Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2012-06-19 21:51 | |
![]() | Matköstrategier Ja, vi alla har väl gjort misstaget att inte välja den snabbaste matkön, så jag tänkte att vi i den här tråden delar med oss om våra kunskaper för att gemensamt göra oss alla till mästermatköare. Alla tittar väl ungefär hur långa köerna är, och efter en snabb blick ner i framförvarande personers vagnar eller korgar beslutar sig om köval. Här diskuterar vi nästa steg, vilka övriga parametrar som inverkar, och vår empiriskt grundade kunskap. För jag är väl inte ensam om att försöka optimera detta, och knappast ensam om att titta på människorna framför, och dra slutsatser om hur lång tid dom kommer ta på sig? Så låt oss börja mjukt. Långa köer - kikar alltid om det är en ny kassörska på ingång. Är det inte det och kassorna bedöms ta ungefär lika lång tid så ser man till att ha lärt sig vilken kassa som är mest sannolik att öppnas, för att sedan ta kassan närmast den. Sen kommer vi till det riktigt viktiga. Ni vet dom här personerna som på ett eller annat sätt lyckas ta en evighet på sig. Och så visar det sig att man lyckats hamna bakom en sådan.. Hur gör ni då? Byter kassa när ni inser att det kommer ta ett långt tag, eller står ert kast? Personligen står jag kvar, en stolthetsgrej. Så, vilka är dessa personer? De jag minst gärna ställer mig bakom är : 1. Kombinationer av nedanstående alternativ 2. De äldre pensionärerna - Mycket fipplande med mynt och kuponger, och allt går i allmänhet väldigt långsamt. 3 Invandrare - Språkförbistringar. Stå och läsa igenom kvittot, finnes något som inte tycks stämma kan det sluta i hätska diskussioner om någon enstaka krona. Avsaknad av pengar. 4. Gubbar, i synnerhet med en ej oattraktiv kvinnlig kassörska - En hel del extraprat. 5. Kvinnor som man ser har ägnat alldeles för mycket tid åt sitt utseende - Väldigt förvirrat, stoppar i fel kort i kortläsaren plus en del fipplande. Avsaknad av pengar. 6. Kupongmänniskor - Ja, dom som använder sig av kuponger, men vilka är dessa? Än har jag inte lyckats hitta några gemensamma faktorer som stämmer in på över 50%(mitt bästa försök är att dom har långa slitna rockar). 7. Alltför unga barn - Småmynt, dvs tappade mynt, och ett åt gången i myntapparaten dom knappt når upp till. 8. Karriärskvinnor - Stressar. 80 miljoner kort i plånboken att titta igenom innan rätt kort kommer upp. Har säkert glömt några stereotyper, finns nog även en hel del jag ännu inte identifierat. Hjälp mig fylla på listan! Tittar ni på vem som sitter i kassan? Personligen tycker jag det inte verkar spela någon större roll, men ibland kan man upptäcka att personen är väldigt ny, eller väldigt långsam, och väger då in detta. Ytterligare en parameter är sammansättning av matvaror hos framförvarande personer. Det är inte storleken som räknas, det är antalet - En full korg med många små saker tar mycket längre tid än en lika full korg med större saker. Saker som måste vägas tar längre tid på sig att passera kassörskan än saker som inte måste det, så kanske borde lägga till "potentiella vegetarianer" på min lista. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-06-19 22:15 | |
![]() | 1. Den som storhandlar i en närbutik istället för stormarknaden. 2. De som hittar en vara som saknar prismärkning. 3. De som upptäcker att de inte har pengar eller pengar kvar på betalkortet. Välja ut varor att lägga undan. 4. Ska köpa lotter, snus, cigaretter som ej finns i aktuell kassa, expediten måste gå till grannkassan. 5. De som tar lång tid o packa sina varor o det blir en röra av varor på bandet. Det blir kö till packning av matkassen. 6. De som hittar gammal mat o vill pruta. 7. De som känner expediten o ska snacka. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-06-19 22:27 | |
![]() | Åh, den här tråden ska jag följa. Jag h a t a r köer och inte bara matköer, framkallar ordentlig ångest och frustration. | |
| vigren | 2012-06-19 22:28 | |
![]() | Handlar bara där det går att scanna själv... Då slipper man alla dessa "typer"... | |
| med | 2012-06-19 22:30 | |
![]() | Att bli stressad av långa köer kan inte vara bra för hjärtat:) | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-06-19 22:30 | |
