Spelrum
Giraffen49
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 492

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hjärtevännen2013-07-05 22:32
Antal inlägg: 290

Ödet eller slumpen?
Tror du på ödet eller beror allt på slumpen, sker allt utan nån sorts mening? Jag satt och funderade idag när vi körde långt med bilen. Om vi stannar 15 minuter i stället för 20, om vi väljer väg A istället för väg B, betyder det då att vi undgår en olycka ? Om allt är ödet, hur får den som styr ihop det ifall hundratals människor ska förolyckas då en båt förliser? Hur tänker du?

Fesebengt22013-07-05 22:39
Antal inlägg: 1570

När du närmar dig ett rödljus så slår det ofta om till rött....
Betyder detta om du kör fortare är det alltid grönt?
Nej. Människor dör då och då, det är ett oundvikligt faktum i och med födsel.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-07-05 22:52
Antal inlägg: 2109

Förstår inte frågan. Är öde och slump motsatser?

Om jag loggar ut från den här sidan sker det sannerligen inte av en slump. Jag är trött. Hungrig. Irriterad på nivån i forumet. Så jag lämnar betapet, loggar ut. Eftersom det inte var slumpen som fick mig att logga ur -- var det då ödesbestämt att jag skulle logga ut?

Mollee2 - Ej medlem längre2013-07-05 22:56
Antal inlägg: 6950

Jag tänker att det är samma. Det är vad det är

Fesebengt22013-07-05 22:56
Antal inlägg: 1570

Varför loggade du in?
Vad var slumpen som fick dig till det?
Det finns inga bestämda svar därför har ett bra ord uppfunnits... Ödet...

hjärtevännen2013-07-05 22:58
Antal inlägg: 290

Får mig är ödet något "högre" som jag inte rår på, nåt som det finns en tanke bakom. Slumpen är nåt som bara sker ... jag kan tro att det är slumpen som gör att saker händer men egentligen är det bara ödet som gjorde att det var förutbestämt att bli så. Eller .. ?

kiwiskal2013-07-05 23:00
Antal inlägg: 2684

Slumpen - random
Ödet - inte random

Utanförskap2013-07-05 23:00
Antal inlägg: 1

Inget beror på slumpen eller ödet. Allt har en orsak.

kiwiskal2013-07-05 23:02
Antal inlägg: 2684

Ödet har ju en orsak? Typ att du träffar ditt ex på en öde ö - bygger en flotte tillsammans och seglar hem och blir ihop igen.

valid - Ej medlem längre2013-07-05 23:02
Antal inlägg: 4

Ingen rök utan eld.

SkySpy_2013-07-05 23:03
Antal inlägg: 4418

Det finns ingen slump egentligen. Allt följer ett mönster.

corlini2013-07-06 09:40
Antal inlägg: 3172

ingen som helst ide att tänka så, man kan aldrig bevisa någonting.
livet är för påverkbart av andra personers agerande och handling för att man ska kunna spekulera i om det finns ett öde.

kajix2013-07-06 09:48
Antal inlägg: 7767

om det finns ett öde. eller inte. hur förändrar det mitt sätt att leva? eller hur borde det förändras? borde det?

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-06 09:57
Antal inlägg: 37631

Ödet eller slumpen.....inget av dom.är dom motsatser? Jag tror på Jesus.men också tror jag väldigt mycket på mig själv att jag själv har ansvar för mitt " öde" slumpem är ungefär som SMHI det blir som det blir

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-07-06 11:42
Antal inlägg: 231

Dels tar vi som människor och alla levande varelser in en massa olika stimuli med lukt,syn,hörsel och känsel.. energi finns ju runt varje människa och allt som lever..och allt detta gör att vi både gör medvetna,undermedvetna ,förmedvetna och övermedveta val..som vi själv inte alltid blir medvetna om i vårt medvetna liv.Och som oftast gör att vi gör olika val som vi själv många ggr. kan tyckas verka vara nåt som kallas för ödet..Men andra människor finns ju också omkring i våra liv som också gör sina undermedvetna,medvetna,fö rmedvetna och övermedvetna val. Och då kan det uppkomma situationer som blir en slump.
Alltså..allt hänger som ihop på både ett omedvetet och medvetet sätt på olika nivåer inom människan,och som påverkar situation från situation pga. att alla andra människor och många andra levande varelser funkar samma. och då uppstår slumptillfällen ibland också som vi själv inte alltid kan förutse ,då andra människor påverkat situationen på sitt sätt, både medvetet och omedvetet..och de kan te sig som en slump,fast det kanske var ödet? :)

Fattar ni? :) så anser jag iaf. att det förhåller sig med allt :)

corlini2013-07-06 16:43
Antal inlägg: 3172

spelar ingen roll vad som är mitt öde, det förändras så fort en idiot kommer och kör på mig. omgivningen påverkar varenda timme i våra liv varför ödet är en klyscha. slump, enl matematiker finns väl inte slump? jag vill påstå att väldigt mycket påverkas av vad jag kallar slumpen.

SämstpåBeta2013-07-10 02:17
Antal inlägg: 1760

Slump är ett matematiskt mått medan ödet är en ideologisk värdering, slumpen att en sexa kommer upp på tätningen är 1/6, medan jag anser att det var ödet som förde oss samman. Matematiker anser att alla rörelser i universum går att förutsäga, det gäller bara att klura ut parametrarna. Ödet är mer en egen tro eller uppfattning hur en situation eller händelse uppfattas, den är inte mätbar! Det är min uppfattning att ödet förde oss samman medan min partner kan vara av en annan åsikt. Ödet är alltid en egen uppfattning, för att få kontroll över en situation vi i egentligen inte har kontroll över, eller inget svar.

En isstav lossnar från ett plan på 30 000 meters höjd, den färdas flera mil neråt och framåt innan den av en (olycksalig händelse) genomborrar en människa vid en vägkorsning! Många skulle nog i orimlighetens tecken hävda att detta måste vara förutbestämt av ödet att just denna människa bland dussin andra vid en vägkorsning avlider. Medan en matematiker via slumpens olika parametrar inte ser detta som helt osannolikt. Men nog låter ödet något mer ädelt, nobelt, känslosamt och emotionellt än den krassa okänsliga matematikens förnuft i slumpens slutsatser!!

Arnelööv - Ej medlem längre2013-07-10 08:35
Antal inlägg: 11

att ingen ännu blandat in Gud i detta resonemang är nog en ren slump

stuvelsberg2013-07-10 09:20
Antal inlägg: 954

Ödets ironi kanske?

Nadjaanma2013-07-10 09:23
Antal inlägg: 3

Allt händer av en anledning. Jag träffade min pojkvän när jag mådde som sämst och när jag behövde någon som mest. Idag är jag riktigt lycklig och vet att det var meningen att jag skulle träffa honom.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?