Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2013-05-25 14:58 | |
![]() | Vinklade genusexperiment 15 kvinnliga regissörer ska testa hur det är att vara man för en dag. mobil.dn.se/c.jsp;js...d= 25505081 Ett experiment som kan vara nyttigt och lärorikt. Fast artikeln nedan tar upp att det kommer att handla en hel del om vad mannen "klarar sig undan med" i beteende och mannen har högre förväntningar på sig än kvinnan, som tex vid bilköp då kvinnan oftast inte förväntas kunna något om bilar. Varför hör man sällan om att såna här experiment tar upp den andra sidan. Vilka beteenden kvinnan "klarar sig undan med" och situationer när förväntningarna på mannen är låg och ibland obefintliga? Ska man lära sig något ordentligt så ska man väl försöka se helheten och inte bara utvalda delar, eller? | |
| Minta | 2013-05-25 15:03 | |
![]() | Det är väl upp till 15 manliga regissörer att ta upp det. | |
| panflöjt - Ej medlem längre | 2013-05-25 15:28 | |
![]() | Tycker det är jätteskönt att vara kvinna och kunna be en man om hjälp ibland. Vi är ju födda olika och jag tycker man skall ta vara på det den man är ihop med är bra på. Det är inte många som kan och är bra på allt här i världen, jag kanske är lite gammaldags men jag brukar säga att jag kan/vill inte kunna allt. Då är det skönt att ha en Man vid min sida. | |
| Sote | 2013-05-25 17:06 | |
![]() | Själv ber ju jag helst om hjälp från någon som kan det jag inte fixar själv. Om det är en man eller kvinna är ju jävligt ointressant. Här hemma är det tex jag som formatetar om hårddiskar, felsöker och byter grafikkort och annat med datorerna. Är det nåt jag inte klarar frågar jag defenitivt inte min man för han kan bara sätta på och stänga av datorn. Att bli sedd på och framförallt att bete sig som ett hjälplöst och okunnigt spån bara för att man är kvinna verkar konstigt i mina ögon. Det har ju bara att göra med hur man ser på sig själv i så fall och ingenting med könet att göra. Så jag vill nog helst kunna klara mig själv oavsett om jag har en man eller ej vid min sida. Han kan ju vara helt värdelös på en massa saker. | |
| Guldplate | 2013-05-25 17:18 | |
![]() | Minta: Varför skulle det vara upp till 15 manliga regissörer att ta upp det? Är det ointressant för kvinnor att se och lära sig hur saker egentligen är? | |
| panflöjt - Ej medlem längre | 2013-05-25 17:25 | |
![]() | Nej, jag menar inte att jag bara frågar min man om saker, men det blev väl först och främst min man jag tänkte på. Sedan om jag frågar en kvinna eller man det har väl INGEN betydelse. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-25 17:27 | |
![]() | Är det ointressant för kvinnor att se och lära sig hur saker egentligen är? Det kan du säkert svara på själv Guldis ;) | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-05-25 17:50 | |
![]() | Guldplate - jag förstår poängen i din fråga. Och min något djärva (måste skriva så för att gardera mig) teori är som följer: Om män gör en undersökning om vad man "kommer undan" med som kvinna är den nämligen sexistisk. Kvinnor har varit förtryckta av oss män sedan urminnes tider, och därför är det tillrådigt av kvinnor att publicera rapporter om hur enkelt män har det - för om en man skulle opponera sig mot stereotypen som framträder är han en kvinnoförtryckare eller åtminstone sexistisk. Män förväntas ha ett djupt rotat samvetskval för vad våra likar gjort i alla tider och inte protestera därom, därför är det tillika godtagbart att skämta om mäns svagheter (t.ex. att inte kunna läsa mellan raderna eller att endast kunna laga mat när vi står vid grillen) men inte om kvinnor (t.ex. att kvinnor talar i gåtor eller aldrig skulle kunna erkänna ett fel), för då är det en manschauvinistisk åskådning. Innan kommande motanfall vill jag nu påminna om att feminismen inte innebär någon vedergällning eller historisk återupprättelse, utan en strävan efter att samhället ska vara LIKVÄRDIGT (dvs får man skämta om mäns stereotyper, får man skämta om kvinnors). | |
| Minta | 2013-05-25 17:51 | |
![]() | Hur är saker då? Hur får man en sann, objektiv bild av hur det är? Genom att olika subjektiva upplevelser kommer fram kanske. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-05-25 18:12 | |
