Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vendela342012-11-28 19:52
Antal inlägg: 145

De stackars barnen!
Jag var i ett köpcentrum idag.
På en bänk satt en liten pojke - kanske 4 år - med sina föräldrar på var sin sida.
Båda föräldrarna var upptagna med sina mobiler.
Pojken sökte kontakt med sin mamma som viftade bort honom och sa; vänta- jag måste ta det här. Pappan var borta för omvärlden med sin mobil.

Så ofta - kan säja oftast - ser jag föräldrar fullt upptagna med sina mobiler när barnen är med.
Föräldrar som står och gungar barnet med ena handen fullt upptagna i ett mobilsamtal.
Föräldrar på promenad med barnet i vagnen och mobilen i örat.
Istället för att uppleva saker tillsammans på promenaden och ge barnet en utökad kunskap om omvärlden och ett rikare språk så väljer dessa föräldrar bort umgänget med barnet.

Vad ger det för signaler till barnet?!
- Jag är mindre viktig än den som mamma/pappa har kontakt med i mobilen.
Är vi på väg att skapa en förlorad generation?

Någon här som tycker till om detta?

odin - Administratör2012-11-28 20:00
Antal inlägg: 7442

Är detta verkligen ett problem? Man kan ju inte veta hur föräldrarna beter sig hemma? Skall man behöva ha konstant samtal/umgänge med sitt barn? Leder inte detta till ett curlat barn? Är det så mycket bättre när vi är överdrivet rädda om våra barn och sätter på dem en GPS-mottagare?

125478 - Ej medlem längre2012-11-28 20:01
Antal inlägg: 8332

Jag har inte någon mobil och det är hur skönt som helst!
Visst är det ledsamt att det är svårt att vara en närvarande förälder.

odin - Administratör2012-11-28 20:03
Antal inlägg: 7442

Att ha mobiltelefon och vara en närvarande förälder är inte varandras motsatser :-)

Måns_E2012-11-28 20:09
Antal inlägg: 12028

Konstigt resonemang. Jag tycker inte att man skall dra förhastade slutsatser om föräldraskap efter att man har sett ett par föräldrar prata i mobiltelefon på stan i sällskap med sina barn.

När jag var liten så hände det att min moder pratade i telefon vilket innebar till att jag inte fick hennes fulla uppmärksamhet just då, det tror jag är helt naturligt och inte det minsta skadligt.

Supercurlande föräldrar som alltid i alla sammanhang är sina barn till lags är däremot skadligt.

wildman2012-11-28 20:10
Antal inlägg: 3860

Nej jag kan nog inte säga att jag ser detta som ett stort problem. Finns säkert enstaka individer som inte klarar balansen. Men annars.. Nej....

slånbär2012-11-28 20:35
Antal inlägg: 5539

Tycker det är ett större problem då med folk som är ute med sin hund/ hundar och går o pratar i mobilen och inte alls har koll på hundarna. Särskilt när dom har hundarna lösa och inte uppmärksammar att dom måste kalla in och kanske koppla för att det kommer andra med hundar eller joggare och andra som kanske inte vill möta lösa hundar. Detta ser jag ofta. Är man i skogen så borde man väl passa påo njuta av promenaden och strunta i mobilen men framförallt om man har lösa hundar. Jäkligt oansvarigt tyker jag.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-11-28 20:53
Antal inlägg: 1169

tycker det största problemet är folk som håller på med sina mobiler och inte har koll på sig själva. Som kan tvärstanna mitt i gången på köpcentret och bara stå still i flera minuter, helt jätteivägen för folk som vill ta sig fram. Eller snigla sig över övergångsstället eller ännu värre sitter i bilen och smsar i en korsning så dom missar grönt.

siwu2012-11-28 21:02
Antal inlägg: 1242

Eller fibblar med mobilen så de kör in i en bil som stannat för mor o barn som går över gatan..... det var ingen rolig syn

janne1212122012-11-28 21:04
Antal inlägg: 4722

Nåt som jag tycker är mer oroväckande är föräldrar som smsar medan dom cyklar, med barn i stolen där bak. Illa nog att dom gör det när dom är själva på cykeln. Fattar verkligen inte hur folk tänker, hur viktigt kan ett sms vara

siwu2012-11-28 21:07
Antal inlägg: 1242

De kanske spelar betapet....?!

snövits - Ej medlem längre2012-11-28 21:24
Antal inlägg: 1579

Håller med ts.
Det är såklart otroligt viktigt att vara närvarande med sina barn.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-28 21:24
Antal inlägg: 31064

Jag har tänkt på samma sak, det ser lite tragiskt ut. Någon som står på en lekplats och gungar sitt barn halvhjärtat med ena handen och har en iphone i den andra. När barnet söker förälderns uppmärksamhet kommer bara ett "mmmm". Tyvärr är det ju en sådan värld dagens barn är födda in i. Man får bra hoppas att föräldrarna är riktigt engagerade de gånger de inte har en skärm framför näsan.

bobo flux2012-11-28 21:27
Antal inlägg: 11371

Man ska kanske inte dra några slutsatser av en enstaka händelse, men rent generellt undrar jag hur många föräldrar som verkligen stänger av sin telefon för att umgås med sina barn. Förr när det bara fanns väggtelefoner så löste ju det problemet sig av sig självt när man gick utanför dörren. Sen innebär det väl inte per automatik curlande för att man riktar fokus mot barnet, det har väl mer med -hur- man i så fall riktar fokus?

jonisk - Ej medlem längre2012-11-28 21:27
Antal inlägg: 7985

Jag tycker det ser jättetrist ut; skillnad på att ta ett samtal och att oavbrutet fingra på telefonen trots att barnet söker kontakt dock. Men jag tycker också att det är sorgligt att mobilen följer med som sällskap, som om barnet inte vore sällskap nog.

snövits - Ej medlem längre2012-11-28 21:30
Antal inlägg: 1579

Om mitt barn skulle fråga mig saker och söka min uppmärksamhet skulle jag iaf inte svara mmm ååå näää aaa eller jag har inte tid nu, varje gång.
För att jag prioriterade fel..
Menar inte att i föräldrarna i exemplet är så. Men det finns de som är så väldigt ofta tyvär.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-28 21:38

Det här är ju ett problem inte bara när det gäller föräldrar och deras barn. Jag blir skitirriterad på min bror som hela tiden har mobilen inom räckhåll och deltar sporadiskt i samtalet medan han facebookar, twittrar eller vad han nu gör. Det är sällsynt att få människors odelade uppmärksamhet nuförtiden, det är trist.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-28 21:39

Sms:ar medan de cyklar? Idioter.

Miss_jk2012-11-28 21:40
Antal inlägg: 8941

Ts: Hade du sett en förälder fifflandes med att sprätta upp ett kuvert med ett brev i så hade du garanterat inte ens lämnat en tanke åt det. Eller? Men så fort elektronik kommer in i bilden så blir allt fel. Vi ÄR elektronik idag. När ska folk fatta det?

jonisk - Ej medlem längre2012-11-28 21:40
Antal inlägg: 7985

Face- down generation.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?