Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-25 07:39 | |
![]() | föräldrart har inte råd till barns idrott Föräldrar som lever på lägsta nivå och har försörjnings stöd,har inte råd till begagnade fotbolls skor och terminsavgift på 200 kronor,det är sällsynt att någon skulle få ett avslag på en sådan utgift,prioriterar föräldrarna andra saker en barnen ? | |
| Bitte - Administratör | 2012-09-25 07:51 | |
![]() | Man får väl inte hjälp från kommunen för sånt, och det finns väldigt måna fattiga barn i Sverige och jag tror inte dessa föräldrar prioriterar fel utan att man helt enkelt INTE har råd men mycket annat än mat , boende och kläder. Dessa barn har inte råd till just det du skriver ttiittii , de har inte råd till bio för barnen eller annat som kostar heller många gånger får barnen stanna hemma om skolan har aktiviteter som kostar för familjerna . Två länkar med intressant läsning www.rb.se/vartarbete...fa ult.aspx www.rb.se/SiteCollec...t_ 2012.pdf Bitte | |
| vimmelyr - Ej medlem längre | 2012-09-25 08:06 | |
![]() | Det här är ju en stor nyhet i dag, men när det gäller nyheter som bygger på undersökningar finns det stor anledning att gå till källan. Samt vara källkritisk. I det här fallet är det Riksidrottsförbundet som gav undersökningsföretaget Ipsos att göra undersökningen. Det är bara 1 000 föräldrar som deltagit i undersökningen. Och vad visar den då. Bland annat att Två tredjedelar av föräldrarna hade barn som idrottade, 27 procent hade barn som tidigare idrottat men slutat och bara knappt 9 procent hade barn som aldrig idrottat i en förening. Att 60 procent svarade att kostnaden per år och barn var 3 000 kronor eller mindre. Samt det viktigaste. Att no av tio ansåg att de hade råd med det men 4,4 procent angav att de inte hade det. Så vad gäller den stora nyheten kan man konstatera att det inte är någon större undersökning, att de flesta inte har detta problem och så vidare. Vad gäller prioriteringar och vad man får respektive inte avslag för så är det väl självklart att man prioriterar om man inte har råd. Allt annat vore ju konstigt. Det gör väl alla som inte har pengar, prioriteringana kan vara de rätta eller så gör man usla sådana (se bara "Lyxfällan"). Det är väldigt lätt att säga att det är en liten summa, men det är ju ofta saker runt omkring också. Föräldrar som ska skjutsa till träningar och matcher, läger, mat till bortamatcher och så vidare. Allt beroende på vad man vill hålla på med för sport. Sedan är det ju inte så att det bara är idrottande ungdomar vill syssla med, det finns ju en mängd annat som också kostar pengar. Skolresor, scouter, semester, bio, inträde till diverse saker och så vidare. Sammanfattande text www.rf.se/Nyheter/Ny...dr ottande/ Länk till undersökningen: www.rf.se/ImageVault...nd ler.aspx | |
| Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-25 08:28 | |
![]() | I min kommun kan man få hjälp till sina barns idrottsaktiviteter (med exempelvis terminsavgift) om man har försörjningsstöd. Det här med barnfattigdom är verkligen på tapeten just nu. | |
| AMF | 2012-09-25 09:15 | |
![]() | Vid undersökningar - tar man även reda på vad föräldrarna unnar sig? Ett paket cigaretter om dagen = ca 1.500/månad. En vinare eller två till helgen = ca 3-500/månad. Det är lätt att beklaga sej och gå ut med snyfthistorier. Visst finns undantag där verklig fattigdom existerar men det är ett fåtal är jag övertygad om. De rökande/drickande föräldrarna försvarar sej säkert med att det är det enda dom unnar sej. Men........barnen måste i alla lägen gå i första hand!! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:22 | |
![]() | dom som ligger under soc norm,där ingår inte barns aktiviteter,men det går att söka extra bidrag till tx vinterkläder och fotbollskor,och det nekas sällan | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-25 10:23 | |
![]() | om för'ldrar lägger pengar på alkohol och cigaretter före sina barn är det något fel | |
| Bitte - Administratör | 2012-09-25 10:24 | |
![]() | Men det handlar ju om mera kostnader är avgiften och skor Bitte | |
| kulspel2 | 2012-09-25 10:30 | |
![]() | Det är klart att det är fel om alkohol och cigaretter går före barnen, men det finns de familjer där den ena föräldern både röker och dricker och den andra gör allt för att det ska gå ihop. Det är inte så lätt alltid.... | |
| slånbär | 2012-09-25 10:54 | |
