Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tanelieu | 2013-02-08 21:25 | |
![]() | Teoretiskt högsta ratingen Undrar vilken den teoretiskt högsta ratingen som kan uppnås på denna sajt är. Någon med stor insikt i mekaniken bakom ratingsystemet och som vågar sig på att försöka räkna ut detta? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-08 22:00 | |
![]() | www.betapet.se/rating/ Maximerar du uttrycket för ratingförändring m.a.p. din gamla rating (A) visar det sig att det finns en explicit lösning för när ratingförändringen är noll. Detta ''optimum'' uppnås vid A=Bq där A är din gamla rating och B är motståndarens gamla rating, och q är ett positivt tal, som beror på hur mycket du vinner med. q är minst noll, och oändligt stort om och endast om du vinner med oändligt mycket. Dvs: så länge två spelare med ändliga ratings möts, finns det en högsta rating där du måste vinna med oändligt mycket för att höja din egen rating. Eftersom du inte kan vinna med oändligt mycket kan man tolka det som att det finns en högsta relativ nivå som är finit. Man skulle alltså kunna tänka sig betapet med bara två medlemmar, där den ena ständigt vann över den andre. Men tillslut skulle rating för den bäste avstanna så länge den bättre inte kunde vinna med oändligt mycket. Med förbehåll för att jag kan har räknat fel förstås! | |
| Ante78 | 2013-02-08 22:06 | |
![]() | 1-0 | |
| snövits - Ej medlem längre | 2013-02-08 22:38 | |
![]() | Jaapen, han har tid. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-08 22:55 | |
![]() | Vissa skaffar älskarinnor och motorcyklar. Jag tacklar det stora medelåldersmörkret på mitt eget sätt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-08 22:58 | |
![]() | Haha. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-02-08 22:58 | |
![]() | Jag nöjer mej med motorcykeln... | |
| snövits - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:01 | |
![]() | Jaap. Gläd dig åt att du ser ut som 20 nåt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:04 | |
![]() | Ja, du ser inte ut att vara äldre än mig. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:04 | |
![]() | Än jag. Fan. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:20 | |
![]() | Om det bara finns två medlemmar blir det jul så - men det tillförs ju nya rankingpoäng att spela om hela tiden? Genom att överföra dem i ett pyramidspel kan man kanske hela tiden ha ungefär jämnrankade spelare i toppen som då kan fortsätta stiga. Fast å andra sidan har diskussionen ju redan gått över till vem som är yngst och snyggast och dessutom borde jag gå och lägga mig :) | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:35 | |
![]() | Men de jämnrankade i toppen måste ju förr eller senare börja spela mot varandra för att höja sin nivå. Fast jag satt och funderade lite på om det kan ske någon slags ''inflation'' i det att en liten grupp i toppen drar ifrån. Fast sen kom snövit in och tog ned mig på jorden igen. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-02-08 23:52 | |
![]() | Jag tänker mig ungefär ett rankingkorthus där det hela tiden tillkommer nya rankingkort för de andra att stå på. Men det kanske inte är det striktaste av matematiska bevis. Om man slutar tillföra nya konton kommer det att ta stopp dock. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-02-09 00:00 | |
![]() | Ja det är nog sant gnagelram! Att alla nya kommer in med 1000 ''oförtjänade'' poäng som går att suga upp kan ha den effekten, tror jag. | |
| pabster1 | 2013-02-09 12:14 | |
![]() | "Det stora medelåldersmörkret" Jaapmeister underbar formulering hahahhahah själv tränar jag som en tok har lessnat på älskarinnan som kör MC. Kom igen jaapmeister sätt upp ekvationen.... | |
| pabster1 | 2013-02-09 12:28 | |
![]() | Hmm nu har jag funderat lite. Toretiskt kan ju den som har högsta ratingen låta bli att spela (spelare A) och låta andra spelare höja sin rating till en väldigt hög nivå genom en stor mängd matcher med sämre spelare. (spelare b c och d) Sedan när dessa spelare är nästan på den nivån som spelare A kan spelare A vinna ett flertal matcher mot spelare b c och d med stor marginal och därmed höja ratingen då dessa spelare nästan har samma höga rating. Således beror den toretiska maximala nivån på hur många spelare som är aktiva i botten för att kunna leverera högre rating till nästa nivå. Ju fler spelare i basen ju högre teoretiskt möjlig rating!! Tänker jag rätt? Mattekunskaperna för att sätta upp ekvationen är försvunna i det medelålders mörkret. | |
| blue_moon | 2013-02-09 12:46 | |
![]() | Rätt tänkt. Det är så jag har kommit mig upp i Musen. :) | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-09 13:12 | |
![]() | Precis det är det väl vad många män i det stora medelåldersmörkret drömmer om att få göra: komma upp sig i musen. | |
| blue_moon | 2013-02-09 13:20 | |
![]() | =) | |
| JefautjOuer | 2013-02-09 14:14 | |
![]() | Gäller faktsikt kvinnor fast tvärtom också | |