Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-03-03 13:18
Antal inlägg: 3172

byta energismarta tips
jag tänkte att det måste finnas fler här som tänker energismart och vill hålla nere sådant som el och värme kostnader.

har ni några kul lösningar?

jag börjar, vi bor på landet på en hästgård och det innebär många byggnader och mycket som skall belysas och värmas.

överallt har vi lågenergi eller led belysningar som styrs av reläer, sensorer på tid och ljus.

vi har ledbelysningar som drivs av batterier som laddas av solcellspaneler i vissa byggnader. lyser alltid men ingen räkning :)

vi har vattenburen golvvärme överallt men den är även kopplad till kaminen och värms om vi eldar.

eget avlopp egen brunn.

SourErcRetin - Ej medlem längre2013-03-03 13:24
Antal inlägg: 38

Nyfiken fråga: hur mkt pengar spar ni varje år på att köra lågenergi/led? Kan tänka mig att det blir en hel del! Var det dyrt med solceller? Vad är det för livslängd på dem?

corlini2013-03-03 13:45

led är svindyra i inköp, ca 450 kronor för 3st) men drar bara mellan 3 - 5 watt dvs du har tio lampor igång och de drar lika mycket som EN kökslapa. vi märker väldig skillnad, tre st 5 watts ledlampor lyser tex upp hela ligghallen för våra unghingstar och den är på 50 kvadrat. vi köpte solcellspaneler på jula för ca 900:- st och de har hållit i 5 år nu. en till varje byggnad kopplad till ett bilbatteri och vi har belysning i dessa byggnader året om dygnet runt.
(brukar ladda batteriet fullt med laddare inför varje vinter)

vi har tex lyktstolpar, sånadär plagiat på gamla smides. där det sitter 11W lågenergilampor och det betyder ju att vi kan ha alla tio längs vägen igång och de drar mindre än två vanliga taklampor hemma.
svärmor gnäller om att de alltid lyser men själv har hon "mys" belysning i fönster med vanliga små glödlampor, dvs 25watts = 4 såna drar lika mycket som alla våra lyktstolpar ihop.

japp, sånt finns det en hel del att tjäna in på.

teamgrens2013-03-03 14:03
Antal inlägg: 763

Jag är nyfiken på hur ni kopplat golvvärmen till kaminen. Det låter som en jätte smart idé. =)

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-03 14:17
Antal inlägg: 37631

att lämna kvar alla onödiga förpackningar i affären det spar på transporter

diffdiff2013-03-03 14:29
Antal inlägg: 3884

titti e så skön

corlini2013-03-03 14:32

team... det finns till synes helt vanliga vedkaminer som har röranslutning i sina 2 bakre "ben" dvs vattnet cirkulerar genom nån kammare-rör sak bakom själva eldstaden. skitsmart, varje gång vi tänder brasan värmer vi golven i alla rum. så inte är det bara mys eld eller varmt i Tv rummet när man eldar.

Jobbar2013-03-03 18:06
Antal inlägg: 503

Vi ersatte vår gamla elpanna med en värmepump (luft till vattenburet) i vårt drygt 80-åriga hus (2 vån. + halvt inredd källare). Årsförbrukningen av el gick från 33 000 kWh till 21 000. Jag har då beräknat vilken förbrukning det skulle ha varit med aktuell temperaturkurva

nulltj - Ej medlem längre2013-03-03 20:32
Antal inlägg: 14052

corlini>> hur smart som helst ju, att värma golven via kaminen. Ska föreslå till sommarhuset.

jellyflower2013-03-03 20:47
Antal inlägg: 1108

En bonde jag känner brukar lägga halmbalar utanför en dörr som det drar kallt ifrån på vintern. De kan iofs bara använda den in/utgången till huset sommartid, men det gör inte så mycket eftersom man ändå håller sig mer inomhus på vintrarna.

AMF2013-03-04 00:00
Antal inlägg: 335

Har kopplat strömbrytare till alla standbyapparater.
Har släckt där jag inte vistas.
På landstället där vi bara vistas under vår/ sommar/höst värmer vi upp med vedeldning.
Vår strömförbrukning är minimal och de fasta elavgifterna retar gallfeber på mej:-(
En kväll i veckan har vi elstopp. Då släcker vi ner, tänder stearinljus och njuter av tystnaden och varann.

nippertippan2013-03-04 08:48
Antal inlägg: 792

stäng av alla standby- apparater, lämna inte laddare kvar i eluttaget, frosta av frysen ofta, värm inte upp vatten på spisen, utan använd vattenkokare, när du lagar mat.. stäng av plattan och stek på eftervärme, Använd ugnen effektivare och baka och laga mat i ugnen samtidigt, stäng av din gamla stationära dator när du inte använder den, lågenergilampor, stearinljus.

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-04 09:12
Antal inlägg: 1169

på sommaren när jag ska va ute ett tag brukar jag dra för alla gardiner innan jag går, så slipper jag köra ac'n så hårt när jag kommer hem.

AMF2013-03-04 09:36

nippertippan; skriver under på allt du skrivit 8:48!
Använder mej också av dessa spartips men de kom inte med i mitt tidigare inlägg. Är så väl inkört så jag inte tänker på det.

AMF2013-03-04 09:39

Polkasvin; Just snåla är vad vi alla borde tänka på!
Och.........att släcka ner en kväll i veckan för att ostört ägna oss åt varandra - det kan jag rekommendera. Vi stänger telefonen då också :-)

pabster12013-03-04 11:28
Antal inlägg: 707

Corlini är helt inne på rätt lösning och det är LED lampor. De är inte så dyra längre och man tjänar in de över tiden. Givetvis nytt kylskåp och frys om man har något gammalt.

Jag gillar AMF:s idé .... stäng av all skit och umgås istället. Jag ser nog sparandet av el som en bieffekt.

När det blir långa strömavbrott har det hänt att det blivit totalt kaos på BB 9 månader senare hahahah......

Jobbar2013-03-04 14:53
Antal inlägg: 503

Kör hybridbil - 0,5 l/mil i sta'n för en stor familjebil :-)

AMF2013-03-04 22:58

Polkasvin; jag förstår inte vart du vill komma?!
För mej låter det bara som om du är obstinat!

atcg2013-03-05 16:38
Antal inlägg: 18

Förutom det som redan sagts ang LED-lampor (speciellt utomhus och i ouppvärmda utrymmen) så skaffa en "energihub", en liten apparat som hänger på väggen och visar hur mycket husets momentana effekt i Watt. Grafiskt och med digitala siffror, dessutom med kraftiga dioder i olika färger riktade mot väggen bakom och som indikerar allt från grönt - relativt låg förbrukning till rött - relativt hög förbrukning. Den fungerar rent psykologiskt så att man blir medveten om husets förbrukning och exempelvis stänger av ugnen, dammsugaren, spisen, hårtorken, TV:n och så vidare så att den lyser grönt... Samma princip som när bilens färddator får dig att köra mjukare/lugnare. Själv har jag en Exibea (googla!) men det finns flera andra fabrikat; Fortum, Vattenfall m fl kan erbjuda energihubar.

swein2013-03-05 18:36
Antal inlägg: 44

Avkalka diskmaskin, tvättmaskin varannan månad = sparar el och vatten

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?