Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 38 |
| Inloggade | 89 |
Mobilspel
| Pågående | 19 526 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| karledvard | 2013-06-29 20:06 | |
![]() | Fikadags Varning! I dag, två koppar kaffe, en Mazarin och en chokladbiskvi på Fåfängan i Stockholm fick mig att tappa hakan, priset 110 SEK!!! Ocker! Ett plus, personalen hade kollektivavtal. | |
| Lenitsa | 2013-06-29 20:10 | |
![]() | Fast det var nog inte personalen som tog hem vinsten på överpriset. | |
| dinodog | 2013-06-29 21:31 | |
![]() | Tja är man fåfäng så får man betala. Nej skämt åsido jag hade vänt i dörren. | |
| kajix | 2013-06-29 21:44 | |
![]() | påtår? | |
| gröne Yoda | 2013-06-29 22:01 | |
![]() | Antigen är det ett rimligt pris för vad som erbjuds, eller så går Fåfängan snart i konkurs. Det är ju inte en bransch utan konkurrens vi talar om. | |
| blue_moon | 2013-06-29 22:25 | |
![]() | Det var ungefär vad vi fick betala för två kaffe, två wienerbröd och en läsk på Kastrups flygplats för några år sen. Är man utan konkurrens så kan man hugga för sig. | |
| vigren | 2013-06-29 22:53 | |
![]() | Ja, det är dyrt men inte ngt onormalt pris... Det var ju ändock två "finare" kakor... Jämför med Espresso House och Waynes m fl så ligger de på ung. samma pris. Obs att jag inte på ngt vis försvarar priserna för jag tycker också att det är hutlöst dyrt! | |
| Lillstölla | 2013-06-29 23:00 | |
![]() | Det var ju verkligen löjligt dyrt! | |
| skrabban | 2013-06-29 23:13 | |
![]() | ! kaffelatte och en cupcake för 60 kr på Ilva, Svågertorp i Malmö. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-06-29 23:19 | |
![]() | Att fika ute har blivit en sak man inte "unnar sig" så ofta, man känner sig inte så nöjd efter att ha betalat kalaset. Fler och fler ställen förstår inte att en påtår ska finnas med - utan extra kostnad - för att det ska vara kundvänligt. Om jag hade ett fik så skulle standardrepliken, efter att kunden beställt kaffe, vara "påtår ingår!" :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-29 23:21 | |
![]() | Det är inte helt billigt att driva fristående café med bra kvalitet på grejerna. Just sayin'. | |
| apbur | 2013-06-29 23:22 | |
![]() | Jag blir tårögd om cafét annonserar att påtår ingår. | |
| Lillstölla | 2013-06-29 23:25 | |
![]() | Fair point. Är ju van vid våra småstadspriser med vilket är ca halva pengen mot vad TS gav för sin fika. Klart det är skillnader i lokalhyra osv. Men hade ändå inte valt att fika på det stället. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-29 23:25 | |
![]() | Att inte bjuda på påtår är dumheter, det håller jag med om. | |
| med | 2013-06-30 01:00 | |
![]() | Inte speciellt dyrt tycker jag | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-06-30 01:17 | |
![]() | Nej, det kostar ju tyvärr så nuförtiden. Det jag inte förstår är varför själva kaffet ska kosta så mycket. Bakelser och kakor förstår jag att de tar en rejäl slant för om de har tillverkat själva. Men kaffet borde gå att sälja mycket billigare tycker jag. Dyrt och dyrt, det beror ju på vad man jämför med. En 33cl buskläsk ca 10-15 kronor. En vanlig enkel bryggkaffe i liten kopp ca 30-35 kronor... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-30 06:03 | |
![]() | Kaffekoppen kostar i storleksordningen ett par spänn; säljs inte sällan för 25-35. Och det kan ju tyckas onödigt dyrt...håller med om att 35 spänn för en bryggkaffe (dessutom utan påtår) är i mesta laget. Men om många bara köper kaffe kan man inte gå runt på att ta hur lite som helst. Det man gärna missar när det gäller café/restaurang är att det inte är bara råvarorna du betalar för, med till synes orimligt högt påslag; det är servicen. Personal kostar mycket mer än kaffet i sig. En kopp kaffe och kaka ska handlas råvaror till, tillverkas, serveras, dukas av, diskas undan... Lokalhyra och ev investeringar i lokal, madkiner mm. Det ska städas. Reklam/skyltning. Tillstånd. Det är många kostnader som ska bäras av en inkomst per kund på ibland bara en kopp kaffe för 25 spänn... | |
| kajix | 2013-06-30 08:22 | |
![]() | om ingen köpte kaffe för 30 kr skulle priset justeras. fast när det kommer till starkt beroende människor är det svårt, det förstår jag. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-06-30 08:38 | |
![]() | Kaffe, halvfralla och Loka = 70 spänn på ett lokalt café här i stan. Dagens lunch inkl. dryck, sallad och kaffe brukar kosta ungefär lika ... fast inte på café förstås. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-30 09:00 | |
![]() | Vi serverade dagens lunch (m sallad, bröd, kaffe) för 75 spänn; café i centrala Hbg. På knappt två timmar krängde vi ca 140 lunch, vilket ihop med tillagning och jobb efteråt (ca en timmes disk) drog in drygt tio tusen på tio personaltimmar. Och varje portion tog totalt ca fyra minuter av dessa timmar. En fika för samma summa hade förvisso mindre råvarukostnad, men tog minst lika mycket arbetstid och sålde inte i samma mängd. Den skulle i samma utsträckning som motsvarande lunch betala för lokal mm. En fikagäst nyttjade dessutom lokalen längre än en lunchgäst. Säger inte att en fika får/bör vara hur dyr som helst, men efter att ha slitit med att få det att löna sig med café vet jag att det inte är så enkelt som kaffe in för 2 spänn och ut för 30 = 28 kr vinst. | |