Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
AMF2013-01-09 23:34
Antal inlägg: 335

Engagemang/Empati
Idag halkade jag omkull på min dagliga stavpromenad.
Gjorde en rejäl vurpa och blev liggande en stund för att känna efter att inget var brutet.
På andra sidan gatan går en flicka 16/17 år. Hon är fullt upptagen med att fiffla med sin mobil men tittar på mej och går vidare utan att ta någon notis om att jag ramlat.
För mej skulle det vara självklart att gå fram och fråga hur det gick.
Jag undrar - vart är vårt samhälle på väg?
Har inte dagens ungdom fått lära sej att engagera sej för sina medmäniskor?
I min uppfostran ingick att bry sej om andra och det har också mina barn fått med sej hemifrån.
Har jag fel när jag tycker att unga människor idag är sej själva nog - man ser till sej och sitt. En kärring som ligger på trottoaren är inget att bry sej om när man är mitt i ett sms.
Vad är era erfarenheter av dagens ungdom?

apbur2013-01-09 23:40
Antal inlägg: 9699

Jättetråkigt. Man blir ledsen. Hon kanske var autistisk? Gick det bra?

gnagelram - Ej medlem längre2013-01-09 23:44
Antal inlägg: 1646

Förra vintern ramlade jag handlöst på en isfläck (antagligen för att jag gick och fifflade med min mobil) och landade platt på ryggen serietidningsstyle. Direkt var flera personer framme och kollade hur det gick varav jag bedömer att två var i mellersta tonåren.

Vad det nu säger om nåt.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-09 23:44
Antal inlägg: 37631

Bedrövligt att hon inte hjälpte till,Mina erfarenheter av dagens ungdomar är lite blandade,Man får skörda det man sår, Abdikerar man som förälder så blir ungarna därefter.störda föräldrar får störda barn,lär man inte ungarna hur dom ska bete sig .Hur ska dom då veta det?samhället är på väg åt helt fel håll.att vi ska inte lägga oss i,ganska många vet inte skillnaden mellan att bry sig om och att lägga sig i,och det är tragiskt.Men jag vill tro att dom flesta ungdomar är bra,Och att det bara är dom ungdomar med dåliga föräldrar som märks mest

Maradona19862013-01-09 23:54
Antal inlägg: 1801

Så klart att dagens ungdom är förtappad och allmänt usla. Det hävdade ju redan Sokrates ca 450 år f. kr.

Eller kan det vara så att du olyckligtvis kommit i kontakt med en jävla sopa. Sådana finns det i alla generationer.....

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-09 23:56

tycker vi bestämmer att hon var autistisk,det blir enklare så

crooked rain - Ej medlem längre2013-01-09 23:57
Antal inlägg: 6334

Kallt, hoppas hon ligger sömnlös över det där i natt. Men jag tror och hoppas att hennes agerande inte är representativt för en hel generation. Jag vet att jag inte är ensam om att erbjuda hjälp när någon ser ut att behöva den, vare sig det är en barnvagn som ska bäras ner för spårvagnstrappan eller en alkis som fallit och inte kan resa sig. Tror ttiittii har ganska rätt.

AMF2013-01-10 00:04

Tack apbur - ett blått ben och ont i revbenen men inget brutet.

Minta2013-01-10 00:30
Antal inlägg: 20042

En ung tjej med en liten hund och med ett handikapp som gjorde att hon gick dåligt ramlade framför mig därför att hennes hund drog åt min hunds håll. Jag ville gå fram och hjälpa till men hon bara fräste att jag inte skulle närma mig. Kanske berodde det på hundarna (det blev svårare med hundarna i närheten) eller på att hon med sitt handikapp ville klara sig själv.

AMF2013-01-10 00:37

Så knepigt ibland hur/om man ska hjälpa de handikappade men bättre att bli utskälld än att inte bry sej:-)

Rooty2013-01-10 00:57
Antal inlägg: 647

"Dagens ungdom", det är en trött och sliten kliché i mina ögon. Äldre generationer verkar alltid ha haft (och kommer antagligen alltid att ha) uppfattningen att människor yngre än dem själva bryr sig mindre och mindre om sina medmänniskor. Om det är sant vet jag inte. Men precis som ttittii säger så finns det tyvärr föräldrar som i sin tur inte fått bra livsvägledning. Får man som barn dålig vägledning eller dåligt emotionellt stöd så visar det sig ofta senare i livet. Det får väl ses som en självklarhet. Och "dåliga" föräldrar har det gissningsvis funnits genom alla tider.

