Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| peter | 2012-06-14 16:38 | |
![]() | t ex Erik XIV:s skägg En lite udda fråga. Skäggmodet har ju varierat med år och stil i alla riktningar... Men ibland återkommer jag till funderingar om varför 1500-talets män ganska ofta avbildades med två "strutar" i långskägget..t ex Erik XIV eller strama lutheraner.... Detta mode har mig veterligen aldrig återkommit...Varför hade man så specifikt utseende på sitt skägg? Är det någon som möjligen har insikt/kunskap i skäggmodets historia... eller kan leda mig vidare i internetdjungeln..... | |
| vigren | 2012-06-14 16:52 | |
![]() | Funderar du på att odla? ;) Har ingen aning om skäggen men jag undrar varför nästan alla avbildas med glosögon? Var det vanligare förr? Nu kom jag helt från din fråga men när jag läste ditt inlägg så kom jag på denna fundering som dyker upp varje gång jag tittar på konst från den tiden... | |
| Aquila1 | 2012-06-14 17:13 | |
![]() | Funderar på samma sak vigren | |
| Lill-IT | 2012-06-14 17:14 | |
![]() | Hmm.. sådana där strutar eller två flätor tycker jag man ser ganska ofta idag.. bara inte fullt så stora. 1.bp.blogspot.com/-2...25 A4gg.jpg metaldelirium.net/wp...tf ield.jpg 1.bp.blogspot.com/_8.../m arco.jpg aldrig-ensam.se/imag...07 7430.jpg farm2.staticflickr.c...9a 8d_z.jpg 25.media.tumblr.com/...o1 _500.jpg 2.bp.blogspot.com/-l...+B eard.JPG Och ja, jag gillar skägg:) | |
| peter | 2012-06-14 17:16 | |
![]() | Jag tror att...utan att ha belägg...glosögdheten och det bleksiktiga, lite feta osunda utseendena var en blandning av osunt leverne...salt mat + ohyggliga mängder alkohol från redan på morgonen (även om det inte var lika raffinerat och starkt)..och ganska så inkompetenta konterfejare...(som nog själva var påstrukna..så de strök lite fel färg på duken)...kanske.... ;) | |
| Lillstölla | 2012-06-14 17:21 | |
![]() | Säger som Lill, sådana strutar ser man ju lite varstans. Du har kanske inte varit så uppmärksam Peter? Eller så är det jag som är lite väl uppmärksam, gillar verkligen killar med skägg :D | |
| med | 2012-06-14 17:23 | |
![]() | Inte speciellt ovanligt idag heller | |
| peter | 2012-06-14 17:35 | |
![]() | Jag har aldrig kunnat spara skägg då det växer för långsamt och dåligt...och så blir det för varmt..Kanske därför att jag inte varit uppmärksam....men i min tidiga tonår - 1970-talet - försökte jag att måla på fjunet för att se mer manlig ut inför tjejer...dock använde jag en gång vattenlösliga färger och just den dagen hamnade jag i ett enormt slagregn och hagel med vindar piskande i ansiktet för att sedan smetig om kinderna med droppande färger ... tvingas åka buss med alla tjejerna... ;-) Tack för fotona...här ser man ju att unga män idag har små Erik XIV antydningar... | |
| gullviva1980 | 2012-06-14 18:43 | |
![]() | Har inte belägg för det men har för mig att man överdrev vissa drag för att det ansågs "fint", för att härma de som var högre i rang, och att adeln hade mer glosögdhet (och andra särdrag) pga inavel och därmed var det "fint". Men, vet inte var jag hört det, kan lika gärna vara en skröna | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-14 18:49 | |
![]() | Det finns en bok om skägg modet på Bibblan | |
| Aquila1 | 2012-06-14 18:55 | |
![]() | Hehe, inavel | |
| KrugalSvylse | 2012-06-14 19:59 | |
![]() | @peter ...eller så kan ju blekheten bero på att en tavla bleknar en smula över loppet av drygt 400 år. Och vem är det som ser blekfet och osund ut på tavlor från den tiden menar du? Knappast Erik XIV som var en skicklig idrottsman. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-06-14 20:26 | |
![]() | Spännande runriksättning! | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-06-14 20:26 | |
![]() | Rubrik | |
| peter | 2012-06-14 20:30 | |
![]() | Ja Erik verkar ha varit en attans idrottskille...och Johan III oxå...han lirade ju tennis.......sen tillhörde det rent allmänt att kunna behärska det mesta inklusive fysiska aktiviteter...som motvikt i bokstavlig mening finns det ju "blåsfiskar" typ Karl X Gustaf. Porträtten jag tänker på främst där man har glosögt blekfeta eller sjukligt insjunkna smala ansikten - typ El Grecoteknik - är mera de som beställdes av knapadelsfamiljer med begränsad makt som oftast lite anonymt hänger i kyrkor och i mindre slott runtom i norden..de hade ofta lite sämre konterfejare i sina förevigandeförsök...oftas t gruppmålningar.... | |
| Lill-IT | 2012-06-14 21:07 | |
![]() | Kung Svend Tveskägg som levde på 900-talet: vandenberg.se/vanden.../S vend.jpg Fann denna text på Nordiska muséets hårsida: "Från nordisk bronsålder finns talrika fynd av rakknivar och pincetter. Även avbildningar och andra fynd pekar på att männen varit slätrakade. En trend som höll i sig ända till yngre järnålder (ca 500 e. Kr.) då den ersattes med långa kraftiga mustascher och långt spetsigt hakskägg, ibland delat i två tofsar och emellanåt flätat eller tvinnat. Detta gäller även vikingatiden." har.blogg.nordiskamu...hi storien/ | |
| Lill-IT | 2012-06-14 21:30 | |
![]() | Är inte helt hundra.. men visst ser det ut som om beta har en egen tveskäggare som häckar i Vad lyssnar du på just nu-tråden? :) | |
| peter | 2012-06-15 05:31 | |
![]() | ja..det ser faktiskt ut som det.....kanske kan man locka fram de tveskäggiga betapetspelarna så att man kan få en jämförelse...även om de inte har tveskägg av samma anledningar som på 1500-talet....eller? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-06-15 06:37 | |
![]() | Brukar inte kinesiska kejsare ha till och med tre strutar? www.chinapage.com/em...in 0067.jpg | |
| peter | 2012-06-15 13:06 | |
![]() | Ja...vilken fin illustration.....kanske var det med strutlängden på skägget som med struthättan i den katolska världen...ju längre strut desto finare och högre upp i hierarkin befann man sig...? | |