Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 269 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-07 09:41 | |
![]() | skolavslutning och debut in i alkoholen för många unga,som inte har begrepp om hur mycket dom kan dricka hur får dom tag i akoholen är det du som köper ut?jag tycker det är helt fel att hanla alkohol till tonåringar vad tycker ni? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-07 09:52 | |
![]() | märkligt,kanske någon kommer at dö just denna skolavslutning pga att någon köpt ut,men har inte någon en åsikt? | |
| Aquila1 | 2012-06-07 09:52 | |
![]() | Så klart är det fel, de är ju inte myndiga. Vad som däremot är frapperande är att de får gå på krogen och köpa alkohol när de fyllt 18 men inte gå på systemet.........? Hur motiverar man det från regelverket Sverige? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-07 09:56 | |
![]() | ja vet inte hur dom tänker ,på 70-talet kunde det stå på krogdörrarna killar 26 tjejer 22 är det någon som kommer i håg de ?,statens dubbelmoral dom vill sälja drivor med sprit för att tjäna pengar men ingen ska dricka upp den | |
| limpan__2 | 2012-06-07 09:58 | |
![]() | Det är för att undvika lagning till alltför unga kompisar samt att man på krogen har en viss övervakning som motiverar de skillda åldersgränserna. | |
| Aquila1 | 2012-06-07 10:00 | |
![]() | ok | |
| vigren | 2012-06-07 12:21 | |
![]() | Helt fel! Skulle aldrig drömt om att köpa ut till mina barn! | |
| ingela 11 | 2012-06-07 12:42 | |
![]() | Inte jag heller, men det är också så att det är okey att vara nykter. I vår stad anordnas det nykterhetstävlingar varje år. Min grannes tjej 17 år gick förrförra året och var med och vann en dator. Året därpå sa min son att han skulle vara med och vann 2000 spänn i körlektioner. När jag på natten hämtade min son körde jag även hem några av hans kamrater som sa: "Äh, man skulle varit nykter". Min son satt nöjd i baksätet. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-06-07 12:49 | |
![]() | Hur tävlar man i nykterhet? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-06-07 13:21 | |
![]() | Fast jag tycker inte det ska behövas, att locka med priser för att inte göra dumheter som att dricka och röka. Det ska man kunna låta bli ändå. | |
| Aquila1 | 2012-06-07 13:24 | |
![]() | Frågar samma som gnagelram | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-06-07 13:26 | |
![]() | Det är väl inget konstigt, någon intygar att du varit nykter under aktuell tidsperiod, sen när du vunnit är det fritt fram att kröka... | |
| Megaherz | 2012-06-07 15:46 | |
![]() | Av ren nyfikenhet: Från er alla som moralpanikar så fort alkohol kommer på tal, drack ni aldrig i tonåren? Och vad är det för magi som händer på 18-årsdagen som gör det okej att dricka, med med 17 1/2 är det absolut livsfarligt? Alkoholdebuterade med 16, och här i Tyskland är det lagligt att köpa öl och vin med just 16.. | |
| MissTeacher1 | 2012-06-07 16:27 | |
![]() | Megaherz: Det är inte en moralfråga utan en medicinsk fråga. Den unga hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man kommit upp i 20-åren och tar faktiskt extremt mycket skada av droger under utvecklingen. Sedan är det en fråga om trygghet. Unga människor som knappt kan hantera sina egna kroppsdelar i form av växande armar och ben får det inte lättare att hantera situationer där de är utsatta och sårbara då de har alkohol i kroppen. | |
| Skblole | 2012-06-07 16:30 | |
![]() | "ja vet inte hur dom tänker ,på 70-talet kunde det stå på krogdörrarna killar 26 tjejer 22 är det någon som kommer i håg de ?,statens dubbelmoral dom vill sälja drivor med sprit för att tjäna pengar men ingen ska dricka upp den" Vad menar du? Finns massor med krogar som har 25-årsgräns och dylikt än idag. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-06-07 17:28 | |
![]() | först o främst tidigarlägger man ungdomars alkoholdebut och de dricker mer om föräldrar köper ut till dem, det finns det belägg för vilket säkert ingen undgått. Själv debuterade jag i gymnasiet sommaren mellan ettan och tvåan och det var inget sinekur vad jag minns | |
| Megaherz | 2012-06-07 19:45 | |
![]() | Men ni kan väl inte alla hävda att ingen här söp som tonåring..? | |
| MissTeacher1 | 2012-06-07 19:51 | |
![]() | Megaherz: Det är det ingen som har skrivit vad jag vet. Faktum kvarstår dock att man vet mer idag om hur tonåringar fungerar både fysiskt och psykiskt och det vore väl dumt att blunda för det forskning kommit fram till för att i stället rycka på axlarna och säga "det där gjorde jag själv vid den tiden och deeeeet har minsann inte skadat MIG!" Det sa man för övrigt om barnaga också. Det är idag i lag förbjudet. | |
| irgitta | 2012-06-07 20:05 | |
![]() | Jag hatar ordet "moralpanik"! Har en ung vuxen här hemma som säger det så fort nån påstår att vissa saker är skadliga... Han är hur go som helst och har slutat tonårsstrula för länge sen, men just det ordet ger mig rysningar:) Typ "Alla vuxna får moralpanik när man talar om droger". Det handlar inte om moral! Det handlar om, många gånger, surt förvärvad kunskap.. Vi som är vuxna nu har varit unga och lärt oss av våra egna och även andras misstag det är därför vi har starka åsikter om alkohol, droger mm. En lite off-topic linje, men som sagt ordet "moralpanik" Grrrrrrr Riktat till megahertz då, utan nån illa mening alls:) | |
| Singoalla9 | 2012-06-07 20:33 | |
![]() | Jag är 12, så jag har inte riktigt koll på alkohol. | |