Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 987 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cassano | 2012-03-04 00:05 | |
![]() | Läroplanen Vi diskuterade i kollegiet om man som icke pedagog tolkar det som står i läroplanen. Följande text är t ex från kunskapskriterierna i historia: "Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna." I era öron - vilken ålder/årskurs tror ni att man ska kunna detta för att få precis godkänt (betyg e)? | |
| Pubbe | 2012-03-04 00:08 | |
![]() | Årskurs 8. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-04 00:19 | |
![]() | Vad menar man med utvecklingslinjer? Har du nåt exempel? | |
| Skblole | 2012-03-04 04:59 | |
![]() | Jag tror bara det är lärarna som läser läroplanerna. Min erfarenhet är att elever aldrig bryr sig om dem utan nöjer sig med att lyssna på de konkreta uppgifter de får under kursens gång. Med det sagt kan den där texten i mina ögon lika bra vara från årskurs 6 som en gymnasiekurs. Jag har inte den blekaste aning. | |
| ezye - Ej medlem längre | 2012-03-04 06:52 | |
![]() | Det låter som gymnasienivå, men eftersom du undrar vad vi tror ligger det kanske på 3-klassnivå?? | |
| le-lou | 2012-03-04 07:10 | |
![]() | årskurs 6 tippar jag på. | |
| le-lou | 2012-03-04 08:04 | |
![]() | ska lägga till varför. Om man läser den lite tillkrånglade texten så framgår det ganska tydligt att det är betoning på enkla (samband till samtiden & hävisningar till det förflutna tex). Det där är exakt det som min dotters klass (årskurs 6) håller på med just nu i samhällskunskapen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-04 08:49 | |
![]() | 4:an | |
| Duron | 2012-03-04 09:31 | |
![]() | "beskriver då _enkla_ samband mellan olika tidsperioder." Årskurs 6. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-04 09:47 | |
![]() | Blir fortfarande inte klok på vad som menas med utvecklingslinjer. Kan nån vara så snäll att förklara? Jag är ärligt nyfiken. | |
| Duron | 2012-03-04 09:48 | |
![]() | utvecklingslinjer menas förmodligen hur utvecklingen ser/såg ut. Som tidslinje, fast med utveckling | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-04 16:03 | |
![]() | Med en linjär syn på utvecklingen skulle vi således vara mer utvecklade än de som levt tidigare. Studerar man människans historia märker man ganska snabbt att det snarare handlar om cykler; kulturer växer fram och dör. Måhända kan de flesta i västvärlden hantera en dator, men vi vet inte hur man reser en pyramid. Är den ene mer "utvecklad" än den andre? Är dagens samhälle en utveckling av Mayafolket, Visigoterna eller Kelterna? Eller samverkar en rad, mer eller mindre utforskade, processer till att skapa vår nutid? I vilket fall anser jag att begreppet utvecklingslinjer bidrar till en förvanskad historiesyn, och jag hoppas verkligen lärarkåren ser förbi läroplansförfattarnas okunskap. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2012-03-04 16:42 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik...ol ution%29 | |
| anajan | 2012-03-04 16:47 | |
![]() | Tycker det låter ganska avancerat för att bara få e, så det borde vara en gymnaisekurs. Men det kan ju vara precis var som helst, för det är sånt där man skall lära sig hela tiden väl? Bara att det är olika avancerat beroende på viken årskurs man befinner sig i. | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-03-04 18:26 | |
![]() | @ Birgerkung: Vad åsyftar du med din länk? Att Wikipedia anger att termen utvecklingslinje används inom zoologin och paleontologin? Vad har det med saken att göra? Det blir så mycket lättare att föra en diskussion om man verbaliserar sina argument.. | |