Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 249

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-04-04 09:27
Antal inlägg: 37631

barn och dataspel
barn som spelar dataspel där det dödas hela tiden,tar barnen skada av det?blir det ett handikapp för dom i framtiden ?att dom i många fall får sämre kondition är det inga tvivel om eller?

le-lou2012-04-04 09:30
Antal inlägg: 17500

Sämre kondition ja. Utvecklad kognition ja.

I valet mellan tv och dataspel sätter jag hellre ungar framför spelen. I valet mellan dataspel och lek utomhus så skickar jag hellre ut dem. Allt har sin charm men det finns en stor moralpanik bland äldre och folk som knappt sett ett dataspel, om att dataspel är vansinnigt farligt för allt och alla.
När jag var liten var det tv:n man varnade för. Ögonen kunde bli fyrkantiga och det ansågs fult att sätta barn framför den, för då var man per automatik en dålig förälder som inte orkade undehålla sina barn.

Tiderna förändras men paniken består :)

bobo flux2012-04-04 09:35
Antal inlägg: 11371

Det finns säkert enstaka fall där våldsamma datorspel utlöser våld bland barn, men med tanke på hur många barn det är som spelar och det faktum att en majoritet av barnen inte är våldsamma så skulle jag nog säga att ett barn rent generellt inte tar skada av datorspel.

En sund uppväxtmiljö, bra förebilder bland vuxna och en fungerande skolgång är nog faktorer som väger tyngre än just ett våldsamt datorspel.

bobo flux2012-04-04 09:36
Antal inlägg: 11371

Bra skrivet, le-lou.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-04 09:37

ja paniken består,verning för tv har försvunnit helt,i en period spelade en unge här wow typ jämt men det gick över efter ett par år,tror inte han tog skada då han spelade fotboll då han inte wowa

Yamma2012-04-04 09:39
Antal inlägg: 2285

Jag är uppväxt med datorspel då min far och mina två bröder älskade sådant. Som åtta- nioåring dödade jag friskt demoner i Doom så blodet sprutade, och min mamma var alltid orolig för hur jag skulle påverkas.

Än så länge har jag inte startat någon massaker. Däremot har jag behållit mitt dator- och datorspelsintresse, och det har i sin tur lett till ett bra jobb som IT-ansvarig på en skola. Jag har också bra reaktions- och problemlösningsförmåga och jag har sällan tråkigt när det regnar ute...

le-lou2012-04-04 09:54

samma här yamma. Är uppvuxen med spel då familjen jobbade inom dataspelsbranchen och malde in mig. Många helger och kvällar tillbringade man med att "jobba" = spela. Idag spelar jag lite då och då men det är mest annat som tar tiden. Min dotter som är 12 nu, har spelat wow i ett par år nu, och är en fullt fungerande självsäker tjej och dessutom mycket vältalig på engelska.
Det är som med allt annat, i lagom doser och såklart - det är rätt bra om föräldrarna sätter sig in i vad spelen handlar om, varför inte bara prova nån gång själv istället för bara stå brevid och döma ut allt de inte förstår :)
The Beatles, Elvis, Black Sabbath, internetdejting och datorspel. Alla föräldrars största fasor :)

-Butterfly- - Ej medlem längre2012-04-04 09:56
Antal inlägg: 219

Det finns ju en hel del forskning om det här och resultaten är ju lite varierande men här är en tämligen ny:
healthland.time.com/...th e-brain/

le-lou2012-04-04 09:58

här en nyare :)
www.ufn.gu.se/aktuel...ci d1070001

le-lou2012-04-04 10:00

En äldre men rätt intressant: www.pewinternet.org/...iv ics.aspx

Särskilt detta tror jag kan vara en bra aspekt när det kommer till spelen.
"Forskarna tittade dessutom på hur datorspel kan påverka ungas engagemang i samhällsfrågor och även här hittade man ingen negativ koppling till datorspelande. Tvärtom hävdade man att vissa datorspel snarare kan verkar som en katalysator och uppmuntra till engagemang i samhället."

le-lou2012-04-04 10:02

Butterfly - om du läser kommentarerna nedanför din artikel du länkade, så ser du att den studien anses av många inte vara särskilt tillförlitlig. Det saknas peer-review tex, något som är a och o för forskningsstudier.
El som en uttrycker det:

"Unfortunately, as another poster pointed out, this group has been funded in the past by the Center for Successful Parenting. Although that sounds innocuous, that group appears to be wholly dedicated to being anti-video game. Receiving funding from such an organization represents a conflict of interest (just as would receiving funding from the video game industry itself).

This group's research was not found credible by the US Supreme Court in the Brown v EMA case on violent video games (decided June 2011). I'm surprised to see it given unquestioned credence here. I'm disappointed in the lack of careful journalism on this piece."

