Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 619 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Zoroastro | 2012-07-30 02:35 | |
![]() | Svampgott Nu är det massvis med god svamp i skogarna. Kantareller kryllar det av, men vore lite tacksam om ni kunde dela med er av lite andra recept där kantareller är grunden. Vore kul att göra annat också än smörsteka, sås samt stuvning....tips? | |
| jellyflower | 2012-07-30 09:00 | |
![]() | Du kan hitta svamprecept på svampguiden.com, där finns även ett bra forum utan inlogg där man kan ställa svampfrågor och få hjälp av både experter och intresserade amatörer. Jag vet att du inte frågade efter länkar, men jag kan inga kantarellrecept utom dem du beskriver. Vi har aldrig något överflöd av kantareller där jag bor =( Lyllos dej, säger jag bara! | |
| Lill-IT | 2012-07-30 10:55 | |
![]() | Kantarellsoppa är ljuvligt gott.. och enkelt. Man bara steker upp kantareller och gul lök (el. scharlottenlök) pudrar över lite mjöl slår på kycklingbuljong och ev. lite vitt vin eller sherry Vitlök om man vill.. en rejäl skvätt grädde salt och peppar Mixa med mixerstav garnera med några stekta kantareller och persilja En knäckemacka med bara bregott havssalt på är gott till. Mumma. :) | |
| inomår1928vi - Ej medlem längre | 2012-07-30 10:57 | |
![]() | Man kan sylta kantareller också. Gott som tillbehör till mycket (här är ett recept www.tasteline.com/re...ta reller). Annars steka dom och servera till fisk gillar jag. | |
| marmeladov22 | 2012-07-30 11:24 | |
![]() | stuvning med vitvin eller öl och cashew | |
| Zoroastro | 2012-07-30 12:01 | |
![]() | Tack för tips. Länken till svampguiden ska kollas in! | |
| AMF | 2012-07-30 14:02 | |
![]() | Har just ätit kantarellcrepes - men det är klart - där har du stuvningen igen. Svamplasagne är också gott. Vegetariska kroppkakor med svamp i stället för det läskiga fläsket - glöm inte kryddpepparn. | |
| inomår1928vi - Ej medlem längre | 2012-07-30 17:18 | |
![]() | En kantarell- och västerbottenpaj kanske inte är så dumt så här i kräfttider? (personligen tycker jag att kryddpeppar är ännu läskigare!) | |
| Minta | 2012-07-30 17:34 | |
![]() | I en sallad med kokta rödbetor, getost, krutonger, honung, olivolja och smörstekta kantareller. | |
| Gunilla _ | 2012-07-30 18:15 | |
![]() | Ljuvlig förrätt som man kan äta bara. Mycket :) Chévretoast med varm kantarellsallad och mangochutneyvinägrette (6 pers) 2 små skivor baguette/ciabatta per person 1 bit chévre per smörgås 6 dl kantareller 1 hackad rödlök 1 vitlöksklyfta 1 pkt bacon 3 dl ruccola Mangochutneyvinägrette 2,5 msk vinäger 2,5 msk chutney 5 msk rapsolja salt peppar socker 1. Sätt ugnen på 200 grader. Dela brödet och fördela chévren på bröden. Ugn i 5 min, tills osten smält lite. 2. Blanda ihop alla ingredienserna till vinägretten. 2. Stek bacon (knaperstekt) för sig. Stek sedan kantarellerna, rödlök och vitlök. När allt är färdigstekt, blanda ihop. I med ruccola och rör om. 3. Fördela baconkantarell-röran på chévremackorna. | |
| Krakatoa - Ej medlem längre | 2012-07-30 18:27 | |
![]() | Mamma bjöd på något gott idag. Laxfiléer i botten, svampstuvning ovanpå, och sedan ost och bacon ovanpå det. Mättande värre. Ingen aning om hur man gör, men det kan ni nog säkert räkna ut. Potatis åts till detta, för övrigt. | |
| Zoroastro | 2012-07-30 18:52 | |
![]() | Kul med alla tips! Jag får gå ut och "hämta" lite kantareller till middagen... | |
| bujum | 2012-07-30 19:15 | |
![]() | Men hör ni! Karl Johan är minst lika god. Enligt min mening godare än kantareller. Stolt fjällskivling är också jättegod. Bor dessvärre sedan 12 år på ett ställe där det knappt finns karl johan och absolut inte gula kantareller. Ska dock leta efter goliatmusseron som antagligen finns häromkring. Den ska ju enligt japanerna vara så god att den betingar ett kilopris på flera tusen... | |
| Ninnin | 2012-07-30 19:43 | |
![]() | En riktigt god kantarellrecept har jag här. Blivit succe varje gång. Kan tyvärr inte länka www.tasteline.com/Re...le _i_panna | |
| Ninnin | 2012-07-30 19:43 | |
![]() | Haha, kunde visst! | |
| pabster1 | 2012-07-30 19:57 | |
![]() | Smörstek som vanligt men häll sedan i lite creme fraische på slutet och servera till en grillad köttbit. | |
| Ninnin | 2012-07-30 20:04 | |
![]() | En grej med kantareller är som jag lärt mig: steka dem i en torr stekpanna, när vätskan gått ur steker man dem i smör och lök. Undrar om det bara är inbillning, men jag tycker att kantarellerna blir mycket mera tuggmotståndliga, inte alls så "svampiga". Tänker så att om man har smör i pannan från början så kokar det ihop med vätskan och det blir väldigt svampigt. ;) | |
| Minta | 2012-07-30 22:33 | |
![]() | Ja, vätskan ska alltid ånga bort först. Sedan räcker det med smör, salt och peppar som man inte ska vara för försiktig med. På rostat bröd är det enklaste sättet som är mycket gott. Ett annat alt. är att strö mjöl över, röra runt och tillsätta grädde till en stuvning, salta och peppra ganska bra. | |
| blue_moon | 2012-07-31 12:42 | |
![]() | Svamppytt är gott och kan varieras efter smak och vad man har hemma. Potatis, lök, morot, korv, kött och valfri svamp. Kan med fördel gräddstuvas. Fjällskivlingshattar kan stekas hela som biff med lök. Jättegott! | |
| blue_moon | 2012-07-31 12:47 | |
![]() | Smaken är olika! Jag älskar svampig krämig svampstuvning med mycket lök, smör och grädde. Äter den med sked, som godis! | |