Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 887

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apankattla2013-01-10 15:18
Antal inlägg: 101

"Smal och tjock" drömmar?
Sedan jag var ett litet barn, så har det hänt att jag en del gånger får "smal och tjock" drömmar innan jag somnar.. jag ser en liten liten liten människa som sen bara SVÄLLER UPP till värsta jätten, och det här är otroligt obehagligt!
Ibland är det inte ens människor, utan typ.. byggnader eller saker som är väldigt små eller otroligt stora..
Om man har varit med om det själv så vet man vad jag talar om, har vänner som också varit med om det..
Vet någon vad detta beror på? Är det pga någon slags huvudverk?

Xin Chao2013-01-10 15:25
Antal inlägg: 234

Exakt så upplevde jag det ofta från barndomen och långt upp i åren. Jag var säkert runt 20-25 när det helt slutade. Det var ganska läskigt när man var liten, men jag vande mig när jag blev lite äldre. Blev ännu värre när man hade feber minns jag. Och så vart också något med ljuden. Helt normala ljud från spisen, radion eller duschen blev plötsligt hotfulla som i en skräckfilm.
Vad skönt att det är borta!

apankattla2013-01-10 15:30

Ja precis! När jag var liten så betydde det att jag höll på att bli sjuk i feber när jag fick dem, och då precis som du också säger, så var det betydligt mycket värre.. jag kunde springa runt i huset och vara livrädd för att det var som att saker och ting bytte skepnad mitt framför ögonen på mig.
Det sitter kvar lite ännu, att när jag har feber så blir det värre och det tar tid innan det går över.
Skönt att det går över med åren!

Gautama2013-01-10 15:41
Antal inlägg: 6854

Jag drömde ofta att det kom troll och åt upp mig, sen sprack det och ut kom en diamant som jag sålde och åkte till Bangkok för pengarna. Hur jag levde igen vet jag inte..., men helt plötsligt så var jag i Bangkok och åt kyckling. Sen kom det några mentalarbetare och tog in mig på psyk.
Sen vaknade och jag var kvar på min bakgård till boende..., det var så skönt att vakna och se mina luffarpolare stå och värma sig vid vår lägereld.
Konstiga drömmar man kan ha alltså..., men jag fick aldrig feber...

apbur2013-01-10 16:04
Antal inlägg: 9699

Jag vet precis vad ni pratar om och har fått förklarat för mig att det är den omogna hjärnan som spelar sinnena ett spratt. Jag kan dock fortfarande framkalla hörselförvrängningar som senare övergår i visuella förvrängningar om jag inte kontrollerar det. Detta kommer vid djup koncentration där tankarna och sinnena liksom tillåts flyta iväg. Som barn fick jag ibland "tunnelseende" men inte i den bemärkelsen man brukar mena som att man får ett fokus och inte ser det som händer runt om i omgivningen utan jag kunde bäst beskriva det som när man håller en kikare åt fel håll.

apbur2013-01-10 16:07

Skulle vara intressant att veta om barn som har dessa drömmar och upplevelser i större utsträckning utvecklar schizofreni eller drabbas av psykos i vuxenlivet. Jag har dock inte hört något sådant men jag tror personligen man har en känsligare hjärna och att risken att drabbas av svår psykisk sjukdom är förhöjd.

apankattla2013-01-10 16:56

Jasså.. ja att det har något med hjärnan och utvecklingen att göra verkar ju inte helt fel, eftersom att det har avtagit med åren.
Åh hej och hå, jag är fullkomligt mentalt frisk på papper iaf så jag hoppas att det inte har något med extra sårbarhet för schizofreni att göra! Hoija!

apbur2013-01-10 17:18

Det borde ju rimligtvis vara så. Personligen har jag även periodvis drabbats av sömnparalys och tillstånd där dröm och vakenhet flyter in i varandra. Känslan av att befinna sig i en bubbla och betrakta sig själv utifrån. Hjärnan har ju inte i de lägena befunnit sig i sömnläge eftersom jag kan göra frivilliga rörelser men att kissa har varit en kamp då jag uppfattat att hjärnan signalerat om att jag sover och spärren att inte kissa i sömnen varit på så att säga. Spännande hur som helst :)

