Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vase2013-10-10 18:36
Antal inlägg: 188

Köp av bostadsrätt i Sthlm
Jag vill ha lite råd, tips, synpunkter ang köp av bostadsrätt i Sthlm.
Boende: Täby, villa 270m2 med 2 döttrar, hundar o katt (tänker inte sälja). 20-åriga dottern vill flytta hemifrån (men ändå bo nära) o köpa bostadsrätt. Vi har tittat i/på Mörby o Bergshamra. Viktigt är bra kommunikationer o målgrupp vid senare försäljning. Jag tycker Bergshamra. Med bra kommunikationer, cykelavstånd till stan o trevlig natur. Dottern har "fastnat" för en 3:a i Mörbydalen (även kallat änkornas dal o sista boendet). Lgh är topprenoverad i "extremt" supermodern skick. Men den inglasade balkongen på 10m i västerläge skyms av andra hus o nedanför är ett dagis. Är det ngn som bor el har erfarenhet av Mörby resp Bergshamra.

nulltj - Ej medlem längre2013-10-10 18:38
Antal inlägg: 14052

Ingen erfarenhet att tala om vad gäller områdena; men ALLTID läge framför lägenhet.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-10-10 18:53
Antal inlägg: 2999

3a som första lägenhet??

Tjejen e ung, kommer vilja ha lite kompisar över, är det mest pensionärer så går det kanske inte så bra.
Balkongen ska kunna få in sol, annars värdelös.
Jobbar hon dagtid är inte dagis ett problem...

volpe64 - Ej medlem längre2013-10-10 19:08
Antal inlägg: 413

Vet inte mycket om bostadsrätter i Stockholm, men vi har ett dagis längst ner i vår förening vilket inte stör mig det minsta, däremot så ger det föreningen inkomster så att våra månadsavgifter blir lägre, så jag tycker att det är ett plus.

vase2013-10-10 20:21

Tack för svar!
Stambyte kommer att ske hösten 2014. Då blir lgh inte bo-bar i ca 2 mån o hyran går upp till 3 177/mån. Hur mkt reducerar detta priset? Jag har tänkt vid ev köp att bet extra för interiörer utöver standard. MEN hur är Mörbydalen? Flyttar yngre in mm? Någon som bor där?

Sote2013-10-10 21:16
Antal inlägg: 3557

vad hade ert nuvarande boende med det hela att göra då? Om du nu ska bo kvar menar jag. Eller missuppfattade jag. Vad gäller kommande stambyte så tror jag inte att det gör så stor skillnadi priset om läget är bra. Vad kostar en lägenhet i området då?

vase2013-10-10 21:52

Hej sote! Hm!
Svar: 1) Nuvarande boende: Kan hyra ut dotterns rum om 20m2. El annan del av bostaden. Men gör det ej.
2) Kostnad för lgh i området: flera miljoner

moltom - Ej medlem längre2013-10-10 21:57
Antal inlägg: 84

Jag bor i Bergshamra sedan 2005 och har enbart positiva erfarenheter

vase2013-10-10 22:12

Moltom

Bor du i norra el södra? O hur är skillnaden?

Söndagsman - Ej medlem längre2013-10-10 22:20
Antal inlägg: 1120

Vad har du för katt?

Söndagsman - Ej medlem längre2013-10-10 22:24

Personligen tycker jag att din dotter behöver en helikopter.

babatrik2013-10-10 22:25
Antal inlägg: 100

Är det relevant hur ni bor nu?

Söndagsman - Ej medlem längre2013-10-10 22:27

Bara om man kan svara på vilken sorts klinkers man har i relaxen.

moltom - Ej medlem längre2013-10-10 22:30
Antal inlägg: 84

Norra, vid skolan, skillnaden är väl mest att bebyggelsen på södra är nyare, men jag har inte bott på den sidan, tror att föreningarna på norra har bättre ekonomi, men akta dig för den på Mårdstigen/Lostigen, dåligt skött förening som behöver kapitaltillskott

vase2013-10-10 22:46

Tack Moltom!

Ja, vi såg att vissa föreningar behöver kapitaltillskott o ska "köpa mark" - ca 200 000 kr/ bostad.

Sote2013-10-10 23:27

Vase- en gång till då. Varför är det relevant hur stort du bor nu och var och huruvida du kan vill/ inte vill hyra ut stort eller litet rum i ditt nuvarande hus? Förstår liksom inte alls hur det har med resten av frågan att göra. Är det du som ska betala för hennes lägenhet eller? För om inte så bör hon ju se till att ha allt iordning om hon ska få lån och bli godkänd av en förening. Det krävs tex fast anställning, en avsevärd inkomst och 15 % i handpenning. Men flickebarnet kanske inte behöver bekymra sig om ekonomiska ting?

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-10 23:38
Antal inlägg: 456

Varför är det viktigt att utreda huruvida det är relevant? Det är ju, som du själv konstaterar, inte det som är frågan.

vase2013-10-11 00:08

Sote! Vet du ngt om bostadsmarknaden i Sthlm?
Relevansen i mitt boende o dess värde, om jag vill hyra ut mm är att det påverkar min dotters möjligheter till bolån. Det är "tufft" att komma in på på bostadsmarknaden. O jag hjälper henne naturligtvis till max. Hon har i många år samtidigt med högstadiet o gymnasiet arbetat o slitit. Läser nu på läkarutbildningen o arb halvtid som personlig assistent. Så, det är inget flickebarn som inte behöver bekymra sig om ekonomiska ting. Hon har arbetat o sparat till handpenningen. Jag går in som delägare o med belopp vid köpet. Är det svar på dina frågor?
Det min ursprungliga fråga handlade om var kortfattat: bostadsrätt nära mitt hem i ett trevligt område o "prisvärt" område. Mörby kontra Bergshamra!!

Söndagsman - Ej medlem längre2013-10-11 00:17

Men om du nu bor i närheten så borde du ha hyfsad koll på närområdena.

Bergshamra var förr ett getto och studentboende. Fattigdelarna av Täby är också ganska trista. Den trista sanningen.

Sote2013-10-11 06:06

Ok- äntligen ett svar som förklarade det hela. Och jodå visst vet jag hur bostadsmarknaden ser ut i stockholm. Min älsta son är 21 och letar för fullt bostadsrätt men inte i just det området. Han vill inte bo så nära stan så det handlar inte om några fantasisummor . Han vill absolut inte ha någon hjälp med borgenär eller så så han har anpassat munnen efter matsäcken så att säga och satt sina krav utifrån vad han har råd med. Han vill klara sig själv utan hjälp men alla är ju olika.
Kanske hon borde sätta sina önskemål lite lägre så blir utbudet större. En trea verkar ju liksom onödigt stort och dyrt om hon har tänkt sig att stå på egna ben inom en överskådlig framtid.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?