![]() | Eftersom allt i en sådan här pseudoundersökning handlar om tolkning, och kanske subjektiv sådan, får man nog inte fram någon objektivitet. Ponera att en motundersökning gjordes (män vs kvinnor alltså), och ställs i relation till den här. Resultatet skulle troligen fortfarande inte vara objektivt, utan sannolikt bara mer balanserad. Så fort åsikter spelar in, är det inte vetenskap. Här vill man framställa det som en (måhända populär-) vetenskaplig undersökning, men jag tror inte att femton kvinnliga regissörer utgör en tillräckligt bred korpus för att undersökningen ska bli till något revolutionerande. Jag tror att det man försöker att skapa är underhållning, ingenting mer. Tyvärr är det nog många som dock inte är källkritiska, och det spär på fördomarna. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-25 19:00 | |
![]() | totalt onödig undersökning som inte behövs | |
| apbur | 2013-05-26 01:19 | |
![]() | Jag tror kvinnor och män har olika förväntningar på sig och kommer undan med olika saker beroende på omgivning och kön. Men sluta gnäll om att ni är så orättvist behandlade som grupp. Det är så fruktansvärt....omanligt. | |
| bobo flux | 2013-05-26 05:32 | |
![]() | Jag föddes i en tid då det fanns kvinnor som var manligare än farsan. | |
| annakarineli | 2013-05-26 06:45 | |
![]() | Jag är tjej och reder mig i mångt och mycket alldeles själv! För mig är det lite av en utmaning att fixa saker på egen hand. Sen finns det ju saker jag inte kan och då får man ju lov att be om hjälp -men först efter att ha provat själv! Och är det saker jag inte kan så handlar det främst om ointresse som saker rörande datorn och bilen -eller att något faktiskt är för tungt för att lyfta själv. Jag tror inte "hjälplöshet" hos kvinnor & män har så mycket med könet att göra -utan mer med hur man är som person samt vilka uppgifter man väljer att fördela mellan sig i relationer. Sedan kan vi naturligtvis påverkas både direkt och indirekt av hur vi från barnsben behandlas, men som vuxna med den insikten kan vi välja tycker jag. Inte hur andra bemöter oss kanske -men hur vi reagerar och vad vi gör av det! | |
| Guldplate | 2013-05-26 16:03 | |
![]() | Pugge33: Det tror jag inte att dom är. =) Frågan var mer riktad till Minta som tyckte det var upp till 15 män att göra samma sak för att belysa den sidan. Är det inte intressant att passa på och se och lära sig så mycket man kan medan man håller på? Varför låta det vara upp till andra att försöka testa det och sen försöka lära ut det åt dom? | |
| Guldplate | 2013-05-26 16:11 | |
![]() | Apbur: Vet inte om det någon som gnäller om orättvis behandling, i alla fall inte jag. :) Handlar mer om att experimentet är ensidigt. Samma sak hade gällt om 15 manliga regissörer ska testa att se hur det är att vara kvinna och fokusera det på att bara känna på att vara ett sexobjekt. För jag antar, trots att jag är man, att det finns mer bakom att vara kvinna än att bara bli objektifierad, eller hur? | |
| micro113 | 2013-05-26 16:19 | |
![]() | Guldplate Visst får du tycka att experimentet är ensidigt om du vill, men varför skall dessa 15 regissörer göra ett experiment utifrån vad du finner intressant och inte utifrån vad de själva tycker är intressant att arbeta med? Det kanske är fel att säga att det är upp till 15 manliga regissörer att göra ett omvänt experiment, men det måste i alla fall vara helt rätt att säga att det är upp till 15 intresserade att göra det experimentet. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-26 16:45 | |
![]() | Alltså. Det handlar om en workshop där 15 kvinnliga regissörer provar på att vara män i olika situationer. Som en del i en fortbildning. Det är inte en "undersökning". Kvinnan som leder workshopen har kört samma program många gånger tidigare. Är det något jag tycker är tjatigare än när kvinnor ser sig som hjälplösa offer för könsstrukturer är det nog när män gör det. | |
| Guldplate | 2013-05-26 17:09 | |
![]() | Gnagelram: Lite nyfiken på var du läst i denna tråden läst in att någon man ser sig som ett hjälplöst offer för könsstrukturer..? | |
| Guldplate | 2013-05-26 17:20 | |
![]() | Micro113: Jag har inte sagt att de måste göra experimentet efter vad jag hade tyckt vara intressant. Tycker bara att det känns ganska typiskt att såna här experiment utgår från att återigen belysa mannens fördelar gentemot kvinnan. Gynnar det kampen för jämlikheten mellan könen att, ska inte säga alltid men åtminstone oftast, fokusera på mannens fördelar och vad vi klarar oss undan med? :) | |