Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 868

Forumkategorier

Användare Inlägg  
siwu2012-10-02 17:58
Antal inlägg: 1242

Snäll bebi !?
Ibland hakar jag upp mig på uttryck, de som i mitt tycke är lite osmidiga.
Jag har en bebi på 2 månader, väldigt söt, ler o gör bubblor med munnen... var på babycafe och han var lugn o harmonisk i hela 2 timmar. Flera mammor sa då " oj vad snäll han är" har även fått den frågan- " är han snäll?" Ja..... svarar jag en aning paff.
Gott folk... vad menas med detta?
Om det finns snälla bebisar, finns det då dumma bebisar? alltså de som skriker!
Är det bara ett dumt uttryck som inte är genomtänkt?

Jag tycker att alla bebisar är underbara på olika sätt.

LadySol - Ej medlem längre2012-10-02 18:49
Antal inlägg: 33199

Ja, det är bara ett ogenomtänkt uttryck. Det är liksom lättare att fråga om barnet är snällt. Alla vet ju vad man menar, även du (trots att du ställer frågan), och i just det här fallet finns det nog ingen motpart i bemärkelsen dum.

corlini2012-10-02 19:16
Antal inlägg: 3172

ogenomtänkt uttryck, få bäbisar är onda och elaka.

LadySol - Ej medlem längre2012-10-02 19:23

Nu bäddade du för en diskussion igen corlini. :)

Jag tvivlar på att bebisar i den åldern är vare sig goda eller onda. De tar sig igenom dagarna, fullt upptagna med att samla intryck och försöka få rätsida på tillvaron. Om man ska definiera någon som god eller ond kan man, enligt mig, inte göra det förrän de får ett större medvetande om sin omgivning.

Incidental - Ej medlem längre2012-10-02 19:23
Antal inlägg: 7958

Skulle vilja säga att INGA bebisar är onda eller elaka

mz_lzrd2012-10-02 19:32
Antal inlägg: 2498

Det finns bara ett svar och det är: Jättesnäll! Annars generar man frågaren. "Nä det är liten rälig illbatting och ful är han också" är t ex inte vad man förväntas svara.

Med snäll menar man kanske att han inte illvrålar hela nätterna igenom t ex.

Jag har inga barn men min hund frågar folk sådär om, när jag berättar att jag har en hund. Är hon snäll?

Kanske känns det idag ofint att fråga Är han söt? Eftersom man helst inte ska utseendefixera småbarn redan när de är i amåldern. Men nåt måste man ju säga, annat än "jaha" när man får reda på att nån fått en bebi.

mz_lzrd2012-10-02 19:37
Antal inlägg: 2498

Men i ditt fall så menas så klart om han illvrålar ofta och mycket, särskilt hela nätterna igenom. Men motsatsen till snäll är givetvis inte "dum" eller "elak".

bobo flux2012-10-02 19:37
Antal inlägg: 11371

Kan någon förklara vad som menas när någon säger att ungen är snäll?

LadySol - Ej medlem längre2012-10-02 19:43

Bobo - skojar du eller vill du verkligen veta?

Men kör i vind.
Om man säger att en bebis är snäll menar man att den är lugn, harmonisk, glad, sprallig eller en hel massa liknande adjektiv samt att den äter och sover bra. Det handlar inte om snällhet som vi vuxna definierar det utan snarare om föräldrarna och hur krävande barnet är. Motsatsen till snäll är i detta fall inte dum utan att den lilla stackarn har problem med sömnen, magen, svårt att komma till ro på egen hand, känner sig osäker och behöver mycket trygghet (vilket i förlängning gör det svårt för föräldern att t ex leka med sina övriga barn etc). Som sagt, det handlar inte om snäll vs elak.

LadySol - Ej medlem längre2012-10-02 19:44

... utan snarare om föräldern har möjlighet att hinna med annat än att 'bara' passa barn...

siwu2012-10-02 19:46
Antal inlägg: 1242

Tvivlar på att de skulle kalla min bebi snäll när han har sina magknipsvrål......

Tänker på vad tokigt det kan bli om större barn hör och tror att en snäll bebi är en tyst bebi.

bommarna2012-10-02 19:56
Antal inlägg: 366

Det är bara uttryck man använder inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag.

pannacotta2012-10-02 19:59
Antal inlägg: 15

Tror att det där uttrycket ("är han snäll?") är en kvarleva från förr. Jag tänker på visan som man faktiskt sjöng för bebisar och små barn (jag hoppas verkligen att ingen sjunger så idag)
- Lillen ska sova nu och vara SNÄLL, annars kan hända lillen får SMÄLL(!). Inte vara STYGG och skrika så där, ser inte lillen att mamma är här.

Minta2012-10-02 20:26
Antal inlägg: 20042

Det ligger ingenting illasinnat bakom tror jag utan betyder ungefär: är barnet lugnt och får ni sova ordentligt?

Jag vet inte hur gammalt uttrycket är men snäll har inte alltid betytt exakt det det gör idag.

dumsnut12012-10-02 20:27
Antal inlägg: 32

"ser inte lillen att mamma är här."
Varför just mamma och inte pappa?

Minta2012-10-02 20:34
Antal inlägg: 20042

Suda, sudda, sudda, sudda bort din sura min. Munnen den ska skratta och va glad .....

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?