-Butterfly- - Ej medlem längre2012-04-04 10:13
Antal inlägg: 219

Nej precis som jag sa....resultaten är väldigt varierande! Mycket beroende på vem som utför och vem som tolkar....

marmeladov222012-04-04 10:21
Antal inlägg: 4211

Ok så man ska inte ha panik då.

bosse_s2012-04-04 10:30
Antal inlägg: 366

Precis som en generations barn har klarat av att hantera rock-n-rollens satans- och våldsförskönande hyllningar, så kommer denna generation att klara av detta. Det hör till vår sociala verklighet att äldre generationer ifrågasätter de yngre generationernas val, det är abstrakt för oss och vi försöker hitta budskap och samband mellan det vi inte förstår och det vi inte vill ha. Lyckligtvis har jag "Commando Libya" i färskt minne (från 1986) och påminner mig om att det gick ganska bra för de flesta av mina vänner, liksom att antalet mord knappast ökade på grund av Judas Priest även om en del försökte leda det i bevis.

Balans, problemet är väl om barns liv är begränsat till stillasittande framför något (dåligt) datorspel och när datorn ersätter socialt umgänge och blir föräldrars sätt att "passa barnen". I de flesta fall ersätter inte datorspelande normala aktiviteter eller föräldrars engagemang. Men det är helt okej att vara emot våldsspel av andra anledningar än oro för att dottern skall gå på en shooting-spree tycker jag.

Träsmak2012-04-04 10:33
Antal inlägg: 882

Ungar KAN skilja mellan fantasi och verklighet. Att se alla tidningarnas löpsedlar om alla barn och djur som misshandlas och alla krig i världen är hundra gånger mer traumatiserande än att fly undan verklighetens kyla in i en fantasivärld där man faktiskt kan styra sitt eget liv och välja hur en värld ska se ut.

Dessutom: Våldsspel lär i 99% inte ut en omoralisk syn på världen - tvärtom. Man spelar i regel hjälten som slåss för det goda.

I-landsproblem i kvadrat kan man säga. För ett par-tre hundra år sedan fick pojkar bli soldater medan dom ännu var barn. Så är det fortfarande i vissa delar av världen. Och i många delar av världen ser barn våld och död varje dag. ... Och här oroar sig människor för våldsamma dator- och TVspel.

Det är fortfarande i de delar i världen där barn ständigt och dagligen är utsatta för våld där barn fostras till att bli terrorister.

bosse_s2012-04-04 10:39
Antal inlägg: 366

För er som inte känner till eller minns commando libya (det var ju trots allt 26 år sedan); här är själva programhistorian (från wikipedia):

The game's objective consists of aiming a machine gun turret to fire at enemies running across the screen. While these figures appear to carry weaponry, they aren't the ones representing the actual danger, but occasionally, bombs would appear and slowly approach the bottom of the screen, and unless fired at, explode and thus end the game.

While the game was far from state-of-the-art both graphic and soundwise, it approached notoriety with its "bonus level": After every level successfully completed, the game would display a line of POWs stood against a wall. The player can then execute them freely by simply holding the fire button and moving the joystick sideways. The game doesn't continue until all enemies have been shot.

The final touch in the game is the entry of initials for the high score. The letters appear on the shirts of three figures on their way to a guillotine. Upon entering the letters, the figures go through decapitation one-by-one.

The game underlines its intention to be obnoxious by labeling itself "The sadism game of the year" on the title screen, while the scrolling mission statement at the bottom says "The only thing you have to do, is to shoot humans...". The game itself also displays some sarcastic remarks (in bad English) at the end of each level, such as "That's funn!" (sic), "What a nice bonus" (upon finishing the "execution") or "That were Ghadaffi's children".

överlag skulle jag vilja säga att smaken och kvaliten på dataspel har utvecklats något enormt (till det bättre alltså).

Kan inte hålla med träsmak mer!

slånbär2012-04-04 11:06
Antal inlägg: 5539

skriver under på le-lous inlägg tidigare i tråden. Dessutom så har mina barn fått en mycket bra engelska genom att spela bla wow då dom både pratar och skriver engelska hela tiden i spelet.

wildman2012-04-04 12:19
Antal inlägg: 3860

En annan missuppfattning är ju att det är osocialt att spela. Min äldsta sitter konstant uppkopplad med Skype samtidigt som dom spelar. Och inte sällan sitter dom ett par tre stycken tillsammans rent fysiskt, med ytterligare folk uppkopplade via skype. Så visst, ett socialt umgänge på ett annat sätt än vad vi gjorde kanske, men det är ju inte så att han sitter helt själv direkt.

Ååh Änglarna2012-04-04 13:06
Antal inlägg: 19

wildman, likadant ser det ut hos oss. Har en 15-åring som till stor del umgås med sina kompisar genom att spela.
Fördelen är att han via xbox-live kan snacka med kompisarna hemma i Götet nu när vi bor på annat håll.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-04 15:33

Data spel är socialt,och sen får dom Engelskan på köpet

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?