Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 18 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _kicki_ | 2012-02-22 08:46 | |
![]() | Vegetarisk mat Jag vill börja äta mindre kött, men har så dålig fantasi när det gäller vegetarisk mat. Vilka är era bästa recept på vegetarisk mat? Ge mig tips och idéer! | |
| fåntrattis | 2012-02-22 08:58 | |
![]() | Jag gillar quornfiléer och en typ av vegetarisk hamburgare. | |
| le-lou | 2012-02-22 09:00 | |
![]() | gillar inget vegetarisk snabbmatsskit typ qårn och sånt. Däremot tycker jag du ska googla upp lite goda grönsaksrecept, finns massor av härliga pastasåser, gratänger och röror du kan göra. Vi käkar mycket vegetariskt här hemma, håll dig undan från "Hälsans Kök" bara så är et en bra start . | |
| _kicki_ | 2012-02-22 09:00 | |
![]() | Quornfärs har jag ätit ett par gånger, men aldrig quornfilé. Det måste testas. | |
| fåntrattis | 2012-02-22 09:02 | |
![]() | Havremjölk och havregrädde funkar bra i matlagning också, åtminstone med mina taskiga mått mätt. | |
| Malva01 | 2012-02-22 09:06 | |
![]() | Gå till affärer med stort internationellt sortiment (här i Malmö finns de runt Möllan och i Seved) och köp bön- och auberginröror och ät med couscous och stekta auberginer och zuccini. Go green har små tetrapack som passar till pasta, gör potatis och purjolökssoppa, linssoppa, tortilla española.. Sallader med bönor och fetaost, använd citron och vinäger som smaksättare Bara fantasin sätter stopp! /A | |
| Terrass | 2012-02-22 09:06 | |
![]() | Kanske tänker du att en komplett måltid består av (ungefär) kött, sås och potatis? Och kanske grönsaker till det. Kött måste inte ersättas. En komplett måltid kan också bestå av currygryta (edamamebönor, sockerärtor, blomkål, tofu, kokosmjölk och currypasta med bulgur), eller vitlöksstekt marinerad tofu med potatis och sås, eller kanske en enorm sallad med olika blad, tomater, oliver, valnötter och dressing på dijon-vinäger-vitlök-olja . Du behöver inte prestera något om du ska börja dra ner på köttintaget, ta bort det, helt enkelt. Eller minska ner det. | |
| fåntrattis | 2012-02-22 09:06 | |
![]() | Om man nu vill dra ner på mjölkintaget. | |
| Terrass | 2012-02-22 09:07 | |
![]() | currypasta=currypaste=cur rysmet | |
| Terrass | 2012-02-22 09:07 | |
![]() | cur rysmet är detsamma som namnet på hon som uppfann curryn. | |
| fåntrattis | 2012-02-22 09:09 | |
![]() | Trodde det var Marie Curry | |
| schmuppisch | 2012-02-22 09:12 | |
![]() | Vegetarisk Lasagne som är supersmarrig! www.icakuriren.se/ma...oc h-tomat/ man kan slänga i lite rivna morötter med | |
| _kicki_ | 2012-02-22 09:27 | |
![]() | Anledningen till att jag vill dra ner på köttätandet är väl egentligen för att jag anser att köttkonsumtionen är för hög i landet, plus att jag min kropp egentligen inte mår bra av att äta så mycket kött som den får i sig idag. Jag tänker inte ändra kosten helt, utan önskar bara dra ner och ändra mina matvanor. Huruvida jag vill dra ner på mjölkintaget eller inte, har jag inte ens funderat på i skrivande stund, utan det får bli en senare fråga, men jag tackar för tips om havremjölj och havregrädde! Jag äter redan idag väldigt mycket frukt och grönt. Minst fem frukter om dagen och utöver detta grönsaker till alla måltider. Vegetarisk lasagne har jag kikat på, men aldrig kommit mig för att göra. Men ska absolut testa det! Tofu, vad är det egentligen? Det låter otäckt, hoppas det smakar bättre än vad det låter ;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 09:29 | |
![]() | det finns en sådan tråd redan,låna en kokbok på bibblan | |
| VeronicaAL | 2012-02-22 09:40 | |
![]() | Falafel är alltid gott. Sen finn det "kyckling-bitar" fast vegetariska, vet faktiskt inte vad dom heter. Sen tycker jag om bönor och bulgur med olika wok-grönsaker (finns massa roliga att välja på, med lite ovanligare grönsaker) dock är det många som inte gillar bönor.. :) | |
| 2012-02-22 10:56 | ||
![]() | Är man van vanlig svensk husmanskost. Alltså typ snabbmakaroner, pulversås och scans köttbullar... Så kan det vara smidigt att börja med soja och quorn-produkterna. Men sen som någon skriver, köp en vegeterisk kokbok. Gärna en med en lite sammanfattning av närlinglära i. Det är lätt att missa att få i sig vissa spårämnen just när man går över mot en mer vegetarisk kost. Fast ska du äta ägg och mejeriprodukter så kan du ta det ganska chill. Men ändå kan det vara bra att tänka på att få i sig fetter(avokado, rapsolja, linolja), protein (bönor, linser, från, nötter, tofu, ägg, mjölk) och järn(C-vitamin ökar upptaget av järn så kiwi och citrusfrukter). Jag började smått dra ner på animaliska produkter lite smått för fem år sedan. Idag äcklar de mig... | |
| Katijoun | 2012-02-22 11:04 | |
![]() | Qurn, falafel, tofu.. finns hur mycket som helst! Gör morot/rödbeta/bön biffar. Tofun är godast om man marinerar den först. Skiva aubergine el zuccini och stek. Som nån annan skrev bara fantasin sätter gränser! Kul att du vill äta mer vegetarisk mat! :) Lycka till! | |
| marmeladov22 | 2012-02-22 11:09 | |
![]() | nu blir det rädissoppa | |
| _kicki_ | 2012-02-22 11:14 | |
![]() | Email: Svensk husmanskost är väl ändå inte snabbmakaroner och färdigköttbullar? inte i mina ögon sett iaf :) Ska ta och kika runt, har fått många bra tips och idéer av alla! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-02-22 11:29 | |
![]() | Hälsans kök är inget vidare,förut fans en tidskrift som hette vegetar,biblioteken har den nog i sitt arkiv,där står mycket om färdigrätterna och hur tillverkningen går till,saknar den tidskriften,Marmeladov är en hejare på soppa hennes soppa har sanabt blivit favorit hos oss,typp Titti kan vi äta Marmeladov i morgon,så nu står det Marmeladov på våran matlista | |