Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 233 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:08 | |
![]() | Arbete/löner Varför är det moraliskt och socialt accepterat och tillåtet att öppet prata om/gnälla över dålig lön och tunga arbetsförhållanden? Medan den som har hög lön och ett trivsamt arbete absolut inte får knysta om det öppet! och gud förbjude om han/hon berättar hur mycket dom tjänar.... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:12 | |
![]() | För att jante lever fortfarande. Tyvärr. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:14 | |
![]() | hahaha jonisk... Ja det har du ju rätt i, trodde den var död och begraven år 2012 :) | |
| bobo flux | 2012-05-14 14:18 | |
![]() | Folk borde absolut få tala om ifall de har en bra lön och ett bra arbete, men varför ska människor med dålig lön och tunga arbetsförhållanden inte få gnälla över det? Ska folk vara tysta och leva med tunt lönekuvert och dåliga arbetsförhållanden enbart för att de inte ska betraktas som avundsjuka i förhållande till de som inte har det? | |
| mistmaster | 2012-05-14 14:19 | |
![]() | vem säger att man inte får det? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:22 | |
![]() | Men det skrev jag inte att dom inte skulle få göra bobo flux. Frågan var varför det inte kunde vara lika accepterat för folk med höga löner att göra detsamma. | |
| Minta | 2012-05-14 14:31 | |
![]() | Det tycker jag att det är. Men det kanske kan uppfattas som skryt, eller man kanske misstänker att man inte är värd den höga lönen. | |
| bobo flux | 2012-05-14 14:36 | |
![]() | VonSchnygg, det går nämligen att tolka det på det viset i din text. Nu fattar jag vad du menar. För min del så knyter jag nog min acceptans för löne- och arbetsförhållandegnäll till något slags socialt medelvärde för vad människor behöver för en hyfsat dräglig tillvaro. Ja, folk med tillräckligt bra livskvalitet har i mitt tycke ingen anledning att klaga. En professionell fotbollsspelare med en miljon i veckolön ska i mitt tycke inte klaga på att det är tätt med matcher emellanåt under en säsong. Däremot har en lågavlönad undersköterska som på grund av snålt tilltagna budgetramar inte har tillgång till tekniska hjälpmedel för att lyfta sängbundna människor och på så vis sliter ut sin rygg desto större anledning att klaga. | |
| bobo flux | 2012-05-14 14:36 | |
![]() | Fråga: Faller jag in under jantelagen med mitt inlägg ovan? | |
| joråsatt | 2012-05-14 14:38 | |
![]() | För att tunga arbetsförhållanden och dåliga löner ofta går hand i hand idag, tyvärr. Och välbetalt kan vara något inte ens hälften så jobbigt. Då har man såklart rätt att uttrycka sitt misstycke mot det, tycker jag. Personligen tycker jag varken gnäll eller skryt är särskilt trevligt, och låg lön för ett slitsamt jobb är kanske inte alla gånger rätt, men gnälla är kanske inte det bästa sättet, men att yttra sig om det ser jag inget fel i. Satt jag med hög lön för ett struntjobb så skulle jag nog yttra mig om det med faktiskt... | |
| Lillstölla | 2012-05-14 14:38 | |
![]() | Tycker också det är okej att prata om hur mycket man tjänar och att man gillar sitt jobb. Minta skrev att det kan uppfattas som skryt, kan så vara, men tycker att det i vissa fall är rent skryt. Finns ju sådana som tar varje chans de får att påpeka hur mycket de drar in, alla förmåner på jobbet osv och klart att det inte är kul att höra på i längden Lika lite som det är att lyssna på de som alltid gnäller på sin lön och sitt jobb. | |
| joråsatt | 2012-05-14 14:38 | |
![]() | Håller med bobo flux i sitt senaste inlägg! | |
| bobo flux | 2012-05-14 14:42 | |
![]() | Jantelagen består ju onekligen av vissa irriterande aspekter, men det går ju inte att komma ifrån att den är en påtaglig drivkraft när det gäller social förändring. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:43 | |
![]() | Ja det gör du faktiskt bobo flux. Men jag menade inte att dom med höga löner nödvändigtvis behövde klaga! Jag menar att det ska vara lika accepterat att kunna prata om att man har det bra och trivs på arbetet, och att man kanske är nöjd med lönen. Likaväl som att man kan klaga över det motsatta. Sedan tycker jag att fotbollsspelaren har precis lika stor rätt att klaga som undersköterskan. Var och en upplever ju sin egen värld på sitt eget sätt. I annat falll skulle inte undersköterskan heller kunna klaga för det finns dom som har det betydligt mycket värre än henne, tänker då på människor som både svälter och arbetar ihjäl sig... Och vem drar den gränsen, över vem som får klaga? | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:45 | |
![]() | Och jag gillar inte heller varken skryt eller gnäll.... | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:46 | |
![]() | joråsatt ... Jag undrar bara vilka som sitter med hög lön för ett struntjobb?? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:47 | |
![]() | Att klaga över att man trivs på jobbet och med sin lön verkar ju en smula dumt, ja. Men så tolkade jag inte heller ts. | |
| Minta | 2012-05-14 14:52 | |
![]() | Att klaga har ju alla rätt att göra som inte är nöjda med sina arbetsförhållanden. Men hälsan tiger still heter det och den som trivs kanske inte luftar det så ofta om inte frågan kommer upp. Och då är det väl helt ok att säga att man trivs på med jobbet och lönen. | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2012-05-14 14:53 | |
![]() | Nej men jag tror att du tolkade helt rätt jonisk :) ... Det var inte klagande jag skrev om, utan snarare tvärtom. Men diskusionen vred sig åt det hållet. Kanske inte helt otippat heller ;) | |
| bobo flux | 2012-05-14 15:09 | |
![]() | VonSchnygg, jag betraktar den här frågan ur två perspektiv som baseras på min syn på samhället: 1) ett slags begränsande, samhällsmässigt nyttoperspektiv 2) den praktiska konsekvensen av mängden klagande. Om varenda människa på jorden utifrån sin nuvarande sociala situation rättmätigt skulle få klaga och kräva någon form av materiell och ekonomisk förbättring så skulle det innebära ett enormt påslag ifråga om resursanvändning. Har Moder Jord tillräckligt med resurser för att möta en sådan "stororder"? Jag för min del förespråkar rent ideologiskt ett samhälle som bygger på en begränsad behovskonsumtion, just för att jag tror att det är den bästa vägen mot ett mer hållbart samhälle, såväl rent resursmässigt som ur någon slags "social harmoni"-diskurs. Därför är också rätten att klaga och kräva förbättring utan att jag retar mig på det enbart förbehållen de som ligger under min gräns för det som jag betraktar som en dräglig tillvaro. | |