Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 233

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ingson2013-06-05 16:42
Antal inlägg: 4285

Fågelbofråga!
När jag kom ut till vårt lantställe idag visade det sig att några småfåglar byggt bo och lagt fyra ägg i en tom blomkruka på altanen.
Problemet är att blomkrukan står precis vid entredörren där vi även har vår uteplats.
Jag vill inte sabba häckningen genom att störa dem. Gör vi det genom att sitta och gå några decimeter från boet?
Kan jag flytta boet-blomkrukan till en mindre störig plats ett tjugotal meter längre bort?
någon som vet eller känner till var jag kan få besked?

apbur2013-06-05 17:08
Antal inlägg: 9699

Vad gulligt :) Jag tänker att om du flyttar krukan en meter i taget borde de acceptera det.

Rockway - Ej medlem längre2013-06-05 17:08
Antal inlägg: 48

Du får inte flytta boet iaf för fåglar känner lukten (i mitt fall doften) av människor och då överger dom äggen. Så de så:)

apbur2013-06-05 17:10

Hmm, det tror jag inte alls att de gör. Vi överger ju knappast våra ungar för att de luktar nåt annat än vi förväntar oss.

Rockway - Ej medlem längre2013-06-05 17:12
Antal inlägg: 48

Konstig liknelse, lag du ägg?

apbur2013-06-05 17:16

Det jag ville säga var att djur, inklusive människan, inte överger sin avkomma så lätt.

MelonMint2013-06-05 17:16
Antal inlägg: 1004

Det här borde man väl kunna lita på..

www.djurenso.se/html...ng ar1.html
Det går tyvärr inte att flytta bon med ägg eller ungar i utan att de överges, såvida det inte rör sig om några decimeter. Flyttar man det längre så kommer fågelmamman överge boet.

Gunilla _2013-06-05 17:27
Antal inlägg: 4425

Tror det bästa är att låta dem fortsätta häcka där och försöka störa så lite som möjligt. Har fågelbon på jobbet (skola med en massa hiskeligt högljudda och störande barn) som ligger helpyrt till, men som fåglarna år efter år häckar i utan större problem.

ingson2013-06-05 17:52

Stort tack för snabba och engagerade svar med en extra stjrna till MelonMint.
betapet kan man lita på.

Hade planerat att skriva några intellektuella och sarkastiska inlägg i olika trådar men det får bero

*lutar mig bakåt och lyssnar på fågelkvittret*

Tråden kan stängas

ttiittii - Ej medlem längre2013-06-05 18:01
Antal inlägg: 37631

Nej du kan inte flytta boet,jag gjorde det för några år sedan en ampel med granris i flyttade jag 12 meter bort ca,pippimamman kom inte tillbaka

corlini2013-06-05 20:33
Antal inlägg: 3172

jäkla fåglar, dilemma eftersom man är blödig med djur. tror tyvärr att du inte kan flytta den, tror de kanske redan övergivit eftersom ni är där.

själv har jag en stooor jättefin ormvråk boendes (eller vad han nu gör) i en stor tall mitt i en hästhage. den gillar jag skarpt men i övrigt klarar jag mig bra utan massa fjädrar och bajs överallt.

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-06-05 20:47
Antal inlägg: 231

Vet inte vad de är för typ av fågel du har där på altanen som byggt bo? men av egen erfarenhet så ska man inte med sina egna händer vidröra boet, pga. att fåglarna då överger äggen presis som Rockway säger. Men vart med en ggn. om att ladusvalor byggt sitt lerbo uppe i ett ladugårdstak, och de boet rasade ner på golvet, och då var det ungar i boet. En person hjälpte till och tog upp boet försiktigt med ungarna i. men med handskar på sig. och lade boet i en hatt :) som han sedan hakade fast i ett par spikar i taket. Men de ladusvalparet övergav inte sina ungar. De fortsatte mata sina ungar som om inget hänt=)
Men i ditt fall kan det nog va lite knepigare? :-/ taskigt läge att de byggt boet presis framför dörren istort sett?!? :-/

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-06-05 20:50
Antal inlägg: 231

Ring till Naturvårdverket/viltsekti onen där, Dom vet säkert vad som är det minst sårbara för fåglarna!

ingson2013-06-05 22:32

Eftersom jag lyfte upp blomkrukan med fågelboet och spankulerade omkring en stund med den funderandes på vad jag skulle göra innan jag ställde tillbaka krukan och bestämde mig för att konsultera Betapets eminenta expertpanel har jag gruvat mig hela kvällen över att jag redan ställt till med obotlig skada.
men nu precis såg jag att fågeln låg och ruvade igen så nu kan jag sova lugnt

bobo flux2013-06-05 22:33
Antal inlägg: 11371

Vad fint :)

Ströken - Ej medlem längre2013-06-05 23:06
Antal inlägg: 118

Du kan säkert sova lungt ingson, som ordspråket säger: Barn och de som inget förstå sova alltid som barn.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?