![]() | Man måste inte ha försörjningsstöd för att inte ha råd med allt barnen vill göra. Som någon skrev så är det också så att många idrotter nästan förutsätter att föräldrarna ställer upp med sin tid vid en massa tillfällen i form av evenemang, kiosk, städdagar osv. För att inte tala om när barnen ska kränga korv,ljus och en massa annat. Inte helt lätt om man bor i ett fattigt område och ingen vill köpa och ens föräldrar inte heller har ett arbete där man kan kränga till kollegor. Det är mycket runt omkring barns aktiviteter som kostar både tid och pengar som alla kanske inte riktigt har. Att alltid förutsätta att föräldrarna bara tänker på alkohol och cigatetter känns lite väl enkelspårigt. Det finns så mycket som kostar för en barnfamilj och speciellt om föräldrarna inte har någon direkt hög inkomst så är det väldigt tufft. | |
| Bim1964 | 2012-09-25 10:59 | |
![]() | Det är dyrt att ha sina barn i någon sport. ttiittii nämnde 200:- i terminsavgift. Möjligtvis en lite klubb ute på landet som inte spelar med i något seriespel i så fall, utan mest på kul. Sedan ska man inte köpa eller ta över begagnade skor, den enes fötter är ju inte som mina egna. Det märker man ju om man provar någon annans skor, hur märkligt dom sitter. När mina grabbar var yngre spelade dom innebandy. Medlemsaviften för båda två gick på varje hösttermin 2300:- och vårterminen 2000:- totalt för båda två 4300:- mer säsong. Till det kommer det skor som slits väldigt mycket i den sporten. Ett par bra och stabila skor kostar om man har tur på rea 500:- annars runt 1000:- jag brukade få köpa 2 par skor dom använde ju skorna i idrotten i skolan med. Har man som mina grabbar breda fötter och höga vrister passar inte alla märken. Sedan skall man ha en klubba att spela med. Dom kostar 750-1200:- till det kommer det byte av linda och blad 350:-. Bladet slits och lindan blir hal efter ett tag. Har man otur så går klubban av händer då och då i närkamper på matcher. Var glad att inte någon var målvakt för hjälm och skydd är skitdyrt. Sedan åker dom på cuper runt om i landet, en del av kostnaden som anmälningsavift till själv cupen kan klubben ev. stå för, men resan dit och uppehället där kostar en slant. Säg en 850:- för mat och uppehälle lågt räknat. Sedan tillkommer resan dit. Jag var under många år med i styrelsen i en klubb och såg hur svårt en del hade det med att betala medlemsavgiften. Dom som inte hade betalat fick ju inte spela med laget, men det är svårt att säga nej som tränare när ungarna kommer till träningen. Nu spelade min grabbar bara innebandy finns betydligt dyrare sporter som t.ex. hockey. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-25 11:38 | |
![]() | jag har råd att köpa nya fotbolls skor men mina barn vill ha begagnade för då slipper dom skavsåren,och fotbolls skor används inte hela tiden så det har ingen helst betydelse om dom är beganade.Vill man att sport ska vara dyrt så så går det att få till det dyrt.det är lika med jujutsu dräkterna mina barn har velat ha begagnade för att slippa få skavsår av dom nya hårda stela dräkterna.att det skulle vara så dyrt att spela innebamdy låter absurt här är det gratis med innebandy och klubborna får man låna gratis. | |
| -Delika-tess | 2012-09-25 11:53 | |
![]() | Det kanske inte är något bra märke om de är hårda och stela så länge...? När jag köpte dräkter till mina barn (Karate) tvättade jag de en gång och de blev jättebra! Ju äldre barnen blir desto dyrare blir det också... Här omkring är det fotbollscuper osv, men allt är högst frivilligt och alla (som har råd) åker inte heller. Det blir nog både viktigare för barnet och laget att man åker när de blir lite äldre. Angående att sälja korv, underkläder osv är det ju ett sätt för föreningen att slippa ta ut så mycket pengar i avgift. Pengarna de drar in på försäljningen är ju pengar som går till föreningen/laget och används till cuper/mästerskap eller vad det nu kan vara. Det är nog så att om barnen vill delta i sporter så måste nog föräldrarna acceptera att de får ställa upp och arbeta lite ideellt ibland. Om alla gör vad de ska så blir det inte så ofta och inte så betungande... Problemet är då snarare att föräldrarna tror att de kan dumpa av barnen vid någon aktivitet utan att behöva göra/betala något själv... om de inte orkar engagera sig eller inte är intrsserad av vad barnen gör, vet jag inte. Här har tex innebandyklubben stått för målvaktskläder liksom vanliga matchställ, men skor och klubba håller man själv med. | |
| Bim1964 | 2012-09-25 12:30 | |