Därför vore det också intressant att se huruvida äldre generationers uppfattning om "dagens ungdom" svänger uppåt eller nedåt med generationsväxlingarna, och om något faktiskt ändras på den punkten.

Jag upplever det som om att du drar hela "dagens ungdom" över en kam när du baserar hela din frågeställning på en isolerad händelse.
Det är beklagligt att hon inte hjälpte dig upp, vilket hon givetvis borde ha gjort. Varför hon valde att inte göra det kan vi bara spekulera om. Förhoppningsvis representerar hon inte dagens genomsnittsungdom...

Jag har en gång varit en så kallad ungdom själv. Det fanns säkert drivor med äldre människor som upprördes över mitt sätt att vara, tala, uppföra mig osv. Nu ser jag nog ibland med samma irriterade ögon på människor som är yngre än mig själv, men jag försöker att låta bli.

Hoppas att du inte drog på dig onödigt många blåmärken, och jag håller tummarna för att du inte halkar fler gånger. Traska försiktigt! :)

AMF2013-01-10 10:29

Rooty; ett mycket trevligt inlägg!
Nej, jag drar inte alla ungdomar över en kam - har nära kontakt med
många mycket trevliga sådana.
Tyvärr är det de ohyfsade som märks mest.
Visst är det så att vi äldre har en tendens att klanka på ungdomars beteende och jag tror det beror på att vi har erfarenhet av en bättre tid.
En tid då det krävdes att undomar (och alla) skulle uppträda med hyfs och artighet.
Hyfs och artighet har idag en negativ klang hos många. Man likställer det kanske med "underkastelse".
Idag vill man vara den som äger, fett cool.
Kan tillägga att jag reagerar på ohyfs över huvud taget - inte bara ungdomars. Många gamla människor är förfärliga.

Tack för din omtanke Rooty. Idag ska jag köpa broddar:-)

125478 - Ej medlem längre2013-01-10 13:55
Antal inlägg: 8332

Det första som slog mig när jag läste att tjejen höll på med sin mobil, var att hon filmade. Nu kanske det inte var så i det här fallet men tyvärr går det ofta till så idag vid t.ex. olika olyckstillbud, att det är flera stycken som står och filmar personen som råkat illa ut istället för att hjälpa till. Det är en förändring som hänt i och med att allt fler lever sina liv via sociala medier, kosta vad det kosta vill i form av empati och medmänsklighet, bara klippet kommer upp först...

AMF2013-01-10 14:16

Nej - jag såg henne på håll innan jag föll att hon sms:ade eller annat.
Det hade ju varit förfärligt om hon filmat och sedan bara gick vidare utan att hjälpa.

125478 - Ej medlem längre2013-01-10 14:27
Antal inlägg: 8332

Tyvärr vanligt numera. Två föredömliga tjejer som hjälpte till vid en olycka på pendeltågsstationen vittnade om att de försökte skyla olycksoffret för den klunga med ungdomar som stod och filmade med sina mobiler istället för att hjälpa till.

Klungan2013-01-11 19:46
Antal inlägg: 394

Åldern, vare sej på den som råkar illa ut eller på den som inte ingriper, spelar ingen roll i mitt tycke. Det är ju själva handlingen som man kan beklaga och inte åldern på de inblandade. Tråkigt om mobilerna blir huvudsaken istället för den olycksdrabbade, dock.

Maja G2013-01-11 20:15
Antal inlägg: 10730

jag snubblade på ett övergångsställe, kanten till trottoaren, för några år sedan. Massor av bilar stannade för rött ljus, jag faller som en fura...ingen bekymrar sig över mig. Jag fick stappla mig upp och linka iväg till jobbet. Fick åka till akuten på eftermiddagen eftersom jag hade en spricka i handleden..

So_open_mind - Ej medlem längre2013-01-11 20:16
Antal inlägg: 348

Jag saknar empati så vem bryr sig ??

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-11 20:28

so,det tror jag inte på att du gör,psykopater saknar empati och jag är säker på att du inte är en sådan

brava2013-01-11 23:59
Antal inlägg: 1636

Om du hade saknat empati så skulle du förmodligen inte brytt dig om, eller ens förstå att man skulle kunna få en reaktion på, det du just skrev i ett internetforum. tror du fattar mycket väl att ditt uttalande förmodligen kan uppfattas som provokativt av en person som vojar sig över ungdomen nuförtiden. ganska taskigt och självupptaget gjort - men samtidigt fullt förståeligt eftersom bland det värsta jag vet är folk som generaliserar. det om något tyder väl på empatibrist.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?