 08:42 | |
![]() | Julen är (oftast) bara några extra lediga dagar och en tid då man kan fylla frysen med billig mat. Jag slutade fira, då barnen flyttat till egna hem och kommer nog inte att ta upp något firande igen - om det inte kommer några barnbarn så småningom. :) Jesus Kristus och Tomten försvann någon gång efter jag fyllt 8 eller 9? -Inte ens en liten adventsstake uppe eller ett värmeljus framme i år... | |
| Mindymoo | 2011-12-03 08:47 | |
![]() | En bra grej är att delta i något alternativt julfirande, om det finns. I Göteborg finns alternativ jul på Allégården, för hemlösa och ensamma. Väldigt trevligt att träffa nya människor, äta lite och delta i något nytt. Sen kan man i lugn och ro gå hem och se på tv eller läsa en bok, och äta praliner. Man skaffar sig ett nytt julfirande utan tråkiga minnen men med en annan slags julstämning, mer som det var förr när det viktigaste inte var att köpa - utan att träffas. | |
| Mindymoo | 2011-12-03 08:51 | |
![]() | Göteborgare: jag är faktiskt osäker på om det firas på Allégården i år :( | |
| AMF | 2011-12-03 17:02 | |
![]() | Skulle helhjärtat hoppa över julen men kan inte med hänsyn till barnbarnen. När julafton är överstökad sitter vi i vårt opyntade hem och njuter. Var tredje år är det vår tur att pynta och bjuda på en stämningsfull julafton. | |
| Kh-collies | 2011-12-03 17:06 | |
![]() | Jag firar inte jul alls längre. Tiden går och omständigheterna förändras.... | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2011-12-03 17:25 | |
![]() | Det jag tänker på idag, angående mina förfärliga jular som barn , är att inga andra vuxna ingrep, grannar som måste hört vad som pågick,släktingar som visste hur vi hade det, att ingen hjälpte främst min mamma, hon ville skiljas men skulle då bli ensam med små barn och ett halvtidsjobb så hon vågade inte. Varje jul så önskade jag det i hemlighet, att de skulle skiljas,att min mamma skulle hitta en ny man som inte drack och att vi skulle bli en trygg och glad familj... Tänker på att många barn idag fasar för julhelgen.Ser eller hör man att nån far illa, så ingrip,reagera,ring polisen! | |