![]() | ttiittii visst man kan säkert låna innebandy klubbor där du bor och att det är gratis men då spelar dom knappast i något seriespel.Finns ingen förening som skulle ha råd med det. Men när det gäller klubbor så är det en mindre vetanskap när man spelar på den nivån min grabbar gör. Allt på hur man vill ha känslan när man hanterar bollen. Mina grabbar har helt olika stuk på sina klubbor, dom kan inte spela med varandras klubbor. en spelar back och en forward. Jag bor i en storstad här finns inget "gratis" allting kostar. Som jag nämnde satt jag med i en styrelse i en innebandyförening under ett antal år. Allting kostar för föreningen, hyra av spelplaner nu pratar vi inte 1 i veckan utan veckans alla dagar och flera planer och många timmar. Och ändå så finns det inte tider som räcker till, det är många idrotter som slåss om planerna . Sedan när det är matcher så skall domarna ha betalt när dom dömer matcher. Det kostar det att vara med i förbundet osv osv... Att det skulle vara helt absurt må så vara. Men det är så det är om man vill vara med och spela i en förening, som satsar på sina ungdomar. När det gäller begagnade skor, så var det grabbens ortoped som sa att man inte skall använda sig av begagnade skor, inte heller av skor man haft en längre tid. Mycket av det beror på att skorna tappar sin stabilitet och form kring foten, skon töjer ju sig efter en tid och sitter inte lika bra. Det är då man kan få stukningar och vrickningar på foten. Att man köper begagnade dräkter i kampsporter är väl helt oki. Det är väl snarare smart. | |
| mz_lzrd | 2012-09-25 12:49 | |
![]() | Jag vet inte varför det är skattebetalarnas problem att folk utan möjlighet att försörja sig själva ens skaffar 5 barn. Det kan väl inte komma som en överraskning att barn innebär utgifter? | |
| slånbär | 2012-09-25 13:15 | |
![]() | Mr Lzrd- lite konstigt resonemang ändå. Då kan man ju säga att alla rökare får stå för sina ev läkarkostnade själva i framtiden, likaså om man tex åker skidor och bryter ett ben. Varför ska skattebetalarna stå för att någon vill ägna sig åt något som innebär en sådan ev kostnad. Det kan ju bli hur absurt som helst om man tänker i dom banorna. Dessutom så kan det ju hända saker i ens liv som gör att saker och ting förändras till det sämre. Det handlar ju om att idrottsklubbarna har fött högre utgifter o och med att bidragssystemet ändras och tex forbollsklubbar får stå för kostnader i samband med konstgräs och annat. Det är faktiskt ganska dyrt om man bor i tex stockholm även om man är med i en sk breddklubb i förorten. Jag vet för jag har varit aktiv ledare i mer än tio år och även suttit i styrelsen för klubben. Det är många barn som inte kan vara med för avgiften helt enkelt är för hög. Jag har själv stått med förtvivlade killar som inte kunnat betala och det är så hårt att se hur ledsna dom blir när deras kompisar är med och dom får stå bredvid och titta på. | |
| -Delika-tess | 2012-09-25 13:18 | |
![]() | Jag kan förstå resonemanget, lite i alla fall.. Det kan ju inte komma som någon chock att det kostar att ha barn/familj och har man så tight med pengar kanske man inte behöver satsa på att ha så många barn som möjligt utan kanske tänka sig ett färre antal barn man kan försörja själv. Det gäller ju inte bara sport. Allt blir dyrare med barn och kostnaden ökar ju för varje barn (mat, transportmedel, kläder osv)... | |
| slånbär | 2012-09-25 13:26 | |
![]() | Visst men det handlar ju mer om att konstnaderna för att sporta ökar i sig. Det blir faktiskt dyrare och dyrare och även något så vanligt som fotboll och friidrott är för många en dyr sport. Det blir då en klassfråga. Jag vet hur det var att komma till matcher med våra killar från förorten som hade lite halvslitna matchtröjor, udda strumpor i div färger, tejpade skor och definitivt inga träningsoveraller med klubbfärger och namn. Att man då möter lag som kommer i det senaste och ser snygga, unisona och propra ut känns faktiskt. Det blev nästan som en sporre många gånger och oavsett tejpade skor och udda strumpor så spöade våra killar ofta motståndarna vilket gav en viss tillfredställelse ändå. Vi blev faktiskt kallade för trashankslaget av andra ledare och föräldrar och då var det ju skönt att vinna över dom;-) | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-09-25 14:16 | |
![]() | Fult att ifrågasätta om föräldrarna prioriterar rätt, den som är fattig har det svårt nog ändå. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-26 00:04 | |
![]() | och om fattiga föräldrar prioriterar sig själva före barnen så tycker jag man får ifrågasätta det hur mycket som helst,om dom skippade lite av det dom tyckte om till förmån för barnen så vore det inte helt fel | |