![]() | Var ute på landet häromdagen till mina föräldrars lantställe. På vägen stannade jag i byn för ett litet uppköp. 5 pers i kön före och det tog 15-20 min, höll på att spricka i bitar bokstavligen (ja, jag tror det är möjligt...) | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-06-19 22:31 | |
![]() | "Handlar bara där det går att scanna själv... Då slipper man alla dessa "typer"..." Nänä, köbromsarna finns över allt. Man slipper de inte. Man borde installera en arm som tar dem i örat så de lär sig... | |
| Lill-IT | 2012-06-19 22:34 | |
![]() | Ni vet att man kan beställa mat i många affärer? Antingen så att den är färdigpackad och bara att hämta upp och betala.. eller med hemkörning. Mindre risk för att man handlar sånt som är onödigt då.. som godis och andra lockvaror. Själv älskar jag att handla.. även om jag får stå i kö. Man kan ju passa på att studera folk eller bara allmänt filosofera när man väntar. :) | |
| blue_moon | 2012-06-19 22:42 | |
![]() | Om möjligt, passa på att handla när det är relativt få kunder i butiken. Tidiga morgnar eller sena kvällar. Välj en självscanningskassa. Allt fler butiker har sådana. | |
| Cassano | 2012-06-20 06:44 | |
![]() | Eller så gillar man bara läget och bara ställer sig i en kö. I stället för att stressa upp sig utnyttjar man läget till att gå ner lite i varv, filosofera en stund, göra upp nya planer, prata med den som står framför.... Lättare sagt än gjort kanske, men ganska skönt. För övrigt undviker jag nog gärna föreningshandlare - överfulla vagnar och varor som ska betalas via något konto som de inte kan numret till och som kräver extrakvitton att skriva på. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-06-20 10:47 | |
![]() | eller så jobbar man på strategier som får framförvarande att lämna kön. | |
| Minta | 2012-06-20 10:56 | |
![]() | I min när-Coopbutik finns en äldre kvinnlig kund som uppenbarligen har en utvecklingsstörning. Varenda sak måste förklaras och hon har många frågor och problem med hur betalningen ska hanteras varje gång. Expediten är mycket tålmodig och pedagogisk men samma sak varje gång. De flesta tycks ha tålamod med henne och expediten. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-06-20 11:48 | |
![]() | "eller så jobbar man på strategier som får framförvarande att lämna kön. " Haha, jaaa... Till exempel börja mumla högt för sig själv "glömde yxan hemma, glömde yxan hemma, SATAN..." | |
| kaffedryck | 2012-06-20 14:40 | |
![]() | som flera redan sagt: självscanning!! Att ta för givet att vissa kategorier av människor inte har pengar som görs i inlägget tycker jag inte hör hemma här. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-06-20 14:44 | |
![]() | Jag står hellre i kö en stund extra än att använda självscanning, då jag anser att det bara är ytterligare en anledning till att minska på personal i butikerna, personal som behövs. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2012-06-20 15:03 | |
![]() | Självscanning är jag också emot, dels av ovan nämnda anledning att minska personal. Då den förtjänsten väldigt snabb äts upp ifall det innebär att bara några få personer extra börjar göra det till rutin att glömma scanna några varor/väga några varor fel. Sen gillar jag att handla av en människa också. Den där med idén att påverka dom framförvarande att lämna kön var lite genial. Frågan är hur man faktiskt lyckas utföra detta utan att hota, eller bli sedd på som ett ufo(ja, det är inte värt det!). | |
| marmotte | 2012-06-20 15:22 | |
![]() | Jag är också emot självscanning. Mer vinst åt butiksägarna, mer utgifter för skattebetalarna som måste försörja de arbetslösa fd kassörskornas. Jag står inte i för långa köer. Jag ställer ner min varukorg och går min väg. Det finns fler butiker. | |
| marmotte | 2012-06-20 15:25 | |
![]() | Om inte butiksägarna vore så upptagna med att packa och märka om gammalt kött och möglig ost så kunde de kanske själva ägnat sig åt lite kundservice, dvs kassaarbete. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-06-20 15:27 | |
![]() | >>Haha, jaaa... Till exempel börja mumla högt för sig själv "glömde yxan hemma, glömde yxan hemma, SATAN..."<< Haha, fantastiskt | |
| marmotte | 2012-06-20 15:30 | |
![]() | Risken är ju att någon kallar på en väktare som avhyser en om man verkar för galen. Jag tror mer på nån riktigt riktigt välinpyrd gammal spinningtröja, använd 10 pass i rad utan att tvättas. | |