Armbuur - Ej medlem längre2013-01-10 17:31
Antal inlägg: 18

Upplevde också sådana när jag var liten. Ofta påverkades jag så pass av att figurerna förstorades att jag blev alldeles svettig och huvudet började bulta. Vaknade upp och kände mig febrig.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-01-10 17:35
Antal inlägg: 2999

Aldrig upplevt något av det ni beskriver men har haft 2 andra sorters drömmar som återkommit genom åren.
En är att jag letar eller följer efter någo/någont som till slut blir som i en labyrint o det blir lägre o lägre o trängre o trängre att komma fram. luckor i golvnivå etc...
En annan är att jag kan "flyga". Jag studsar lätt på tå o sen så kan jag ta mig vart som helst genom att sväva, jag kan höja o sänka mig, vara liggandes eller stå... behöver inte ha armarna ute utan bara koncentrera mig på att hålla mig uppe.

MelonMint2013-01-10 17:54
Antal inlägg: 1004

Alice in wonderland-syndromet?

sverigesradio.se/sid...el =5032581
en.wikipedia.org/wik...d_ syndrome

apbur2013-01-10 17:57

Wow, nu har jag hittat litteratur för hela kvällen! Tack :)

MelonMint2013-01-10 18:16
Antal inlägg: 1004

Varsågod :)
Skulle nog aldrig själv ha hört talas om det, om det inte vore för Institutet. Väldigt intressant om allt möjligt konstigt!

apbur2013-01-10 18:31

"He said, "quite suddenly objects appear small and distant (teliopsia) or large and close (peliopsia)." en.wikipedia.org/wik...d_ syndrome

Precis det fenomen jag beskrev tidigare. Fantastiskt! Någon körtelfeber har jag dock inte haft som barn vad jag vet. Minns ni andra om ni haft det? Migrän har jag aldrig upplevt, har sällan huvudvärk men det kan ju som sagt ge enbart neurologiska symtom.

bobo flux2013-01-10 18:50
Antal inlägg: 11371

Jag har haft en feberdröm som liten flux där det låg en köttbit på golvet som svällde upp och exploderade, om och om igen. Det är den enda feberdröm jag minns att jag haft.

MysteryMan902013-01-10 19:29
Antal inlägg: 51

Jag får också "smal och tjock" drömmar ibland. Förut drömde jag varje natt om ett träd som växer och växer högre och högre och till slut välter det och faller mot mig. Just innan jag fått jätteträdet i huvudet så vaknar jag. Riktigt obehagligt, och får dem som ni säger mest när jag har feber.

Yamma2013-01-10 19:37
Antal inlägg: 2285

Hah, här trodde man att man var ensam om dem. Länge sen nu, men jag hade det ofta när jag var liten, särskilt när jag hade feber, fast tvärtom mot hur du beskriver, nämligen stor först och sen exploderade den och blev jättesmal.

blue_moon2013-01-10 20:15
Antal inlägg: 9713

Känner igen upplevelsen av förvrängd perception från min barndom och mina tidiga tonår. I början kom den ibland spontant innan jag skulle somna (och givetvis kändes det obehagligt), men senare kunde jag själv framkalla denna upplevelse genom att tänka på den och på den "bild" som var inkörsporten.

Det var dels en upplevelse av "uppåtsvindel", dels en obehaglig känsla av att händerna växte till enorma proportioner samtidigt som det hördes ett starkt surrade ljud.
Intressant att det är fler som upplevt samma sak och att det finns möjliga förklaringar.

gnagelram - Ej medlem längre2013-01-10 20:20
Antal inlägg: 1646

Jag upplevde också exakt detta, speciellt vid hög feber (hade körtelfeber vid 13 års ålder, men jag minns inte om det var speciellt tydligt då). Men även utan feber. Har inte märkt det senare och har inga andra av grejorna som nämndes. Coolt att det finns ett namn för det!

gnagelram - Ej medlem längre2013-01-10 20:22
Antal inlägg: 1646

Blue_moon: så var det ja! Man kunde tänka sig in i det. It's all coming back :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?