Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MärtaLi2011-12-05 09:40
Antal inlägg: 100

klarat provet, köra med övningskörningsskylt?
Om man klarat körprovet men inte teoriprovet, behöver man då köra med "övningskörnings"-skylten ?

schmuppisch2011-12-05 09:49
Antal inlägg: 596

tror jag nog allt. du har ju fortfarande inget körkort?

slånbär2011-12-05 09:52
Antal inlägg: 5539

Ja det måste du självklart. Du har ju inte klarat körkortet ännu. Har du riktig otur och inte klarar teorin inom två månader så måste du ju dessutom göra om körprovet också.

Gautama2011-12-05 10:30
Antal inlägg: 6854

Självklart måste du det!
Körprovet visar att du kan hantera en bil men teoriprovet att du förstår reglerna i trafiken. Teoriprovet är viktigare än körprovet får jag nog lov att säga.

slånbär2011-12-05 10:59

Kan även tycka att om man inte har fattat att man inte är " körklar " förrän man har körkortet i handen så behöver man nog plugga lite till...........

gnagelram - Ej medlem längre2011-12-05 11:47
Antal inlägg: 1646

Körprovet är hundra gånger viktigare än teoriprovet. Teoriprovet är till stor del dumpluggning av trafiktrivia som snabbt glöms bort.

Men naturligtvis måste man ha övningskörningsskylten tills man har eget körkort.

Gautama2011-12-05 11:51
Antal inlägg: 6854

Tycker du kanske gnagelram. Men om du inte kan trafikreglerna så är du en väldig fara i trafiken. Då spelar det inte så stor roll hur bra förare du är. Men givetvis fyller båda delarna sin uppgift.

mergallfeber2011-12-05 12:19
Antal inlägg: 132

Tycker övningskörningsskylten borde vara ett krav även efter man fått körkortet i näven, i alla fall de första året! Man blir ju liksom inte bäst på att framföra ett fordon för att man har en lite rosa plastlapp som heter körkort med sig!

gnagelram - Ej medlem längre2011-12-05 12:24
Antal inlägg: 1646

Om man inte kan trafikreglerna klarar man inte körprovet om man inte har enorm tur. Man kör liksom inte på ensam på ett flygfält.

Eller du menar kanske trafikregler kring tillåtet axeltryck och datumparkering? Dessa testas föralldel inte så mycket, men jag skulle inte säga att man är en "väldig fara" om man har brister i dessa.

slånbär2011-12-05 13:04

mergallfeber-det gäller ju i så fall många andra också. En del som har körkort kör ju väldigt sällan, speciellt om dom inte har egen bil och dom är ju ofta sämre förare än en som precis fått körkortet. Min son kör betydligt bättre än min sambo när det gäller att hålla sig till regelverket och tar inga chansningar när han kör. Han är ju rädd om sitt körkort. Däremot har han ju inte den körvanan som man får efter att ha kört regelbundet i ett antal år.
Samma gäller ju folk från landsbygden som plötsligt ska köra i några av våra större städer- dom borde ju i så fall ha en skylt där det står att dom är från landet......Själv tog jag körkort i Lysekil och där fanns vid den tiden inte ens ett trafikljus förutom det som fanns vid färjan och inga rondeller. Jag lärde mig inte att köra bil på riktigt förrän jag hade haft körkort i säkert fem år och faktiskt började köra bil i stockholm. Än idag kör jag inte inne i innerstan för det är jag för dålig på, det går så jäkla fort. Jag åker kommunalt in till stan.
Så det där resonemanget håller ju inte riktigt hela vägen tycker jag.

mergallfeber2011-12-05 13:11
Antal inlägg: 132

Ja visst, självklart.. Men nu var det nytaget körkort som diskuterades och JAG tycker att dessa ska ha övningskörningsskylten kvar i minst ett år.

Sen att jag är för obligatoriskt teoriprov och uppkörning minst vart 5:e år, fram till man har åldern 50 år, och därefter var annan eller vart tredje år, det är en annan diskussion!

nettan232011-12-05 13:14
Antal inlägg: 4086

Håller med om skärpt koll iaf över 60-70 år

Skrämmande att se gubbar och tanter i trafiken

slånbär2011-12-05 13:38

För att inte tala om killar i 25 års åldern som kör en ny BMW eller liknande bilmärke. Dom är verkligen inte roliga att möta på vägarna. Eller folk överlag som tycker att ett antal trafikregler och hastighetsbegränsningar bara finns för att irritera och väljer att själva avgöra vilka som dom vill följa. Men ok nu handlade tråden om nytaget körkort. Nej jag tycker inte att just dom som nyss har tagit körkortet måste ha en skylt men det borde finnas en för dom som själva känner att dom är lite osäkra i trafiken. Men jag vet inte om det skulle hjälpa för folk visar verkligen inte mycket hänsyn för dom som övningskör-så många idioter som vi har råkat ut för när jag har varit ute med mina barn och övningskört trodde jag inte att det fanns. En del verkar ha som sport att stressa dom som övningskör och utsätta dom för risksituationer helt i onödan. Obegripligt.

Nauticat2011-12-05 20:45
Antal inlägg: 91

Håller med slånbär, den där övningskörningsskylten sporrade verkligen folk att stressa, tuta och hålla sig för nära. Så fort den skylten försvann så minskade det beteendet, och jag blev verkligen inte SÅ mycket bättre bara för att jag fick kortet i handen (även om självförtroende i VISSA fall kan ge bättre förmåga).

Men, om inte det beteendet hade funnits, så hade jag hemskt gärna haft en "Provårsskylt" som skiljde sig från övningskörningsskylten men som fick folk att hålla bättre avstånd. Det skulle i och för sig alltid behövas.

MeeleX - Ej medlem längre2011-12-05 20:51
Antal inlägg: 355

Man måste väl först klara teoriprovet för att ens få köra upp?

smörbit2011-12-05 20:52
Antal inlägg: 517

Ha den var rolig:)

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-12-05 21:02
Antal inlägg: 3488

Jag trodde också att man måste klara teorin för att ens få köra upp. Så var det iaf när jag tog körkort för sisådär 15 år sen. Har det alltså ändrats?

Oavsett så kan man väl inte få köra bilen själv förrän båda proverna är godkända och så länge man har instruktör/handledare vid sidan om så är man ju de facto ute och övningskör. Så skylt på. :-)

MeeleX - Ej medlem längre2011-12-05 21:24
Antal inlägg: 355

När jag tog körkort för ca 2 år sedan var jag iallfall tvungen att klara teoriprovet innan jag fick köra upp. Sedan var uppkörningen tvungen att klaras senast 2 eller 3 månader efter teoriprovet. Annars fick man skriva om teoriprovet igen.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?